Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

.csv-fil


Benharkar

Rekommendera Poster

Excel 2010.

Importerar en .csv-fil från ett MPS-system.

Har valt att den ska öppnas med Excel vilket den gör.

Tyvärr blir all text i raden i samma cell och man får köra "text till kolumner" vilket inte fungerar så bra i detta fall.

Finns det någon inställning i Excel som gör att texten importeras till rätt antal kolumner i.s.f. till en enda kolumn.

Har kört denna metod förut i Excel 2007 och då fungerat utmärkt. Även där står det att .csv är en excel-fil med kommaavgränsande värden.

En kollega kör även han 2010 och får det att fungera.

 

Något tips någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ladda upp en liten "snutt" av .csv?

 

Jag upplever ofta att det "skiter" sig med detta och då handlar det om att byta komma mot semikolon eller omvänt. Tror det har nåt att göra med våra Nationella inställningar (i kontrollpanelen) men är inte säker om detta gäller fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, hur är csv-filen formaterad?

 

Ibland kan de gå ganska enkelt att lösa, ibland kan man ta till VBA där man kan kontrollera importen via kod om den är lika varje gång.

 

Fast som Mikael är inne på, kan vara så enkelt som nationsinställningarna i datorn. Att komma är komma, dvs decimalseparator, att punkt är punkt (och inte decimalsep...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna filen från excel och inte genom att klicka på den. Öppna "Data-fliken" välj sen "Hämta externa data" och "Från text" Då bör du få upp ett textimport-gränsnitt i 3 steg . Sen har du några inställningar att göra beroende på hur filen ser ut.

 

Ovanstående går att fixa med macro.

 

Kolla denna länk för hur du hanterar textimport i excel:

 

http://office.micros...P010099725.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla förslag.

Jag har två lösningar på problemet.

1) Jag sparar ner filen och döper samtidigt om fil-tillägget till .xls och öppnar den ifrån Excel som Tune nämnde.

2) Jag sparar ner filen utan att döpa om den. Öppnar den i anteckningar, kopierar allt och klistrar in i ett Excel-ark.

Då hamnar alla kolumner rätt.

 

Problemet är att .cvs-filen har endast mellanrum som avgränsare, inga komma, decimalkomma eller liknande.

Och det konstiga är att en kollega kan öppna cvs-filen genom att klicka, och det fungerar.

 

Tack för visat intresse. Ett utmärkt forum med snabba svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att .cvs-filen har endast mellanrum som avgränsare

Det är väl snarare en fördel, åtminstone om det är TAB.

Jag har inte märkt av att TAB påverkas av Nationella inställningar.

 

Kan du ladda upp filen, eller en del av den, så kan vi testa och se vilka olika resultat vi får - lika din kollega eller lika dig och sedan bena ut varför..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Jag sparar ner filen och döper samtidigt om fil-tillägget till .xls och öppnar den ifrån Excel som Tune nämnde.

 

Jag skrev inte att du skulle döpa om filen innan du öppnar den i excel. Du ska öppna den som den är via textimport och sen möjligen spara den som *.xls eller *.xlsx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev inte att du skulle döpa om filen innan du öppnar den i excel. Du ska öppna den som den är via textimport och sen möjligen spara den som *.xls eller *.xlsx.

 

Nej, det skrev du inte. Men om jag gör det så kan jag öppna den direkt i Excel (som du skrev) utan textimport.

Apropå uppladdning har jag inte tillåtelse att ladda upp den filtypen, säger felmeddelandet jag får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det skrev du inte. Men om jag gör det så kan jag öppna den direkt i Excel (som du skrev) utan textimport.

Apropå uppladdning har jag inte tillåtelse att ladda upp den filtypen, säger felmeddelandet jag får.

 

 

Då kommer väl fortfarande allt i en kolumn eller är problemet löst?

 

Om inte löst:

Öppna csv-filen(Med allt i en kolumn) och välj Data/Text till kolumner. Då bör du kunna fixa till det. Har aldrig själv använt den knappen tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kommer väl fortfarande allt i en kolumn eller är problemet löst?

 

Om inte löst:

Öppna csv-filen(Med allt i en kolumn) och välj Data/Text till kolumner. Då bör du kunna fixa till det. Har aldrig själv använt den knappen tidigare.

 

Genom att spara ner filen som .xls så är allt löst. Allt kommer i sina rätta kolumner.

För övrigt använder jag Data/text ganska mycket. Men i detta fall fungerade det inte riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...