Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SB 5.1


Snubert

Rekommendera Poster

Tjena !

 

Jag har precis bytt dator och har då installerat ett 5.1 live samt ett 5.1 högtalarsystem Creative DTT 2200. Dessutom har jag DVD samt ett Hollywood+ kort.

 

Hur jag än läser och letar hittar jag ingen möjlighet att koppla in DVD:n eller Holywoodkortet så att jag får 5.1-signalen från en DVD-film att avkodas i SB 5.1-kortet...

 

Det finns en tvåpolig kontakt på ljudkortet som beskrivs som en "SPDIF"-kontakt. Är detta lösningen eller går det inte ???

 

Det verkar ju väldigt korkat om det skulle vara omöjligt.

 

Kan någon hjälpa mig ?

 

Mvh /Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur jag än läser och letar hittar jag ingen möjlighet att koppla in DVD:n eller Holywoodkortet så att jag får 5.1-signalen från en DVD-film att avkodas i SB 5.1-kortet...

 

Ditt Hollywoodkort har ju redan en Dolby Digital-utgång, så du kan alltid ta det direkt, den vägen.

 

Men jag antar att problemet är att du vill slippa flytta högtalarsladdarna från ljudkortet till mpeg-kortet hela tiden..?

 

I så fall så löser du det bäst genom att INTE använda kontakterna på baksidan, utan inne i burken.

 

Så här: DVD-läsarens interna ljud-ut ska gå till ljudkortets CD-in (för stöd för musik-CD om du inte har en separat CD-läsare för detta). Hollywood-kortets interna line-out till ljudkortets interna line-in. Och till sist kopplas högtalarna till ljudkortets externa speaker-kontakt.

 

Man ska också kunna använda Hollywoodkortets externa audioutgång och koppla den till ljudkortets line-in, men det är en osnygg lösning, tycker jag ;-)

 

Tror att allt detta ska stämma...

 

/Björn G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...