Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ett par frågor om RAM-minne


Wossy

Rekommendera Poster

Jag ska köpa ett nytt RAM-minne till min dator.

 

Jag har för tillfället ett DDR2 2 GB CL5 PC2-6400 (400 MHz). Så som jag förstått det måste det andra RAM-minnet också vara DDR2. Mitt moderkort är Gigabyte GA-945GCM-S2L, och enligt deras hemsida kan jag max ha 4 GB och högsta hastigheten på 667 MHz. Jag har även hört att processorn kan ha någon roll i det hela, alltså, hur mycket den kan hantera/utnyttja utav RAM-minnena.

 

När jag kollar på köpsidor (komplett, webhallen), så står det dock att alla PC2-6400 är 800 MHz, vad betyder detta och varför står det 400 MHz i cpu-z på min? Jag skulle gärna vilja komma upp i maxhastigheten. Vad är dessutom skillnaden på CL5 och CL5-5-5-18? Jag har förstått att CL också handlar om snabbhet, och att ju högre CL man har desto segare går det. Jag har exempelvis sätt CL6 och CL5, men varför är just CL5-5-5-18 så specifik? Handlar det om något annat?

 

Lite andra frågor av ren nyfikenheten. På det här RAM-minnet på komplett står det under namnet på RAM-minnet, "256Meg x 64" vad betyder detta? Och är det något annat man bör tänka på när man köper RAM-minnen? Märken, etc.?

 

Och när jag ändå håller på, en fråga om min processor också, Intel Celeron E1200 1.60 GHz. Då jag kollar upp systemkrav för vissa spel är hastigheten oftast mycket högre, är det något som påverkar datorns prestanda mycket? Eller med andra ord, är det en bra/dålig processor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

CPU-Z visar 400Mhz, men eftersom det är DDR2 minne får du multiplicera med 2, vilket ger 800Mhz.

 

CL5 och CL5-5-5-18 är samma sak. Det är minnes timingen, d.v.s tiden det tar för minnet att utföra vissa operationer. Ibland skrivs bara första siffran ut i specifikationen, CL5 och ibland alla fyra. CL står för "clock".

 

256Meg x 64bits tror jag innebär att minnet har 8 moduler 256meg vilket ger 8x256=2048meg, vilket blir 2 GB. 64 bits är tätheten (densiteten) på modulerna.

 

Processorn har i ditt fall ingen påverkan på hur mycket minne du kan använda. Däremot kan Windows 32 bits OS inte utnyttja 4 GB minne, då krävs ett Windows 64 bits OS. Om det nu är Windows du har.

 

Tyvärr är din processor inte lämpad för spel. Om du vill ha svar på bra eller dålig, så blir svaret dålig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan vertpre missat att ta hänsyn till ett par faktorer...

 

1: Om du endast har en Minnssticka i datorn så stämmer det alldeles utmärkt in på att den jobbar med 400Mzh..

Du måste nämligen ha 2 minnesstickor i datorn för att aktivera "Dual Channel-funktionaliteten" DÅ först jobbar BÅDA minnena i 800Mhz! Det är nämligen "Dual Channel-funktionaliteten" som gör att minnena jobbar dubbelt så snabbt!

 

Har du bara ett minne så går den alltid i "halv-fart" jämfört med om du har 2 minnen!

 

2: Du kan gott och väl ha 4GB RAM i en 32-bitars operativsystem..

Datorn hanterar nämligen ALLA 4GB RAM du har, men pga. 4GB begränsningen måste viss hårdvara (typ:grafikkort) låsa en del av dessa 4GB för sin funktion.. (Det är ju menlöst att ha en dator som inte har stöd för sin egen hårdvara!)

Så Operativsystemet (Windows i detta fall) kan därmed endast tillgodogöra SIG 4GB minus det som t.ex. grafikkortet låser..

Och beroende på hårdvara så skilljer det sig från 3.75GB ner till dryga 3GB.. som Windows då kan använda..

 

MEN! Det är en ren myt att 32-bitars operativsystem inte kan använda 4GB.. För de använder varje bit i dessa 4GB..

Alla 4GB ANVÄNDS, men windows kan inte använda det lilla som är låst av viss hårdvara!

ALLT annat kommer Windows tillgodo!

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan vertpre missat att ta hänsyn till ett par faktorer...

 

1: Om du endast har en Minnssticka i datorn så stämmer det alldeles utmärkt in på att den jobbar med 400Mzh..

Du måste nämligen ha 2 minnesstickor i datorn för att aktivera "Dual Channel-funktionaliteten" DÅ först jobbar BÅDA minnena i 800Mhz! Det är nämligen "Dual Channel-funktionaliteten" som gör att minnena jobbar dubbelt så snabbt!

 

Har du bara ett minne så går den alltid i "halv-fart" jämfört med om du har 2 minnen!

 

Har inget med det att göra. Jag har dual channel och CPU-Z visar ändå 400 Mhz på mina 800 Mhz minnen. I bios står de som 800 Mhz.

post-36233-0-30039800-1319453716_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl normalt.

Man multiplicerar minnes-bus-hastigheten x2 och får då minnes frekvensen.

 

http://en.wikipedia....wiki/DDR2_SDRAM

 

Jag kör mina DDR3 med XMP i 1600MHz dual channel mode.

post-73434-0-10876300-1319455503_thumb.png

 

Mvh

 

[Edit] default (utan XMP) så är det c:a 666MHZ x2 och kör då i 1333MHz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer information om prestandaökning pga "dual channel":

There have been varying reports as to the performance increase of dual-channel configurations, with some tests citing significant performance gains while others suggest almost no gain.

 

Tom's Hardware found little significant difference between single-channel and dual-channel configurations in synthetic and gaming benchmarks (using a "modern" system setup). In its tests, dual channel gave at best a 5% speed increase in memory-intensive tasks

...

The difference can be far more significant in applications that manipulate large amounts of data in memory. A comparison by TechConnect Magazine demonstrated considerable gains for dual-channel in tasks using block sizes greater than 4 MB, and during stream processing by the CPU.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_channel

 

 

Mängden RAM-minne som används av 32-bitars Windows:

Olika enheter i en dator kräver minnesmappad åtkomst. Detta kallas MMIO (Memory-Mapped I/O). För att MMIO-utrymmet ska vara tillgängligt för 32-bitars operativsystem, måste det finns inom adressutrymmets första 4 GB.

 

Om du till exempel har ett grafikkort med 256 MB minne, måste detta mappas inom adressutrymmets första 4 GB. Om 4 GB systemminne redan har installerats måste en del av detta adressutrymme reserveras för grafikminnesmappningen. Denna skriver över en del av systemminnet. Dessa förutsättningar minskar den totala mängden systemminne som är tillgänglig för operativsystemet.

 

Hur mycket mängden tillgängligt systemminne minskar beror på vilka enheter som är installerade på datorn. För att kompatibilitetsproblem med drivrutiner ska undvikas, begränsas emellertid den totala mängden tillgängligt minne i 32-bitars versioner av Windows Vista till 3,12 GB. I "Mer information" finns information om möjliga kompatibilitetsproblem med drivrutiner.

 

Om det finns många installerade enheter på en dator kan mängden tillgängligt minne reduceras till 3 GB eller mindre. Den maximala mängden minne som är tillgänglig i 32-bitarsversioner av Windows Vista är emellertid normalt 3,12 GB.

http://support.microsoft.com/kb/929605/sv
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer information om prestandaökning pga "dual channel":http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_channel

 

 

Mängden RAM-minne som används av 32-bitars Windows:http://support.microsoft.com/kb/929605/sv

 

Precis! Din nedre länk visar ju EXAKT det jag sa!

Att 32-bitars Windows ANVÄNDER PRECIS ALLA 4GB RAM du har..

Men att allt inte KAN användas av Windows då viss hårdvara har lagt vantarna på dessa minnesareor!

Men som sagt.. Även ovan länk intygar att ALLA 4GB RAM faktiskt används i 32-bitars Windows..

 

Jag har aldrig tjafsat om det är 3, 3.12 eller 3.5GB som maximalt "finns kvar" för Windows bruk!

Men jag replikerar med en annan Microsoftlänk som påvisar att du kan ha 3.5GB kvar till Windows: http://support.microsoft.com/kb/978610 (under: Symptoms)

 

Ni som önskar tjafsa om den extakta maxgränsen får gärna syssla med det, men utan mej!

 

Jag svarade endast på ett direkt felaktigt påstående som någon framfört i tråden, nämligen kommentaren:

Däremot kan Windows 32 bits OS inte utnyttja 4 GB minne, då krävs ett Windows 64 bits OS.

 

Vilket, som sagt är direkt felaktigt, då alla 4GB RAM faktiskt adresseras och används.. Vissa enbart av hårdvara och "resten" av Windows.. Men ALLA 4GB RAM ANVÄNDS!

 

Ovan är en mytbildning som är svår att ta död på!

Men den faktiska förklaringen baseras på ett missförstånd över vad som angavs av Windows..

 

Mer om detta anges i min länk under "More information" som t.ex.

Windows 7 memory reporting

Windows 7 reports how much physical memory is currently installed on your computer. Windows NT-based operating systems before Windows Vista Service P1 report how much memory is available to the operating system. The available memory reported in these earlier versions of Windows does not include hardware reserved memory. This is a reporting change only.

 

Då de tidigare Windows versionerna inte rapporterade minne som reserverats av hårdvaran, så utgick folk felaktigt ifrån att "Windows inte kan använda 4GB RAM"

 

Vidare är det inte heller processorn som någon, påstod som begränsar ev. stöd för RAM-minne..

Det är moderkortets sk. "ChipSet" (dvs. Kontrollerkretsar på moderkortet) som i väldigt många fall har begränsningar maximalmängd av RAM.

 

Sedan är det givetvis även licenserna inblandade..

Windows versionen Basic har t.ex bara stöd för 2GB RAM..

Windows Home versionerna har stöd för 16GB RAM

Alla Windows versioner från PRO och uppåt har stöd för 192GB RAM..

 

Därmed kanske vi kan bordlägga myten om att 32-bitars Windows inte kan använda 4GB RAM som just det, den är: Nämligen en (felaktig) myt!

Vill nu några diskutera hur mycket som max finns kvar för Windows att använda, så varsågod!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! Din nedre länk visar ju EXAKT det jag sa!

Att 32-bitars Windows ANVÄNDER PRECIS ALLA 4GB RAM du har..

Men att allt inte KAN användas av Windows då viss hårdvara har lagt vantarna på dessa minnesareor!

Men som sagt.. Även ovan länk intygar att ALLA 4GB RAM faktiskt används i 32-bitars Windows..

 

Ja men då så. Det var väl det jag skrev, att OS:et inte får (kan unyttja) alla 4 GB. Kanske ordvalet kunde varit annorlunda.

 

1: Om du endast har en Minnssticka i datorn så stämmer det alldeles utmärkt in på att den jobbar med 400Mzh..

Du måste nämligen ha 2 minnesstickor i datorn för att aktivera "Dual Channel-funktionaliteten" DÅ först jobbar BÅDA minnena i 800Mhz! Det är nämligen "Dual Channel-funktionaliteten" som gör att minnena jobbar dubbelt så snabbt!

 

Sedan undrar jag var du har läst detta.

 

Ett eller två minnen har ingen betydelse för Mhz:en. Det är inte den som dubblas vid dual channel. Det är data buss bredden som dubblas. Det vanligaste nu är 64 bits för minnen. I dual channel blir det 128 bits. I trippel channel (socket 1366)blir det 192 bits.

 

Ett exempel:

Ett ddr3 1600 Mhz minne har 1600x64/8=12800 Mb/s. Därför säger man också ibland PC3-12800. I dual channel blir det 1600X128/8=25600 Mb/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all information/svar!

 

En till liten fråga, PC, PC2, PC3... har det någon roll? Cpu-z visar att det jag redan har i datorn är PC2, antog att det var för att det var DDR2, men vissa sidor visar DDR2-minnen med bara PC. Vad är grejen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all information/svar!

 

En till liten fråga, PC, PC2, PC3... har det någon roll? Cpu-z visar att det jag redan har i datorn är PC2, antog att det var för att det var DDR2, men vissa sidor visar DDR2-minnen med bara PC. Vad är grejen?

 

DDR är PC. DDR2 är PC2. DDR3 är PC3. Varför det ibland står PC för DDR2 minnen vet jag inte. Det du ska titta på är DDR beteckningen. Titta t.ex. på den här sidan från Komplett.

 

Där står det PC6400 i rubriken, men i produktinfo står det PC2-6400.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DDR är PC. DDR2 är PC2. DDR3 är PC3. Varför det ibland står PC för DDR2 minnen vet jag inte. Det du ska titta på är DDR beteckningen. Titta t.ex. på den här sidan från Komplett.

 

Där står det PC6400 i rubriken, men i produktinfo står det PC2-6400.

 

Okej, tack. Man blir lite fundersam. Den här då? http://www.webhallen.com/hardvara/103842-corsair_2048mb_ddr2_pc6400_800mhz

Det står att det är DDR2, men det står ingenstans att det är PC2. Men så länge det är inom kategorin DDR2 så spelar det ingen roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...