Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara ström och miljö


jeppe_1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har kopplat in fjärrströmbrytare i mitt rum så att jag kan stänga av all ström när jag inte är hemma. Tex har jag en LCD-TV och en förstärkare. Detta för att tänka lite på miljön och för att spara ström. Är detta bra eller kan apparaterna skadas av att strömen bryts helt varje dag? Om förstärkaren tex är på och jag stänger av strömbrytaren till den (blit precis som att dra ut sladden tror jag) kan förstärkaren skadas då? Om jag istället skulle sätta förstärkaren i standby-läge och sedan stänga av strömbrytaren, skulle det vara bättre? Och samma fråga för TV?

 

Vad tror ni?

 

Mvh Jesper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har multikontakter med strömbrytare på alla datorer och hemelektroniken här hemma.

Och efter slagit apparaterna slår jag/vi ifrån på multikontakten.

För att spara ström och ha det avstängt när vi inte övervakar verksamheten.

Det här ger också lite skydd mot att störningar i elnätet skadar prylar som inte används.

 

På jobbet började en bärbar dator att ryka en vanlig förmiddag. Och han som använde den ryckte ut sladdarna till den och det lugnade ner sig. Troligen batteriet som gått sönder under laddning.

För det var inget fel på kylningen. Datorn satt i en dockningstation med datorbotten upplyft från bordet i den del som är under skärmen

(Den blev kasserad sedan).

Så här kan det gå med elektroniken inkopplad utan övervakning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12167833.ab

Har själv varit med om att när jag sitter och jobbar börjar det lukta bränd elektronik. Tror det är datorn men det är en lysrörsarmatur i taket som börjat ryka. Slår ifrån ljuset och det lugnar ner sig. Armaturen byttes ut av firmans elektriker.

 

En enda pryl här hemma är inte kopplad till multikontakt. Det är projektorn. Orsaken är att efter stopp måste fläkten gå några minuter för att kyla lampan så inte värmen sprider sig till "bildchipen".

Förra projektorn var inkopplad till multikontakt och jag glömde bort mig några gånger och slog av direkt. Och det mådde bilden inte bra av , det blev rosa snett över ca 1/3 av duken mm mm bildfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en kraftfull förstärkare, typ slutsteg, så är ju det det första du slår på och sedan det sista du stänger av för att inte riskera att "chocka" övriga elektronik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har du en kraftfull förstärkare, typ slutsteg, så är ju det det första du slår på och sedan det sista du stänger av för att inte riskera att "chocka" övriga elektronik.

 

Jag har ingen avancerat förstärkare, Pioneer VSX-607RDS. Försökte hitta lite info om den på nätet, det verkar inte finnas så mycket men på er lät det som att jag inte behöver oroa mig så mycket :) tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...