Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpt ny dator men fått segare internet


jeppe_1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har köpt en laptop, HP probook 4320s, innan hade jag en HP Pavilion dv6. Hemma har jag trådlöst nätverk och själv bor jag nere i källaren. Den nya datorn har fått mycket sämre mottagning och ibland kan jag inte surfa alls. Med den andra datorn (Pavilion) så hade jag aldrig det problemet.

 

Vad kan detta bero på? Går det att fixa?

 

(Jag har nu båda datorerna bredvid varandra nu och den ena visar svagare styrka än den andra)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sämre trådlöst nätverk på den nya än den gamla. Inget konstigt.

Min gamla mobil Samsung B2700 funkar i hela lägenheten. Min nya mobil Garmin Asus A10 fungera bara i köket och ska det gå bra föra ett telefonsamtal så är det stående vid köksfönstret.

 

Vad göra åt det? Lämna tillbaka den nya datorn och be få det fixat på garantin.

eller bita i det sura äpplet.

Stänga av det trådlösa nätverket i Windows.

Starta om datorn och gå in i BIOS när datorn startar och stänga av det trådlösa nätverket i datorns BIOS.

Och låta datorn starta så Windows märker att det trådlösa är borta.

Handla in ett D-Link DWA-140 USB wirelesschip.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=175711

Kommer med USB-kabel (och den kan man förlänga) så själva USB WiFiet kan placeras på en plats med bra mottagning.

 

 

Alternativt: Går det att flytta den trådlösa routern på ovanvåningen för bättre signal?

Vår router har två antenner och allt är placerat så att en linje går vinkelrät genom båda antennerna och träffar den dator som är ansluten trådlöst 2 golv 3 väggar och 15 meter bort, typ

Router I I I dator (I=antenn)

Från början 2 golv 4 väggar och 20 meter bort så var det helt kört. Så vi körde alternativet.

(Nja vi tog dessutom och senare bytte det trådlösa PCI WiFi kortet i den stationära datorn mot ett DWA-140 och då blev det ännu bättre.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har köpt en laptop, HP probook 4320s, innan hade jag en HP Pavilion dv6. Hemma har jag trådlöst nätverk och själv bor jag nere i källaren. Den nya datorn har fått mycket sämre mottagning och ibland kan jag inte surfa alls. Med den andra datorn (Pavilion) så hade jag aldrig det problemet.

 

Vad kan detta bero på? Går det att fixa?

 

(Jag har nu båda datorerna bredvid varandra nu och den ena visar svagare styrka än den andra)

Har du kollat om HP har släppt någon uppdaterad BIOS eller drivrutin till din dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om HP har släppt någon uppdaterad BIOS eller drivrutin till din dator?

 

BIOS har jag uppdaterat. Funderar på om jag måste uppdatera nätverket också men det finns flera olika uppdateringar under "Network Driver" på http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=se&prodNameId=4145546&prodTypeId=321957&prodSeriesId=4145545&swLang=13&taskId=135&swEnvOID=4059#11395

hur vet man vilken man ska välja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är drivrutiner för olika typer av nätverkskort, kabel (Ethernet), trådlöst (Wireless), mobilt bredband (Mobile Broadband) och Bluetooth. När det gäller trådlösa nätverkskort verkar det finnas från olika tillverkare och du borde kunna se i Enhetshanteraren (Högerklick på Datorn - Hantera) vem som har gjort det som finns i din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undersök även om det finns nya drivrutiner(firmware) till routern. Jag hade ett elände innan jag själv uppgraderade min router. Vissa enheter fungerade bra och andra fungerade knappt alls ihop med routern innan uppgradering. Leta efter drivrutiner till övriga prylar innan du följer detta tips. Kolla även över inställningar på routern först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat hem drivrutinern från HP:s hemsida och installerat dem men styrkan är fortfarande hälften av vad min förra dator har så tänkte åka och lämna in den. Tack för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...