Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hajfenan

Flyfisherman

Recommended Posts

Hej,

Det fanns ju den berömda eller beryktade Hajfenan från Ericsson, som tålde det mesta från att kastas från en bergstopp rätt ned i bråddjupet av en sjö - bildligt talat - men som i övrigt fungerade sporadiskt sisådär.

post-73434-0-79029900-1319228563_thumb.png

NyTeknik 25 oktober 2010 15:06 Ericssons "hajfena" är fortfarande en tuffing

Har faktiskt varit nöjd med min Sony Ericsson C702 som klarat detta med damm och fukt väldigt bra, även vinterkyla har funkat hyfsat.

Tappade den t.o.m. i vattnet en gång när jag fiskade, så jag blev tvungen att klä av mig och kliva i en kall tjärn. Inga problem alls förutom att det var kallt.^_^

Men den har fått sina törnar och sprickor, senast när jag hjälpte brorsan att byta tak på hans hus... takpannorna gillade inte riktigt mobilen...

Nu verkar ju Sony Ericsson komma med nya modeller som klarar damm och fukt, ja även vatten.

NyTeknik 23 juni 2011 13:44 Drömmen om hajfenan lever hos Sony Ericsson

Men vilka fler modeller och fabrikat finns idag för en som ibland har ett aktivt uteliv med diverse strapatser och utomhusaktiviteter (bl.a. MC Offroad, cykling, snöskoter, båt och fiske)?

Jag har inte följt med utvecklingen riktigt på senare år på mobilfronten.;)

Mest ute efter att "sondera terrängen lite" bra och dåligt, batteritider, osv...

Har Ni erfarenheter eller tips och annat?

Mvh

Oj, det måste vara bland dom tåligaste och extremaste på marknaden.:D

Dessa är väl endast i huvudsak en telefon utan krusiduller antar jag?

Faktiskt aldrig hört talas om märket.

Mvh

Såg en av dessa på MediaMarkt för något år sedan. En säljare där sa att det var personerna bakom hajfenan som startat detta företag.

Fast jag tycker de ser ut som Nokias "gummimodeller"..

Ja dom är ju i våldsammaste laget egentligen.

Framförallt vill man kunna använda dom till lite mer normala förhållanden ibland också.

Sony Ericsson Xperia Active liknar lite mer åt det normala hållet. Vattentålig, kompass, GPS, kamera etc.

Inte så imponerad på batteritiden dock, men det är väl så med dessa.

Konstigt egentligen, man lanserar en modell man kallar "Active" som riktar sig till ja, aktiva, "fullmatad med sport appar" står det, med inbyggd kompass etc. och ändå så dålig batteritid?

Just en sådan modell hade jag kunnat levt med om den då blivit x-gr. tyngre med bättre batteri.

GPSen på min nuvarande C702 skall man undvika att ha igång för länge - drar batteri.

Men rätt juste att kunna få med GPS kordinaterna i bildernas metadata ibland när jag är ute i obygderna.

Hittade bla. ett hjortronställe jag var iväg på tidigare och bra med mylta blev det. Perfekt att ta ett par bilder då med GPS igång. Var ju några km att traska genom blötmyrar. Kordinaterna ligger nu inlagda på Kartex.:rolleyes:

C702 har 2,2" skärm vilket är fullt tillräckligt på denna (ingen pek).

Hur funkar 3" skärm egentligen på en sådan som Xperia Active (om jag läste rätt)?

Eller är det för "barnfingrar" för att kunna använda?

En kille på jobbet som lyckats ta kål på telefoner av alla möjliga märken och modeller har fått en Sonim och den har faktiskt klarat sig än så länge.

Den ser väldigt robust ut så jag kan tänka mig att den tål en del, han bekriver den själv som"vatten och skottsäker, dock inget för naturfotografen"/Hälsningar Claes

Var iväg och kände på Sony Ericsson Xperia Active på Elgiganten 2890:- utan abonnemang och visst, trevlig liten sak, behändig och så, men svår att använda tangetbordet på. Testade sms funktionen och knapparna blir små på en liten skärm.

Synd, för jag gillade annars telefonen o andra sidan är jag heller ingen sms fantom, skriver nåt enstaka sms i veckan kanske.

Säljaren påstod felaktigt att den också var stötsäker men jag påpekade att det står det ingenstans om på Sony Ericsson spec. endast att den klarar vatten och damm, men att den visserligen har ett hölje.

Får kolla vidare.

Funderar på detta alternativ kanske, om jag har kvar min nuvarande C702 som i alla fall klarar fukt och damm och dessutom införskaffar en annan modell som har lite större skärm (Android) kan man då skaffa ytterligare ett simkort med samma telefon nr.?

Alltså då behov infinner sig så använder jag den gamla helt enkelt och behöver inte fundera så mycket och vara rädd om den?

Låter detta sig göra tro: två simkort, två telefoner - samma nr.?

Mvh

• 6 months later...
Flyfisherman
Hemligheten är att mobilernas bildskärmar täcks av ett glasmaterial från företaget Corning som döpt sin skapelse till Gorilla Glass.

http://bcove.me/bqp5e4vc

http://bcove.me/hkrxb8aj

http://bcove.me/p5qzllfi

:lol:

Lite OT: Corning Museum of Glass har jag besökt en gång för flera år sedan; ligger mellan New York City och Niagara Fallen i Finger Lakes, NY

Imponerande vad dom tillverkat av allt mellan himmel (rymden) och jord.

• 5 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...