Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blanda ram-minnen


itemonhold

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en gammal dator (HP d530 CMT) som i dagsläget kör 512 mb (2 x 256 PC3200 200 mhz) enligt programmet SIW. Det lär finnas sammanlagt fyra platser för ram-minnen. Förutom ovanstående minnen har jag tre andra att tillgå vilka är:

 

takeMS 512 mb ddr333 cl2.5 (PC2700?)

takeMS 512 mb ddr400 cl2.5 (PC3200?)

Mosel Vitelic 512 mb ddr(333?) cl2.5 PC2700

 

frågetecknen åsyftar där jag fyller på/gissar informationen som inte finns att läsa på själva minnesmodulerna.

 

Jag har läst att man aldrig riktigt vet utan att testa hur minnena kommer att passa. På HP:s webbplats för denna datormodell läser jag att man antagligen kan blanda, men för bästa "performance" så ska man inte blanda varken storlek eller hastigheter. Men min fråga är då (i motsats till de flesta andra trådar jag googlat fram där ett köp är förestående, vilket inte är fallet denna gång) ska jag försöka få in så mycket minne som möjligt och bara tänka på mb och inte bry mig om mhz/pc3200/pc2700. Eller bör jag uppmärksamma detta och satsa på en mer enhetlig blandning? (Givet att båda alternativ ens funkar).

 

Alltså finns det något mervärde i att köra 512+512+512+256=1792 där PC2700 blir förhärskande jämfört med att sträva efter att ha PC3200 som hastighet dvs 512+256+256=1024? Skillnaden på nästan 1 gb är ju ganska stor, men kanske det första alternativet fungerar bättre om jag inte blandar i det sista 256 mb-minnet?

 

Kort och gott: hur skulle du blanda utifrån urvalet jag har att tillgå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utgår för säkerhets skull att datorn/CPU har två minneskanaler och det normal då är att det ska vara lika mycket minne i varje kanal.

Dvs det mesta du kan ha är 2 x 512MB + 2 x 256MB

Nu har du 2 x 256 MB

så första steget blir att plocka ur dessa två och börja kolla med 512MB minnena

Ett i taget för att kolla funktionen med ett minne i taget för att kolla om Windows startar.

När du kollat av alla 3 så har du i bästa fall 3 st som funkade ensamma. Grattis !

Nästa steg är att kolla med 2 st. Funkar det inte, byt plats på dom.

Jag utgår från att du hela tiden använder de två sloten som 256MB satt i.

Med lite flax kommer du efter detta testande ha 2 st 512MB som funkar tillsammans. Du har dubblat minnet=stor skillnad. Till sist sätter du i de 2st 256MB i de lediga sloten. Och hoppas på att datorn startar. Gör den inte det så blir det 2 x 512MB.

Som sista koll kör du memtest och kollar att det inte finns några fel på minnena.

För fel kommer leda till krascher.

Jag har hållit på med sådant här liggande under skrivbordet bredvid datorn med nya minnen. Det kostade mig 2000kr i förstört minne pga statisk elektricitet.

Så nu förtiden (jag har ochså blåst ytterligare 2000kr minne vid annat tillfälle)

så jobbar jag med datorn på diskbänken (rostfri plåt bra jord).

Iförd bomullskläder och barfota och tar i diskbänken med en hand och en skruv på datorn med den andra när jag börjar. Och tar sedan i diskbänken med handen först varje gång innan jag tar i något i datorn. Och minnena lindar jag in i aluminiumfolie, ugnsfolie (så den inte är plastbelagd)

för att skydda dom.

Lycka till !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Jag ska testa imorgon. De två första 512-minnesmodulerna torde fungera tillsammans eftersom de är tagna ur samma (numer söndriga) dator. Så det är alltså bättre att köra 512+512+256+256 än tre gånger 512?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är många datorer med 4 minnesplatser som inte fungerar ordentligt när 3 minnesplatser används. Sen vad som gäller i din dator vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Jag ska testa imorgon. De två första 512-minnesmodulerna torde fungera tillsammans eftersom de är tagna ur samma (numer söndriga) dator. Så det är alltså bättre att köra 512+512+256+256 än tre gånger 512?

 

Precis. Stor risk för krångel med 3 x 512MB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag satt i två stycken 512mb-minnen i de slots det tidigare fanns 256mb-minnen. När jag öppnade datorn såg jag att slotsen var i två par: svart, blå, litet mellanrum, svart, blå. Ursprungligen låg 256mb-minnena i de svarta slotsen, det vill säga 1 och 3. Nu har jag så här

 

slot 1 svart: 512 mb PC3200 400/200 mhz

slot 2 blå: 256 mb PC3200 400/200 mhz

 

slot 3 svart: 512 mb PC2700 333/166 mhz

slot 4 blå: 256 mb PC3200 400/200 mhz

 

Det verkar funka hittills i varje fall - jag använder nämligen just nu ifrågavarande dator. En uppföljningsfråga: det är färg som så att säga vinner över numerisk ordning vad beträffar gruppering? Man kan ju tycka, menar lekmanna-jag, att slot 1 & 2 hör ihop medan slott 3 & 4 bildar en egen grupp (särskilt med tanke på att det finns ett litet mellanrum mellan slot 2 och 3). Men eftersom det tidigare var så att säga colour cordinated med likadana minnen i svarta slots och enligt ert råd så har jag alltså 512+256 + 512+256.

 

Även om jag inte vet om det är stor skillnad mellan PC3200 och PC2700 så är det ju kanske lite synd att det enbart på grund av ett minne dras ner till den lägre hastighet :rolleyes:

 

och tack för hjälpen än en gång!

 

edit: och ännu en sak. hurudant memtest rekommenderar ni? är det något man köra i windows eller bör det göras när datorn startas upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det fungerar!

 

Man kan inte köra minnestest när Windows är igång för då skulle det bli två program som samtidigt vill ha full kontroll över minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis ! Bra jobbat ! Klart värt en poäng. Kul det verkar fungera.

Skälet att du först ska köra windows och sedan memtest är att windows faktiskt belastar processor, minneshanteringschip och minne hårdare än memtest.

För jag har varit med om att Windows inte startat med minne som klarat memtest.

Och startat med minne som inte klarat memtest (men Winndows kraschat då och då typ en gång per dag pga minnesfel)

Memtest laddar du hem härifrån

http://www.memtest.org

det finns både som fil att bränna på CD (ska brännas som iso / imagefil och bränn långsamt för att göra lättläst CD tex 16x eller 24x.

Eller för Floppy.

Sedan när datorn startar så ska det vara inställt så den startar från CDn eller Floppyn innan hårddisken. Och det tar lång tid memtesta igenom 1,5GB så lämpligt att starta på kvällen och låta gå under natten och kolla resultatet på morgonen.

Om man inte har otur och ser minnesfelen poppa upp omgående.

Går det under natten och inga fel hittas grattis.

Windows fungerar och inga fel på minnena.

 

Har du dessutom XP bör du manuellt gå in i System sedan avancerat och ändra Pagefilen storlek.

Den får vara högst 2,5x installerat RAM men jag brukar ta 2x lätt att räkna dvs här 3000MB och sätt det som både minsta och största storlek så ägnar sig inte CPU åt att ändra storleken, storleksändring tar processorkraft.

Nu har du 3gångrat minnet och då verkar det knäpp att öka pagefilen (dvs plats på hårddisken för "minne" när RAM minnet inte räcker) men det är en "bugg" i Windows som gör att du numera med mera minne kan få att XP hänger sig med medelande om "för litet minne" när det i själva verket är XP som tycker pagefilen är för liten jämfört med RAM.

När man installerar XP på hårddisken så fixar XP detta automatiskt men XP fixar det inte automatiskt om man ändrar RAM-minnet efter installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...