Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Windows Fotovisare, bilderna är borta ...?


ferdi_k

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har tagit ca 490 bilder med min Nikon D3100 och lagt de på min externa hårddisk då jag inte har så mycket utrymme på min dator, men nu efter ett tag när jag kollar på bilderna, så kan inte Windows fotovisare känna igen formatet, trotts att det alla är i .jpg format, av alla bilder som har tagits så är det ca 40-50 bilder som Windows fotovisare inte kan öppna och vissa av dem går ens inte att se vad det är ... följande felmeddelande dyker upp när jag försöker öppna bilderna

"Det gick inte att öppna den här filen eftersom Fotovisning inte stöder filformatet, eller så har du inte installerat de senaste uppdateringarna för Fotovisning."

 

Använder Windows 7 Ultimate 32bit på n HP 6715s

Hur ska jag rädda mina bilder, de är otroligt viktiga!

 

Tack förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har du provat öppna bilderna med annat program? T.ex denna, användargränssnittet finns även på svenska.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du provat öppna bilderna med annat program? T.ex denna, användargränssnittet finns även på svenska.

/// Jari

 

Hej Jari!

Jag testade med XnView och även den kan inte öppna filerna ...? =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ang. dom bilder som inte går att öppna:

 

Är dessa i .jpg eller annan filändelse?

Filstorleken på en av dessa jämfört med en bild som går att öppna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ang. dom bilder som inte går att öppna:

 

Är dessa i .jpg eller annan filändelse?

Filstorleken på en av dessa jämfört med en bild som går att öppna?

 

hej!

jaa det är faktikst .jpg och storleksmässigt är det ngra kb större/mindre än varandra.

tex. den som går att öppna är 3,68 MB och den som INTE går att öppna är 3,59 MB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Bara undrade om det skilde rejält mycket, alltså att filstorleken och därmed informationen till stor del var borta.

 

Har du någon bild som inte går att öppna och som inte du har något emot att skicka mig, så kan jag testa och se om jag kan hitta något konstigt?

I så fall så tar vi detta via PM (Personligt meddelande).

 

Försåvitt inte bildfilerna blivit helt korrupta av någon anledning?

Och då måste jag fråga om du tidigare kunnat öppna och titta på dessa bilder?

Eller om det skett efter att du flyttat dessa från en disk till en annan disk alt. tankat ned dessa från kamreraren/minneskortet?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Har du testat med annat minneskort. Det kan eventuellt vara nåt strul med minneskortet. Jag har inte upplevt några som helst problem med att öppna bilder på mina externa diskar, efter att jag säkerhetskopierat från datorn via USB, bilder jag fört över från minneskortet till datorn.. Använder även orginal USB-kabeln ibland. Köpte Nikon D3100 i slutet på juni. Bilderna går att öppna med IrfanView, Windows fotovisare eller Picasa.som jag mest annvänder. Detta gäller i både Windows XP Pro och Windows 7 Ultimate, så jag rekommenderar att du testar ett nytt minneskort. Att det skulle vara fel på kameran, verkar långsökt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ändå har problem så ska du köpa en hårddisk till så att du kan spara alla bilderna på två skilda skivor och minska risken för att alla försvinner vid en disk krash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...