Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Allt blir suddigt på skärmen.


bmhson

Rekommendera Poster

Hej,

Hur har det gått?

 

Jag glömde ju att fråga vad Ni kan läsa ut av att spänningen är låg?

Det skulle kunna tyda på problem med nätaggregatet, att detta inte ger ut stabila och rätt spänningar.

M.a.o. så kan det vara fel på nätaggregatet då.

 

Det är framförallt +3,3V som är för låg verkar det som (även om +12V låg lite under också) - men det är endast en indikation, för det är inte säkert att spänningsgivarna och sensorerna är kalibrerade rätt och visas rätt i HWMonitor programmet.

Detta bör ju helst mätas upp med belastning på. Kanske du blir tvungen att besöka en datorbutik om du inte känner någon som kan utföra detta, eller har möjlighet att testa med ett annat nätaggregat och koppla in.

 

Jag lämnade datorn på i natt och den hade stängt av sig själv i morse. Nu har den stått på i drygt 6 timmar utan att strula.

 

Det ovanstående hann jag knappt skicka iväg innan bilden blev randig.. Apropå ingenting: då går det inte att stänga av med kontakten på datorn, den startar om vilken knapp jag än använder. Däremot går det förstås att dra ur kontakten/stänga av på skarvkontakten.

Förstår inte riktigt det där, stängs den först av normalt och sedan direkt startar igen?

Hur gör den om du stänger av den via Windows stäng av datorn?

 

Jag undrar ju om jag förvärrar något om jag använder den då och då, tills jag kan/orkar bära iväg med den till datorbutiken?

Bara stängs den av tvärt utan att Windows hinner avslutas och stänga ned öppna program riktigt, så riskerar man ju att filsystemet blir korrupt, att det sedan blir problem med vissa systemfiler och program i Windows och till sist kanske du inte ens kan starta datorn normalt.

 

Ta backup på viktiga filer medans och om du kan.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Datorn är på verkstan nu. Körde iväg med den i går. Dom hade mycket att göra, så dom ringer nån gång i nästa vecka.

 

Ibland hann jag stänga av den, men ibland blev det plötsligt bara ränder över hela skärmen och blev jag tvungen att dra ur kontakten. Om jag tryckte på knapparna på datorn blev det ingen reaktion alls eller omstart.

 

Jaq lovar att berätta hur det gick. Tack för alla försök att hjälpa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen

Lite feedback:

Det var nätaggregatet, och nu är det fixat. När jag ändå hade burit dit datorn frågade jag om grafikkortet och möjligheterna att ändra upplösningen. Det slutade med att dom fick byta ut kortet. Nu kan jag ställa in widescreen format och 1440 x 900. Det blev mycket bättre än med det gamla kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Så det blev en del nya grejor då, trist att behöva ut med dyra reparationer, men bra att du äntligen fått till datorn.:thumbsup:

 

Hoppas att den nu sköter sig så du känner dig nöjd.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...