Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Störning via RCA


Mikael63

Rekommendera Poster

Har en sådan här från Clas.

 

Tidigare hade jag en stationär dator i TV-rummet. Bild till TV via VGA. Ljud via en kabel/adapter 3.5 från ljudkortet till växeln ovan. Från växeln till en vanlig gammal hemmastereo, AUX.

Den andra ingången på växeln får ljud från TV via RCA-RCA.

 

Har funkat bra nåt år eller så. Får ju motion när man måste trycka manuellt på växeln & allt..

 

Nu har den stationära datorn ersatts av en laptop. VGA har ersatts av HDMI (som ej tar ljud) Samma kablage för ljud men nu sitter 3.5mm i ljud ut från laptopen.

 

Men med den proppen i datorn OCH andra änden (RCA) i växeln så hörs ett störande ljud, när växeln är i läge TV.

När man har växeln i läge Dator och kollar på film hörs inte detta ljud. (liten reservation där, dock)

 

Ljudet är inte 50 Hz utan mer som man lyssnar på AM fast mellan stationerna.

 

Eftersom störningen upphör om man antingen drar ut i de ena eller den andra änden tycker jag att det inte ska kunna bero på överhörning/induktans mellan kablarna som löper parallellt ca tre meter.

 

Eftersom switchen bryter/växlar "plus"/mittstiftet men troligen inte jord gissar jag på att det är där det sker något..

 

Jag kan ta ut alla andra kablar från laptopen utan att störningen försvinner.

 

Störningen upphör också när laptopen stängs av.

 

Tips?

Skulle ju kunna testa att dra en extra jord lite här å där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Jag skulle kolla en gång extra om du inte kan få igång ljudet över HDMI. Borde bara vara ett klick eller två.

 

2: Störningen... Om du tar ett par hörlurar och ansluter till din laptop, brummar det även i dem?

Om jag tolkar dig rätt hör du störning när

  • TV och dator ansluten till växel

Du hör ingen störning om

  • Bara ena av de två är ansluten, dvs har du växeln i TV-läge och drar ur endera kabeln försvinner brummet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Jag skulle kolla en gång extra om du inte kan få igång ljudet över HDMI. Borde bara vara ett klick eller två.

 

2: Störningen... Om du tar ett par hörlurar och ansluter till din laptop, brummar det även i dem?

Om jag tolkar dig rätt hör du störning när

  • TV och dator ansluten till växel

Du hör ingen störning om

  • Bara ena av de två är ansluten, dvs har du växeln i TV-läge och drar ur endera kabeln försvinner brummet.

1. Nja, kanske hämta uppdateringar då, men kan kolla detta ytterligare ett varv. Eller kolla med HP om det ska vara möljligt.

Edit: "You will need to change your default audio output from analog to digital." - vete fasiken om jag kollat.. kanske löser det hela.. men motionen då? Får flytta på fjärren..

 

2. Störningarna hörs när jag har allt kablage inkopplat men inte använder den från datorn.

 

Jag har alltså två källor, A-TV, B-DATOR

Båda källorna är ju i princip på även om ljudnivån är på noll om jag ej ser film eller lyssnar på musik i datorn.

Båda källorna går till denna växel/omkopplare.

Ut från omkopplaren till stereo-till högtalare.

 

Om jag på omkopplaren väljer källa A hör jag störning om källa B är på och kablaget inkopplad. Lossar jag kablage för källa B upphör störningarna.

 

Om jag med omkopplaren väljer källa B hörs inga störningar.

Reservationen består i att störningen kanske finns men göms bättre då. Har inte kollat detta grundligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDMI-ljud, denna bild har jag använt tidigare:

post-8996-0-28820900-1319019967_thumb.png

framförallt om det är en bärbar borde det definitivt fungera.

 

 

brumljudet....

testa att dra ut antennkabeln ur TVn samt, om den är jordad koppla bort jord för en stund.

Fast då borde brumljudet försvinna om du kopplar bort TVns ljud ur din växel.

 

Testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara realtek digital output

 

Datorn är en HP dv6500 med Vista

(står dv6000 i locket och Special Edition vid styrplattan)

 

Denna manual är nog närmast.

 

Antenn - ingen skillnad.

Störningen består både av 50 Hz och "typ AM". Låter mer när källan är TV men också, fast lägre, när källan är PC.

 

Ska testa med lite PUS och se...

 

Nytt:

Lite svårt utföra tester när familjen ska se på TV..

Men jag hör störning om jag kopplar enbart jord från 3,5 uttaget på PC till jord på RCA i växeln = RCA i stereon..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord - låter som om RCA-växeln kopplar ihop jorden och växlar bara signalen.

 

 

HDMI

http://bizsupport1.austin.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?lang=en&cc=us&taskId=110&prodSeriesId=3369402&prodTypeId=321957&objectID=c01186408

Det SKA fungera.

vad för grafikkort har du i datorn? ATI? Intel? Testa att installera om, det ska följa med en drivrutin som kopplar ihop ljudet med HDMI-kontakten tror jag. Kanske testat driver direkt från ATI/Intel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord - låter som om RCA-växeln kopplar ihop jorden och växlar bara signalen.

 

 

HDMI

http://bizsupport1.austin.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?lang=en&cc=us&taskId=110&prodSeriesId=3369402&prodTypeId=321957&objectID=c01186408

Det SKA fungera.

vad för grafikkort har du i datorn? ATI? Intel? Testa att installera om, det ska följa med en drivrutin som kopplar ihop ljudet med HDMI-kontakten tror jag. Kanske testat driver direkt från ATI/Intel?

Fasiken, skulle ju posta det med: GeForce 8400, senaste drivers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytt.

Fick igång Ljud via HDMI genom att välja denna Realtek Digital Output. Omkopplaren bortplockad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...