Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa av privatperson som enskild firma


esd

Rekommendera Poster

Någon som vet vad som gäller när jag som har enskild firma ska köpa något av en privat person?

 

Hur fungerar det med moms, bokföring osv.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du köper utan moms men ska du sälja vidare så måste du ju lägga på momsen. Ex köp för 100kr så måste du ta 125kr för att det ska gå jämt ut. Säljaren skriver alltid kvittot som du bokför utan moms.

Ska väl tillägga att jag inte är bokförare men i finland borde det fungera på detta vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om privatpersonen inte är momsredovisningsskyldig (vilket inte många är), så existerar ingen moms. Du får alltså inte på egen hand beräkna en moms som inte finns. Köper du för 1000 kr så är det 1000 kr du ska bokföra på inköpskontot. På momskontot bokför du inget.

 

Är privatpersonen momsredovisningsskyldig, bokför du på samma sätt som om du köpt av ett företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om privatpersonen inte är momsredovisningsskyldig (vilket inte många är), så existerar ingen moms. Du får alltså inte på egen hand beräkna en moms som inte finns. Köper du för 1000 kr så är det 1000 kr du ska bokföra på inköpskontot. På momskontot bokför du inget.

 

Är privatpersonen momsredovisningsskyldig, bokför du på samma sätt som om du köpt av ett företag.

 

Ok, hur vet jag om personen är momesredovisningsskyldig eller inte?

 

Sen blir det någon skillnad om jag köper något från en privatperson som den här personen har köpt tidigare eller som den här personen har skapat själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, hur vet jag om personen är momesredovisningsskyldig eller inte?

 

Du kan utgå ifrån att privatpersonen inte ska redovisa moms, det är som sagt väldigt få som ska göra det. Men du kan ju fråga om dom har enskild firma, eller är momsredovisningsskyldiga.

 

Sen blir det någon skillnad om jag köper något från en privatperson som den här personen har köpt tidigare eller som den här personen har skapat själv?

 

Om man tjänar pengar på saker eller tjänster som man säljer, ska man ha företag. Är det små summor eller enstaka gånger kan man driva det som hobbyverksamhet.

 

Men det är såklart inte ditt ansvar om en person väljer att sälja svart, men det blir ingen skillnad för dig, du bokför som jag skrev innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, hur vet jag om personen är momesredovisningsskyldig eller inte?

Det enklaste är att fråga. Säger säljaren att han är momsredovisningsskyldig så be om hans Momsnummer.

Vi har haft två likartade omsättningsskattsystem: OMS för länge sedan MOMS numera.

Omsättningsskatt fungerar så att man betalar en viss skatt på omsättningen. Tex vid en vara såld för 1000kr så ska man betala 200kr i omsättningsskatt, dvs lägga på 25% på 800kr. Nackdelen med det här systemet är att ju fler led som hanterar en vara dessto dyrare blir den.

Därför infördes MOMS. Mervärdesomsättningsskatt det betyder att man bara betalar skatt för den värdeökning varan fått. Man köper en vara för 1000kr från en företagare. dvs 800kr + 200kr moms(avdragbart)

och säljer den för 1200kr+300kr moms=1500kr eftersom nettoskatten man betalar är 100kr dvs 20% på 500kr eller 25% av prisökning 1200kr-800kr=400kr så är det en mervärdesomsättningskatt.

Vad det nu gäller privatpersonen som säljer nått för 1000kr så kan du inte dra av någon moms.

Men när du säljer varan för 1500kr så är mervärdet 500kr och du behöver faktiskt bara betala in 100kr

till skatteverket enligt vad jag läst nån gång till min stora förvåning. Beroende på att vi har MOMS och inte OMS.

Men kolla med skatteverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...