Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

blir knäpp


domenik

Rekommendera Poster

hej jag har en dator som jag ej får igång styrenhet på. har funka förut men nu vill det ej funka mer.

 

dator namnet är Hp compaq dc7100 SFF base unit all.

 

grafik kortet heter silicon image modell sil1364 DVI ADD2_R

 

vore snäll om nån visste hur man fixa detta.

 

 

kör med windows 7

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej jag har en dator som jag ej får igång styrenhet på. har funka förut men nu vill det ej funka mer.

 

dator namnet är Hp compaq dc7100 SFF base unit all.

 

grafik kortet heter silicon image modell sil1364 DVI ADD2_R

 

vore snäll om nån visste hur man fixa detta.

 

 

kör med windows 7

 

Tack på förhand

 

Hej Domenik!

Din dator har ju några år på nacken, och har antagligen nått MTBF. Kan vara så att någon komponent har gett upp, och därför vill inte burken "lyda".. Mitt tips är att installera om win7 "rent", och hålla tummarna. Om inte detta funkar är datorn antagligen slut. Synd att du inte hörde av dig för två år sedan, då skrotade jag 200 sådana burkar på jobbet! (Du hade kunnat få en gratis för reservdelar..)

 

Om det är denna datorn alltså:http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/11948_div/11948_div.HTML

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för styrenhet är det som saknar drivrutin?

Är det i samband med att du bytte grafikkort som drivrutinen började saknas?

Har du installerat någon drivrutin för det nya grafikkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är samma grafik kort som förut. ja måste ju ha styrenhet för att koret ska funka.

 

och det verkar ej finnas driver till de med windows 7 heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en dator som jag ej får igång styrenhet på. har funka förut men nu vill det ej funka mer.
Vad gjorde du i samband med att drivrutinen till styrenheten försvann?

 

Alla datorer är inte kompatibla med Windows 7. Man bör ju köra "Windows 7 Upgrade Advisor" för att få reda på kända problem innan man byter från ett äldre Windows till Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du hade Windows 7 förut också?

Har du kollat i Windows Update om där finns några drivrutiner att ladda ner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du hade Windows 7 förut också?

Har du kollat i Windows Update om där finns några drivrutiner att ladda ner?

 

Äldre maskinvara (hårdvara) är många gånger inte kompatibel med win7-64. Jag antar att det är någon drivrutin till moderkortet som saknas, alternativt att datorns hårdvara helt enkelt har blivit kass av ålder.. (Gått sönder).

Datorn i fråga är certifierad för XP. Om det finns möjlighet, installera XP och kolla om datorn funkar för XP. Kör flera hårdvarutest (med XP) och kolla om datorn funkar klockrent då. Krånglar datorn även med XP, så är det antagligen hårdvaran som ska till Sankte Per..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...