Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är denna datorn ok?


Aileene

Rekommendera Poster

Kikar runt lite efter en bärbar dator till min 11 årige grabb.

 

Har hittat denna, en HP Compaq Presario CQ57-301so Får väl säga att det framför allt var priset som tilltalade mig.

Men då jag är helt lost då det gäller datorer så hoppas jag att nån kunnig person vill tala om ifall detta kan vara ett bra val.

 

Grabben vill kunna spela minecraft på den.

Kanske se nån repris på tv4play (utan att det laggar)

Chatta över msn/facebook

Och spela på sidor som jesper.nu

 

Så.. vad tror ni. Klarar denna detta bra?

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=997290

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=sv&docname=c03027918

 

Passar på att fråga en annan sak här också.

På vår lilla asus 1005HA kan grabben inte spela minecraft.

Kommer upp en ruta där det står:

"Bad video card drivers. Minecraft was unaible to start because it failed to find an accelerated OpenGL mode"

 

Que! Vad betyder påt på svenska för en som inte kan datorer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen har svarat än varför jag försöker komma med ett råd.

Om datorn ska användas för spel, även om det är enklare spel, skulle jag valt en dator med "Dedikerat grafikminne - Ja" i Prisjakt.

Alltså inte den du hittat.

 

Felmeddelandet tyder på för klent grafikkort eller inte rätt drivers för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att gå in specifikt just på denna dator så konstaterar jag: för att en dator ska kunna kallas speldator och då en sådan som ska hålla i minst några år så bör man satsa ca en tredjedel av totalsumman på enbart grafikkortet/korten. Det är dyrt att snåla – snåljåpar tvingas se sig själva uppgradera igen och igen för att alls kunna hänga med vilket bara resulterar i en än högre totalsumma i slutändan (sett över ett tidsförlopp på några år).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den datorn verkar inte vara särskilt optimalt för vad den ska användas för. Man får oftast lägga en lite större summa pengar, så att du får mer funktionalitet. Att ha ett grafikkort som har dedikerat minne så får processorn mer minne att tänka med.

Ibland får man lägga lite mer pengar för att få kvalité.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...