Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Panasonic TV som bildskärm


Jaroma

Rekommendera Poster

Har en äldre modell av plasma-TV, ca 5-6 år gammal, Panasonic 42 PV60. Försökte docka ihop den med min bärbara dator, en Lenovo 500. I dessa båda enheter finns uttag för HDMI-anslutning. Köpte mig en kabel på 5 meter och kopplade ihop dessa. Vad hände? Ingenting, då jag knappade in inställningen för HDMI-signal på TV:n. Inte heller någon bekräftelse på datorn om ny maskinvara eller dylikt. Kan det vara så att TV:n inte är kompatibel med datorn eller finns det om möjligt en lösning på detta?

 

/Jaroma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du annan källa för HDMI som du kan testa ingången med?

Kan du testa datorn med annan skärm som har HDMI/DVI in?

 

Två saker

I sig borde datorn känna av att HDMI anslutits.

Å andra sidan har många bärbara funktionen att extra skärm aktiveras genom en knappkombination.

 

Men hur ser det ut i Windows skrivbordshanterare, finns din TV där?

Samt minns, din Tv har en begränsad upplösning, om jag minns rätt klarar den bara pixelmapping via VGA. Via HDMI är det standard HDTV-upplösningar som stödjs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du annan källa för HDMI som du kan testa ingången med?

Kan du testa datorn med annan skärm som har HDMI/DVI in?

 

Två saker

I sig borde datorn känna av att HDMI anslutits.

Å andra sidan har många bärbara funktionen att extra skärm aktiveras genom en knappkombination.

 

Men hur ser det ut i Windows skrivbordshanterare, finns din TV där?

Samt minns, din Tv har en begränsad upplösning, om jag minns rätt klarar den bara pixelmapping via VGA. Via HDMI är det standard HDTV-upplösningar som stödjs.

 

Aktivera flerskärmsstöd i windows, om du har XP. Win7 ska känna av detta automatiskt, men du bör kolla vilken upplösning din TV stöder via HDMI, och i så fall sätta din dator på den upplösningen. En grej som är dumt med plasma-tv som datorbildskärm: Risk för inbränning! Speciellt om din tv är såpass gammal som fem år eller i den stilen.

 

Uppdatering: Din TV klarar av 1024x768 som maximal upplösning. Har du datorn på högre upplösning, kommer det inte att funka. Försök sätta skärmstorleken/skärmupplösningen i windows till just 1024x768, samt "klona skrivbord", så borde det fungera i teorin!

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska prova möjligheterna Ni har kommit med. Blir nog inte förräns till helgen. Tackar för tipsen, virtuosen2 och Monshi! Återkommer med resultat!

 

/Jaroma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...