Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför sådant krångel installera program?


Mikael63

Rekommendera Poster

Vad får du för resultat om du skriver:

 

ls $HOME

ls $HOME/Desktop

ls $HOME/Skrivbord

 

ls motsvarar ju "dir" i Windows Kommandotolk, så med ovanstående blir det en koll på om det ska vara Desktop eller Skrivbord och om filen syns där.

 

mint@mint-Dell-DXP051 ~ $ ls $HOME/Skrivbord

MyPhoneExplorer_Setup_1.8.2.exe Spotify.desktop vbrun60sp6.exe

 

 

mint-Dell-DXP051 drive_c # cp $HOME/Skrivbord/MyPhoneExplorer_Setup_1.8.2.exe .

cp: kan inte ta status på "/root/Skrivbord/MyPhoneExplorer_Setup_1.8.2.exe": Filen eller katalogen finns inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$HOME är en variabel som innehåller sökvägen till hemkatalogen för den användare som du kör som för tillfället. I och med att den i felmeddelandet säger att filen som inte kan hittas är /root/Skrivbord (osv) så innebär det att du för tillfälet kör som root. Man loggar normalt inte in som root, så förmodligen är det inte root:s skrivbord du laddat ner filen till.

 

Heter din användare kanske mint? I så fall skriver du är sökvägen till skrivbordet /home/mint/Skrivbord

 

För övrigt rekommenderar jag tab-komplettering. Då märker man direkt om man är ute och cyklar i fel katalog. Börja skriv några bokstäver av början på namnet och sedan trycker du Tab. Då fyller linux i resten av filnamnet om du är rätt ute (och det bara finns ett namn som matchar).

 

I ditt fall:

 

cp /home/mint/Skr (tryck tab) borde bli:

cp /home/mint/Skrivbord/

 

Fortsätt med:

 

cp /home/mint/Skrivbord/My (tryck tab) borde bli:

cp /home/mint/Skrivbord/MyPhoneExplorer_Setup_1.8.2.exe

 

Händer det inget när du trycker tab har du förmodligen skrivit något fel. Tänk på att det är skillnad på stora och små bokstäver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Ja mint är användaren

Var inloggad som root

 

Men nu kommer jag längre, fastnar nu på:

 

 

mint@mint-Dell-DXP051 ~/.wine-myphoneexplorer/drive_c $ cp /home/mint/Skrivbord/MyPhoneExplorer_Setup_1.8.2.exe .

 

mint@mint-Dell-DXP051 ~/.wine-myphoneexplorer/drive_c $ mv ${WINEPREFIX}/drive_c/windows/system32/oleaut32.dll

 

mv: destinationfilsoperand saknas efter "/home/mint/.wine-myphoneexplorer/drive_c/windows/system32/oleaut32.dll"

Försök med "mv --help" för mer information.

mint@mint-Dell-DXP051 ~/.wine-myphoneexplorer/drive_c $

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mv betyder move, alltså att man flyttar en fil från en plats till en annan. Du har skrivit vilken fil du vill flytta, men inte vart, alltså destinationen saknas.

 

På instruktionssidan du länkat till står det att filen ska flyttas till:

${WINEPREFIX}/drive_c/windows/system32/oleaut32-alt.dll

 

Alltså:

 

mv ${WINEPREFIX}/drive_c/windows/system32/oleaut32.dll ${WINEPREFIX}/drive_c/windows/system32/oleaut32-alt.dll

 

Eller så kan det bli tydligare om du går till katalogen:

 

cd ${WINEPREFIX}/drive_c/windows/system32

 

Och utför flyttarna därifrån:

 

mv oleaut32.dll oleaut32-alt.dll

mv olepro32.dll olepro32-alt.dll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för hjälpen men har nu insett att det är betydligt enklare starta om datorn i Windows för detta ändamål...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Nu har jag hittat en någorlunda acceptabel väg runt problemet.

 

Har hittat tre appar som tillsammans kommer i närheten av My Phone Explorer.

 

För backup av kontakter verkar Super Backup vara behjälplig - se denna tråd.

 

För övrig hantering så kompletterar AirDroid och Remote Web Desktop varandra.

 

Den första med "snyggare" gränssnitt och kan hantera ringsignaler men saknar möjlighet att ringa upp från kontaktlistan.

 

Den andra med "fulare" gränssnitt men kan ringa upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Som van och lat Windowsanvändare är jag bortskämd med att enkelt kunna installera nerladdade program genom dubbelklick, eller att köra ett program genom dubbelklick.

 

Som ovan Mac-användare är jag bortskämd med att antingen installera nerladdade program genom dubbelklick eller att dra programmet till Program-mappen.

 

Som ovan Linuxanvändare undrar jag varför man i Linuxvärlden inte har kommit på den galna idén att ha ett grafiskt interface som installerar nerladdade program?

 

Det har man väl? Jag vet inte vad motsvarigheterna heter i de andra miljöerna, men i de Debianbaserade distarna har man ju "Synaptic" för de centraliserade programmen, och "Debian pakethanterare" för de Debian-packade programmen. Den funkar sannolikt även för RPM-packade program, och den är varken svårare eller enklare än ett Windowsinstallationspaket. Men då måste man hitta sådana paket. Linux är numera till för vem-som-helst, och-alla-och-envar, men vill man installera sourceprogram den hårda vägen -- då får man vara hård!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...