Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför sådant krångel installera program?


Mikael63

Rekommendera Poster

Som van och lat Windowsanvändare är jag bortskämd med att enkelt kunna installera nerladdade program genom dubbelklick, eller att köra ett program genom dubbelklick.

 

Som ovan Mac-användare är jag bortskämd med att antingen installera nerladdade program genom dubbelklick eller att dra programmet till Program-mappen.

 

Som ovan Linuxanvändare undrar jag varför man i Linuxvärlden inte har kommit på den galna idén att ha ett grafiskt interface som installerar nerladdade program?

Varför det ska vara "kryptiska" kommandon i ett terminalfönster för detta?

Fast det kanske är så som jag läste i en artikel - för att kunna med Linux måste man kunna Linux. Håller med.

 

Ett exempel är ju QtADB som jag tänkte testa.

Ladda hem en komprimerad fil går ju bra, men sedan?

 

Här önskar jag att man hade en applikation som man startar och dit man drar den nerladdade filen. Om applikationen är tillräckligt smart skulle den känna av innehållet i den komprimerade filen och fråga om jag vill installera.

 

Som ex. Plug-in till TotalCommander. Dubbelklickar jag, i TC, på en sådan zip.fil känner TC av innehållet som en plug-in och installerar på rätt plats osv.

 

Kanske finns något sådant till Linux men då krävs det kanske att man knappar in en hel uppsats i terminalfönstret först...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Packa upp den hämtade filen till ditt "hemma" (home) directory.mappen.

  1. Öppna ett terminalfönster från Program > Tillbehör > Terminal (Applications > Accessories > Terminal).
  2. Gå till din användarmapp genom att skriva kommando cd.
  3. Skriv kommando cd qt*
  4. Skriv kommando sudo ./install*.sh i
  5. Ubuntu kräver att ditt administratörslösenord anges innan du kan gå vidare.
  6. När installationen är klar startar du om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Packa upp den hämtade filen till ditt "hemma" (home) directory.mappen.

  1. Öppna ett terminalfönster från Program > Tillbehör > Terminal (Applications > Accessories > Terminal).
  2. Gå till din användarmapp genom att skriva kommando cd.
  3. Skriv kommando cd qt*
  4. Skriv kommando sudo ./install*.sh i
  5. Ubuntu kräver att ditt administratörslösenord anges innan du kan gå vidare.
  6. När installationen är klar startar du om datorn.

Tack men detta fungerar inte.

2. cd. - kommandot hittades inte

 

Jag kan ju öppna ett terminalfönster i min användarmapp men

3. cd qt* Filen eller katalogen finns inte

 

Jag kan öppna ett terminalfönster i QtADB_0.8.1_linux32 men

4. sudo ./install*.sh i - command not found

 

Ovanstående beskriver ju mycket väl vad jag menar med krångel.

Om man nu ska skriva sudo ./install*.sh i, eller liknande, för att installera varför medföljer det då inte motsvarande en install.bat?

post-52940-0-82782400-1318767816_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som van och lat Windowsanvändare är jag bortskämd med att enkelt kunna installera nerladdade program genom dubbelklick, eller att köra ett program genom dubbelklick.

 

Som ovan Mac-användare är jag bortskämd med att antingen installera nerladdade program genom dubbelklick eller att dra programmet till Program-mappen.

 

Som ovan Linuxanvändare undrar jag varför man i Linuxvärlden inte har kommit på den galna idén att ha ett grafiskt interface som installerar nerladdade program?

Varför det ska vara "kryptiska" kommandon i ett terminalfönster för detta?

Fast det kanske är så som jag läste i en artikel - för att kunna med Linux måste man kunna Linux. Håller med.

 

Ett exempel är ju QtADB som jag tänkte testa.

Ladda hem en komprimerad fil går ju bra, men sedan?

 

Här önskar jag att man hade en applikation som man startar och dit man drar den nerladdade filen. Om applikationen är tillräckligt smart skulle den känna av innehållet i den komprimerade filen och fråga om jag vill installera.

 

Som ex. Plug-in till TotalCommander. Dubbelklickar jag, i TC, på en sådan zip.fil känner TC av innehållet som en plug-in och installerar på rätt plats osv.

 

Kanske finns något sådant till Linux men då krävs det kanske att man knappar in en hel uppsats i terminalfönstret först...

Det är ju helt upp till programmeraren av programmet att skriva installationsprogram, precis som i Windows-världen. Om man tittar på QtADB för Windows så är det en zip-fil man laddar ner, så även i Windows måste man packa upp zip-filen för att kunna göra något. Jag lyckas inte ladda ner zip-filen så jag kan inte se vad som finns inuti den.

 

Mängder av program är ju mycket enklare att installera i vanliga Linux-distributioner än i Windows eftersom man bara väljer dem i programarkivet och inte ens behöver ladda ner dem manuellt.

http://www.ubuntu-se.org/wiki/Installera_program_i_Ubuntu

 

Sedan finns det en tradition i Linux-världen att beskriva vad folk behöver göra genom att ge dem kommandon att skriva in, men ofta så går det ju utmärkt att dubbelklicka eller högerklicka på filer etc också. Se t ex ovanstående länk under rubriken "Installera/avinstallera .deb-filer":

För att installera en .deb-fil dubbelklickar du på den. Detta kan även göras från terminalen:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack men detta fungerar inte.

2. cd. - kommandot hittades inte

 

Jag kan ju öppna ett terminalfönster i min användarmapp men

3. cd qt* Filen eller katalogen finns inte

 

Jag kan öppna ett terminalfönster i QtADB_0.8.1_linux32 men

4. sudo ./install*.sh i - command not found

 

Ovanstående beskriver ju mycket väl vad jag menar med krångel.

Om man nu ska skriva sudo ./install*.sh i, eller liknande, för att installera varför medföljer det då inte motsvarande en install.bat?

2. Det ska vara ett mellanrum mellan "cd" och ".".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt upp till programmeraren av programmet att skriva installationsprogram, precis som i Windows-världen. Om man tittar på QtADB för Windows så är det en zip-fil man laddar ner, så även i Windows måste man packa upp zip-filen för att kunna göra något. Jag lyckas inte ladda ner zip-filen så jag kan inte se vad som finns inuti den.

 

Mängder av program är ju mycket enklare att installera i vanliga Linux-distributioner än i Windows eftersom man bara väljer dem i programarkivet och inte ens behöver ladda ner dem manuellt.

http://www.ubuntu-se.org/wiki/Installera_program_i_Ubuntu

 

Sedan finns det en tradition i Linux-världen att beskriva vad folk behöver göra genom att ge dem kommandon att skriva in, men ofta så går det ju utmärkt att dubbelklicka eller högerklicka på filer etc också. Se t ex ovanstående länk under rubriken "Installera/avinstallera .deb-filer":

 

Jo, det är upp till den som skriver programmet. Men i Windowsvärlden brukar allt detta gå att hantera med några musklick, helt grafiskt.

I Linux ska man fortfarande skriva kommandon som man gjorde i DOS i början av -90 talet..

Filen man laddar ner heter ju QtADB_0.8.1_linux32.tar.gz

Den innehåller en mapp som heter QtADB_0.8.1_linux32

Den mappen innehåller en enda fil som heter QtADB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Linux ska man fortfarande skriva kommandon som man gjorde i DOS i början av -90 talet..

 

Nu vet jag int vad det är för Linux-dist du hänvisar till, men jag använder Ubuntu och vill påstå såhär;

Det stämmer inte alls. Man använder de grafiska grejerna. Man laddar hem .deb-filer och dubbelklickar och operativsystemet sköter resten. Jag klarade mig gott och väl nästan helt utan terminalkommandon väldigt länge, trots att jag började med linux pga av att windows sög som server-plattform.

 

Om man sedan vill använda program som inte är packade för just Ubuntu, så kan det vara lite mer knepigt, men det går ändå. Du kan ju t.om använda de flesta Windows-programmena i Ubuntu! Om du känner dig väldigt avig mot att använda terminalen, så tycker jag att du kan hålla dig till program, som passar din smak.

 

Du tar ett program, vars versionsnummer börjar på 0.x.x, som exempel, jag har märkt att en nolla först i versionsnumret ofta betyder att programmet är i utveckligsstadiet, så då räknar jag med att allt inte är lika enkelt då man ska installera/använda programmet.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är upp till den som skriver programmet. Men i Windowsvärlden brukar allt detta gå att hantera med några musklick, helt grafiskt.

I Linux ska man fortfarande skriva kommandon som man gjorde i DOS i början av -90 talet..

Filen man laddar ner heter ju QtADB_0.8.1_linux32.tar.gz

Den innehåller en mapp som heter QtADB_0.8.1_linux32

Den mappen innehåller en enda fil som heter QtADB

Så här står det i FAQ:

* How to install QtADB? (WINDOWS)

You don’t install it. Simply unzip QtADB.exe and run it.

Så det finns inget installationsprogram i Windows heller utan man får i Windows packa upp själv i önskad mapp och sedan dubbelklicka på QtADB. Det är troligen likadant i Linux, dvs packa upp i en mapp och dubbelklicka på QtADB. Om du får ett felmeddelande när du dubbelklickar på den filen så kan det vara att du behöver ändra rättigheterna, se din bild i inlägg 3, och sätta att du ska få köra (exekvera) filen (bra av säkerhetsskäl).

 

Du kan ju inte döma ut alla Linux-program efter hur just detta program som är i alfa- eller beta-version beter sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ni har naturligtvis rätt!

 

Mycket är ju faktiskt enklare än i Windows.

Det är väl bara det att jag blir så fö***ad frustrerad över sådant som inte går min väg (se signaturen) och kanske extra frustrerad då detta med en bra telefonhanterare eg. är det sista/enda hindret för att kunna använda Linux mer. Dessutom har jag en del andra bekymmer, eller rättare ett litet skitfel, med denna "nya" dist.

 

Jo, visst har jag en del andra program som kräver Windows, men i det "dagliga arbetet", om man får kalla det så, skulle Linux funka fullt ut för mig. Med telefonhanteraren.

(ja, jag hanterar den på jobbet, det är bara det att jag vill att det ska funka hemma med..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det ska gå bra för dig och Linux så småningom, Mikael. Just det att du VILL betyder antagligen att du inte ger upp. Tack å lov så kan man lita på det mesta man kan googla sig fram angående Linux, vilket ju inte är fallet med windows-guider. Men lite envis hamnar man nog å vara i början.

 

Jag sitter själv som total nybörjare igen, då jag har nytt (dvs enligt mig FEL!) utseende på mitt Ubuntu och är ganska friskt frustrerad själv också just nu... *smårodnar*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det ska gå bra för dig och Linux så småningom, Mikael. Just det att du VILL betyder antagligen att du inte ger upp. Tack å lov så kan man lita på det mesta man kan googla sig fram angående Linux, vilket ju inte är fallet med windows-guider. Men lite envis hamnar man nog å vara i början.

 

Jag sitter själv som total nybörjare igen, då jag har nytt (dvs enligt mig FEL!) utseende på mitt Ubuntu och är ganska friskt frustrerad själv också just nu... *smårodnar*

Mjo, jag har sedan en tid Linux Mint på en bärbar, enbart som surfdator. Nu var tanken att låta min trotjänare leva ett dubbelliv. Ang. googling så tycker jag att det finns alldeles för mycket info om Linux, mest olika forum. Fast det är kanske så att det finns lika(för) mycket info om Windows men att man med åren lärt sig filtrera.

Små skitfel är oftast mer frustrerande än riktiga bekymmer, man tycker att det ska vara så enkelt att fixa men...

 

Tack för stöd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Jag tror det ska gå bra för dig och Linux så småningom, Mikael. Just det att du VILL betyder antagligen att du inte ger upp. Tack å lov så kan man lita på det mesta man kan googla sig fram angående Linux, vilket ju inte är fallet med windows-guider. Men lite envis hamnar man nog å vara i början.

 

Jag sitter själv som total nybörjare igen, då jag har nytt (dvs enligt mig FEL!) utseende på mitt Ubuntu och är ganska friskt frustrerad själv också just nu... *smårodnar*

 

Jag uppgraderade min gamla stationära från ubuntu 11.04 till 11.10 sent fredag kväll. Upptäckte att maskinen var för gammal för Unity (fick inte skrivbordet att fungera). Ägnade lite tid i lördags åt problemet, använde återställningskonsolen för att installera Gnome. Fick problem med att starta program, två programstartare (Unity och Gnome). Efter lite mer funderande avinstallerade jag Unity med hjälp av återställningskonsolen vilket löste problemet med programstartare. För tillfället återstår problem med webbkameran i Skype. Skall vad jag kan göra åt det i kväll.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63: I fallet med QtADB så finns det inget installationsprogram, utan precis som i Windowsfallet så laddar du ner en körbar fil. Till skillnad från Windows så bygger Linux på en säker grund. Det innebär att av säkerhetsskäl så går det inte att starta körbara filer som har laddats ner, för det är inte det normala sättet att köra/installera program på.

 

Windows har ju hur många problem som helst med detta, finns ju många kända fall där körbara filer laddas ner i smyg och startas utan att användaren märker det. Sånt händer inte i Linux.

 

Men om man nu ändå vill starta en körbar fil man laddat ner så går man in på egenskaperna för filen (den skärmdump som du visade), väljer fliken "Rättigheter" och kryssar i att filen ska ha rättigheten "körbar". Därefter kan du starta den bara genom att dubbelklicka på den.

 

Det normala sättet att installera program på i Linux är att använda en programhanterare. För 95% av programmen jag vill installera så behöver jag inte gå till någon hemsida och ladda ner, utan jag startar programhanteraren, söker på programmets namn, klickar "Installera" och sen är det klart. Dessutom övervakas därmed nya versioner av programmet automatiskt och tas med i systemuppdateringarna.

 

Det är mycket smidigare än i Windows!

 

För de 5% av programmen som inte finns i programhanteraren så har 75% av dem en installationsfil (exempelvis .deb eller .rpm) som kan läsas av programhanteraren, det vill säga när man dubbelklickar på den nedladdade filen så öppnas den i programhanteraren och installeras direkt därifrån.

 

För resterande program (som QtADB) så förekommer två varianter, antingen en förkompilerad körbar fil, eller så bara källkoden som man får kompilera själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man nu ändå vill starta en körbar fil man laddat ner så går man in på egenskaperna för filen (den skärmdump som du visade), väljer fliken "Rättigheter" och kryssar i att filen ska ha rättigheten "körbar". Därefter kan du starta den bara genom att dubbelklicka på den.

Jo, detta har jag försökt men inget händer när jag dubbelklickar.

Nu vet jag ju inte ens om detta program fungerar i Windowsmiljö och tillsammans med min telefon men det verkar ju inte finnas några andra val...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ha valt 32-bit när du har 64-bit eller tvärtom? Kan det vara så att du inte har QT installerat? (Går att fixa via programhanteraren.)

 

För program som hämtas via programhanteraren fixas sånt automatiskt, den väljer rätt version och installerar alla beroenden automatiskt.

 

Hos mig går QtADB att köra genom att dubbelklicka när jag gett den behörighet att köras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ha valt 32-bit när du har 64-bit eller tvärtom? Kan det vara så att du inte har QT installerat? (Går att fixa via programhanteraren.)

32/64 är rätt, åtm. heter ju filen ..32 och jag har 32 bit.

 

QT installerat = ??

 

Testade Windowsvarianten nu på jobbet och det händer inte ett skit där heller, två processer startas men inget GUI.

Kanske enklast att släppa just detta och hoppas att MyPhone Explorer kommer att fungera i Linuxmiljö någon gång i framtiden..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har du installerat dessa? requires Qt 4.7 libraries: libqtgui4,libqt4-network and libqt4-declarative).

Enligt nedladdningsidan för QtADB behöver nämnda paket vara installerade. Dessa kan du hämta installera med hjälp av programhanteraren och söka på Qt.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63: Då har du nog inte Qt installerat vare sig i Windows eller Linux. Qt är ett grafiskt gränssnitt. Adb (Android Debug Bridge) är ju ett kommandoradsverktyg för att snacka med Androidtelefoner som följer med utvecklarpaketet (SDK:n). QtADB är alltså ett grafiskt gränssnitt till adb, skrivet i Qt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari: får kolla detta senare

 

Thomas: hmm.. är det inte typ tvärtom? Att jag behöver SDK?

 

binaries for windows har jag hämtat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63: Nej, tvärtom :-)

 

Binaries for Windows är de delar ur SDK:n som behövs.

 

Det som händer när jag kör QtADB är att jag får upp en filbläddrare och blir ombedd att tala om var filerna ur SDK:n finns.

 

Om du inte ens får upp det så tyder det ju på att det grafiska gränssnittet inte fungerar, det vill säga du har inte installerat Qt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63: Nej, tvärtom :-)

 

Binaries for Windows är de delar ur SDK:n som behövs.

 

Det som händer när jag kör QtADB är att jag får upp en filbläddrare och blir ombedd att tala om var filerna ur SDK:n finns.

 

Om du inte ens får upp det så tyder det ju på att det grafiska gränssnittet inte fungerar, det vill säga du har inte installerat Qt.

Okej, men vi snackar Windows just nu va?

Jo, jag får också upp en dialog där jag ombeds peka på binaries. Men sedan händer inget.

 

Men installerat Qt i Windows är inget jag gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Feedback:

Jag ger upp detta. Det är inte värt den tid det tar att fixa. Sedan är jag kanske inte nöjd med programmet ifall det skulle gå att starta..

Avvaktar andra alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör på i denna tråd lite..

 

http://fitzcarraldoblog.wordpress.com/2011/07/25/editing-from-a-linux-pc-the-phone-book-contacts-list-in-an-android-phone/

finns en beskriving på det som jag egentligen vill göra..

Dock så kör jag fast på raden

$ cp $HOME/Desktop/MyPhoneExplorer_Setup_1.8.1.exe .

 

Ja, jag har 1.8.2 så det måste jag ju ändra men jag får meddelande om att filen inte hittas.

Desktop har jag bytt ut till Skrivbord. Har också försökt peta in "mint" på raden men det vill sig inte..

 

Hur ska jag skriva?

post-52940-0-30488000-1319386724_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får du för resultat om du skriver:

 

ls $HOME

ls $HOME/Desktop

ls $HOME/Skrivbord

 

ls motsvarar ju "dir" i Windows Kommandotolk, så med ovanstående blir det en koll på om det ska vara Desktop eller Skrivbord och om filen syns där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...