Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dual boot med XP


Mikael63

Rekommendera Poster

Håller som bäst på att pensionera en gammal trotjänare med XP.

Burken har varit både speldator, kontorsdator och filserver men nu är filserverjobbet flyttat till en annan maskin.

Städar bort en massa bra program men som inte används.

 

Nu är jag sugen på att även installera Linux Mint side-by-side med XP. Har gjort det på annan burk tidigare och då blev det default Linux i uppstarten.

Jag skulle vilja ändra så att det är XP som är default. Alternativt att man aktivt måste välja. Alltså inget operativ startas själv.

När jag avinstallerade Linux från den andra maskinen var det lite trix att ta bort denna "dual-boot" och min fråga är alltså hur, när och var jag ska ändra detta? Viktigast kanske när?

Om det ska ske någonstans vid installationen.

 

Jag kommer ju att starta via en LiveDVD och kolla att det ser bra ut och sedan installera inifrån Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

De ville sig dock inte.

Stoppade i en extra disk, rensade den med gpartded, formaterade och installerade. Installationsprogrammet ville dela den disken i två ungefär lika stora delar vilket jag gick med på.

Installationen slutfördes.

Vid omstart får jag felmeddelande.

Startade på USB-pinnen (LiveDVD) igen och sopade åter rent med gparted. Formaterade inte denna gång. Startade installationen som hoppade över steget på vilken disk jag ville installera men det verkar som det blev extradisken då den har "linuxjox" nu.

Samma felmeddelande vid boot: error: no such device ett gäng siffror och raden under

grub rescue>

 

Jag har möjlighet välja F12 boot och om jag där väljer extradisken så hittas den inte som bootbar.

 

Något man kan göra från LiveDVD,n?

 

****

edit:

löst, tror jag

Installerade om och såg ett val där man ska välja var boot-loadern ska ligga. Jag ändrade inget där till en början, men nu vid den tredje gången pekade jag till samma disk som Linux installerades på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det här sket sig nog...

 

Går inte komma in i Windows.

 

Tänkte att jag skippar allt detta, plockar bort Linuxdisken och kör Fixmbr från rep.konsolen på xp-skivan.

Men inget händer vid fixmbr, hoppar bara till nästa rad.

Fixboot går att köra men påverkar inte så att Win. startar.

Fundersam på vad bootcfg gör/är...?

 

Men jag kanske ska ta detta i en tråd i forumdelen för XP..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt att du fick sådana problem :( och du har rätt i att nu har det blivit en XP-fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag i min burk ändrar boot-ordningen så att min(a) Windowsdisk(ar) ligger före min Linux-disk så startar, om jag inte aktivt väljer annat, Windows, precis som önskat.

 

Om jag i uppstarten väljer F12 Boot så kan jag där peka på min Linux-disk och den startar.

 

Spelar ju ingen roll, för mig, när jag gör detta val, direkt i uppstart eller via Grub(heter detta väl?). = Inget problem.

 

Men det skulle vara "nice" om jag i detta Grub(?) kunde få till alternativet att ändå boota Windows. Bara för att det finns ett alternativ för detta.

(ja, eller så ta bort detta alternativ)

 

Felmeddelande enl. tidigare kvarstår. (ska skriva av exakt vad som står där)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu mer info:

Valet jag har heter

1 (on /dev/mapper/isw_djhhifgach_ARRAY2)

 

Felmeddelandet blir

error: no such device: 06B08172B081694F.

error: hd3 cannot get C/H/F values.

 

Edit:

Kikat i grub.cfg och där återfinns

 

menuentry "1 (on /dev/mapper/isw_djhhifgach_ARRAY2)" --class windows --class os {
insmod part_msdos
insmod ntfs
set root='(hd3,msdos2)'
search --no-floppy --fs-uuid --set=root 06B08172B081694F
drivemap -s (hd0) ${root}
chainloader +1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ger kommandot blkid för utdata. Kommandot listar blockenheter. Du har tydligen fel UUID i grub.cfg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ger kommandot blkid för utdata. Kommandot listar blockenheter. Du har tydligen fel UUID i grub.cfg.

mint@mint-Dell-DXP051 ~ $ blkid
/dev/mapper/isw_djhhifgach_ARRAY1: SEC_TYPE="msdos" LABEL="DellUtility" UUID="07D6-0113" TYPE="vfat" 
/dev/mapper/isw_djhhifgach_ARRAY2: LABEL="SYSTEM" UUID="06B08172B081694F" TYPE="ntfs" 
/dev/mapper/isw_djhhifgach_ARRAY3: LABEL="DellRestore" TYPE="vfat"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara att grub inte stöder din RAID0. Är det fuskraid (moderkortet) eller hårdvaruraid?

Kör kommandot: info grub i linux så får du manualen för grub.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara att grub inte stöder din RAID0. Är det fuskraid (moderkortet) eller hårdvaruraid?

Kör kommandot: info grub i linux så får du manualen för grub.

nee, de verkar som det inte stöds..

Har suttit i chatten, super grub och fått en del tips från adrian15 där.

Hittat lite fel men inget hjälper.

Också testat tvärtom, boota Linux från Windows, att skapa en .bin att lägga i c:\ och lägga till detta i boot.ini

Men det ger bara en svart skärm med blinkande markör när man försöker boota Linux..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Feedback:

Efter att ha offrat i princip hela söndagen i en chat hos http://www.supergrubdisk.org/ för att fixa antingen att boota XP från Grub2 eller att boota Linux från XP utan lyckade resultat ger jag - tills vidare - upp mina försök kring det.

 

Ska jag fortsätta så ska det vara med ett alternativ där bootsekvensen/valen kan ligga på ett bootbart USB-minne. Alltså att jag inte ska behöva riskera att antingen sabba MBR i Win. eller Grub.

Minnet i = val finns. Utan minne default i BIOS eller val via F12 styr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÄH!!

 

Varför ska man göra det enkelt om man kan krångla till det!

 

Har fått supermycket hjälp av adrian15 på chatten på http://www.supergrubdisk.org/

Han ville inte ge sig...

 

Lösningen blev till slut att använda sig av Grub4Dos i Windows.

Alltså två val i boot.ini; Win eller Grub

Har nu städat upp i menu.lst

 

Det var lite krångel eftersom man var tvungen att ladda kerneln i grub (jag fattar inte om det är märkligt eller ej..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Kan vara att grub inte stöder din RAID0. Är det fuskraid (moderkortet) eller hårdvaruraid?

Kör kommandot: info grub i linux så får du manualen för grub.

Sparkar liv i tråden..

Skillnaden, fusk eller äkta?

Moderkortet är väl också en hårdvara? Om samma chip sitter där som i ett "löst" kontrollerkort?

 

 

RAID bus controller : Intel Corporation 82801GR/GH (ICH7 Family) SATA RAID Controller (rev 01)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En äkta hårdvaruraid-kontroller har en processor, som sköter paritetsberäkningarna. I fuskRAID, som finns på moderkorten sköts dessa beräkningar av CPU:n. Hårdvaruraid-kort har ofta dessutom batterisäkrat cacheminne. De flesta hårdvaruraidkort har SAS-anslutning till diskarna. SATA-diskar kan anslutas till en SAS-kontroller men inte tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...