Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivaren skriver inte ut vissa dokument!?


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Min HP C5180 har "plötsligt" slutat skriva ut vissa A4 sidor som innehåller bilder!? Färgerna är fyllda och inget nytt har egentligen skett utan det som nu "börjat" hända.

Jag trycker på skriv ut, displayen visar att 1 sida av 1 skrivs ut, inget händer. Tittar du på ikonen av utskrivaren öppnar och ser att dokumentet "väntar". Men det ser inte ut som det brukar göra på själva utskriftsdokumentet. Det är en ikon som påminner om dom gamla disketterna. Typ ett A4 blad och på det en blå kant med en blå och röd symbol inuti? Vad kan vara fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte den skrivaren men en klassisk sak är ju slut på färg fast då brukar de vara mera meddelsamma...

Om du gör en testutskrift från skrivaren, fungera det?

 

Om du gör en testutskrift från ditt operativsystem, fungerar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Kan inte den skrivaren men en klassisk sak är ju slut på färg fast då brukar de vara mera meddelsamma...

Om du gör en testutskrift från skrivaren, fungera det?

 

Om du gör en testutskrift från ditt operativsystem, fungerar det?

 

Om det bara är textdokument fungerar det perfekt, men inte med bilder. Jag menar inte skriva ut foton, utan bilder infogade på ett A4 dokument. Alla färger är 100%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jadu, uteslutningsmetoden får agera

 

1: Uppdatera/reparera drivrutinen för skrivaren

2: Möjlighet att testa skrivaren med annan dator

3: och som sagt, testutskrift från skrivaren egna diagnosprogram i skrivaren.

 

Vad jag hittar om skrivaren vid en sökning indikerar att den är en tre-fyra år gammal och, tja, det finns ju alltid en risk att skrivaren gått sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

jadu, uteslutningsmetoden får agera

 

1: Uppdatera/reparera drivrutinen för skrivaren

2: Möjlighet att testa skrivaren med annan dator

3: och som sagt, testutskrift från skrivaren egna diagnosprogram i skrivaren.

 

Vad jag hittar om skrivaren vid en sökning indikerar att den är en tre-fyra år gammal och, tja, det finns ju alltid en risk att skrivaren gått sönder.

 

Hej igen,

Ser att ngt. är fel. För ngr. veckor sedan av någon anledning så satte jag i skivan för skrivaren och sedan dess är det ngt. fel (kom på det nu). Det står när man öppnar skrivaren så här; HP Photosmart C5100 Series (kopia 1)

Kopia 1 har det aldrig stått förut? Har jag installerat programmet på programmet? Eller vad kan jag ha gjort för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ta och avinstallera allt som har med skrivaren att göra. Allt.

 

Surfa sedan in på HPs hemsida och ladda hem senaste version av drivrutin och installera denna. Låt oss hoppas att detta löser det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

ta och avinstallera allt som har med skrivaren att göra. Allt.

 

Surfa sedan in på HPs hemsida och ladda hem senaste version av drivrutin och installera denna. Låt oss hoppas att detta löser det hela.

 

Men ska jag då använda installationsskivan, vid ominstallationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du hämtar hem senaste drivrutinen från nätet är det denna du installerar, inte installationsskivans drivrutin. Generellt kan sägas att en installationsskiva alltid är (för) gammal. Installationsskivan behövs bara om du inte har nån internetanslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

När du hämtar hem senaste drivrutinen från nätet är det denna du installerar, inte installationsskivans drivrutin. Generellt kan sägas att en installationsskiva alltid är (för) gammal. Installationsskivan behövs bara om du inte har nån internetanslutning.

 

Eftersom min dator är en Hp (laptop) och jag inte riktigt vet vad som är vad i kontroll panelens lägg till/ta bort program Har en massa HP "där" men ingen som heter C5180...

Vilken ska man ta bort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej då, strunta i att avinstallera via kontrollpanel eller liknande. Troligen klarar en ny drivrutin av att rensa bort det gamla och stoppa in nytt.

 

Det du alltid kan göra är att koppla bort skrivaren och ta bort den från datorn (kontrollpanelen, skrivare, radera den där)

Sedan installera senaste du laddat hem från nätet och därefter ansluta skrivaren igen.

 

Om det inte lyckas, om det inte löser det, får vi se om det behövs fler steg. Troligen inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Okej då, strunta i att avinstallera via kontrollpanel eller liknande. Troligen klarar en ny drivrutin av att rensa bort det gamla och stoppa in nytt.

 

Det du alltid kan göra är att koppla bort skrivaren och ta bort den från datorn (kontrollpanelen, skrivare, radera den där)

Sedan installera senaste du laddat hem från nätet och därefter ansluta skrivaren igen.

 

Om det inte lyckas, om det inte löser det, får vi se om det behövs fler steg. Troligen inte.

 

Kan skrivaren då vara i kontrollpanelen;

HP Photosmart All in one driver software 8.0 .A är det den du menar att jag skall ta bort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som den...

skapa en återställningspunkt innan kanske.

men i kontrollpanelen då menar jag alltså att vid 1 kan du tar bort skrivaren

Vid 2 kanske avinstallera drivrutinerna.

post-8996-0-29186000-1318677834_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Låter som den...

skapa en återställningspunkt innan kanske.

men i kontrollpanelen då menar jag alltså att vid 1 kan du tar bort skrivaren

Vid 2 kanske avinstallera drivrutinerna.

post-8996-0-29186000-1318677834_thumb.png

 

Massor med tack!!!!! Nu fungerar det!!!! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...
Dag Erlandsson

Nu är problemet tillbaka!!!! Plötsligt ser jag återigen att jag har 2 skrivare på datorn!? En är den jag alltid har haft, dvs. HP Photosmart C5100 Series men plötsligt har det inkommit en "till" som heter HP Photosmart C5100 Series (kopia 1). Det var dessutom x-antal fler skrivare i mappen "skrivare". Jag gjorde då så att jag tog bort rubbet. Tog ur usb kabeln och som jag trodde ominstallerade befintlig skrivare. Den "bad" om CD-skiva, vilket jag förstått inte behövs, så där tryckte jag "avbryt" och så verkade det som om den blev 100% installerad och jag skrev dessutom ut en provsida. Nu när jag åter skall försöka printa ut något, händer absolut ingenting och jag har dessutom igen 2 skrivare på min dator.... Dvs. originalet och (kopia 1). Vad gör jag för fel? Samt att i mappen står det att skrivare är offline!? När jag klickar den till "online" och ska skriva ut så står det på ikonen HP Photosmart C5100 Series Fel!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är din skrivare? Frågan är om det är dags för pensionering av denna eller om det är Windows som bråkar.

 

Jag vet inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Hur gammal är din skrivare? Frågan är om det är dags för pensionering av denna eller om det är Windows som bråkar.

 

Jag vet inte...

 

Bara 1 par år. Sparsamt använd. Men det är ju något som definitiv "spökar"... Bildas plötsliga kopior av maskinen, det måste väl ha med datorn att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ger då samma råd som tidigare

 

Avinstallera skrivare och alla mjukvara som har med den att göra.

Sök igenom datorn med något program som rensar bort kvardröjande drivutiner, kanske http://www.guru3d.com/category/driversweeper/

starta om datorn.

Ladda hem senaste drivrutiner för skrivaren, installera dessa

Anslut sedan skrivaren till datorn.

 

Om möjligt, testa skrivaren mot annan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Driver Sweeper hanterar inte skrivardrivrutiner utan endast:

The current supported drivers are NVIDIA (Display and Chipset), ATI (Display), Creative (Sound) Realtek (Sound), Ageia (PhysX) and Microsoft (Mouse).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är problemet tillbaka!!!! Plötsligt ser jag återigen att jag har 2 skrivare på datorn!? En är den jag alltid har haft, dvs. HP Photosmart C5100 Series men plötsligt har det inkommit en "till" som heter HP Photosmart C5100 Series (kopia 1). Det var dessutom x-antal fler skrivare i mappen "skrivare". Jag gjorde då så att jag tog bort rubbet. Tog ur usb kabeln och som jag trodde ominstallerade befintlig skrivare. Den "bad" om CD-skiva, vilket jag förstått inte behövs, så där tryckte jag "avbryt" och så verkade det som om den blev 100% installerad och jag skrev dessutom ut en provsida. Nu när jag åter skall försöka printa ut något, händer absolut ingenting och jag har dessutom igen 2 skrivare på min dator.... Dvs. originalet och (kopia 1). Vad gör jag för fel? Samt att i mappen står det att skrivare är offline!? När jag klickar den till "online" och ska skriva ut så står det på ikonen HP Photosmart C5100 Series Fel!?

 

Vilken av de skrivare som finns installerade är angiven som "standardskrivare"?

Är det "orginalet" och det inte fungerar, så högerklicka på "kopia 1" och ange den som "standardskrivare" och se om det fungerar.

 

Om det fungerar, så ta inte bort någon skrivare. Har ingen betydelse om det finns fler än en installerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Problemet verkar nu åter vara löst! Gjorde som så att jag avinstallerade precis allt som hade med skrivaren att göra, inkl. att jag tog bort alla kopior inkl. originalet. Efter ominstallation så fungerar det åter. Nu är då frågan, varför det blev och blir så här. Men oavsett så fungerar det nu. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...