Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skicka foto med e-post


m-i-c-k-e

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag vill på ett enkelt sätt skicka mina kamerabilder med e-post så att de presenteras direkt för mottagaren.

 

Man skall alltså inte behöva ladda ner fotona när man får dem med e-post.

 

Om jag förstår det rätt behöver jag ett program som enkelt minskar filstorleken.

 

Programmet får gärna vara på svenska.

 

(Jag har försökt med Canons eget till kameran medföljande program utan att lyckas.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IrfanView går att få på Svenska. Gratis.

Men minskad filstorlek ger minskad kvalitet.

Handlar det om EN bild funkar det ju bra men många blir ju som många bäckar små och någon maxgräns för meddelandet uppnås snabbt.

 

Dela bilderna via Google+ är mitt råd.

(är väl eg. Picasa i bakgrunden)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vissa e-post servrar tillåter bara e-post meddelanden som är max 10MB i storlek.

Vissa andra leverantörer 20 eller 25 MB. Det betyder att även om du kan skicka e-post som är större än 10MB så kanske inte mottagaren ta emot dessa i allafall och då får du dessa i retur med felmeddelande:

 

Mailbox disk quota exceeded eller något sådant.

Det beror också på hur mycket mottagaren har i sin mailbox så kanske inte bilderna ryms i alla fall.

 

Personligen undviker jag att skicka bilder via e-post för att inte fylla mottagrens brevlåda i onödan, utom om det är någon enstaka.

 

Gimp som är ett kraftfull bildredigeringsprogram kan också ändra storleken och är gratis, men nog krångligare att använda - kanske..

 

Öppna bilden i Gimp > Spara som > ett val kommer upp att ändra kvalitet och komprimeringsgrad > dra skjutreglaget till vänster för att minska bildstorleken (kvaliteten) > finns fler inställningar i Avancerat menyn.

Kom ihåg att byta namn på bilden så du inte "förstör" orginalet.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...