Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snabba upp datorn


jeppe_1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har precis köpt en ny dator (http://www.webhallen.com/hardvara/136724-hp_probook_4320s_core_i3-380m-3gb-320gb-13.3_led_-hdmi_dvdrw_-3g_win_7_pro) och tänkte kolla lite tips om hur man kan snabba upp den? Vill gärna ha hög prestanda och batteritid men det behöver inte vara det snyggaste utan mer funktionellt. Nedan följer lite saker som jag vet att man kan använda:

 

- Avinstallera onödiga program som kommer med

- Ta bort vissa startprogram med msconfig.exe ("Kör: msconfig.exe)

- Diskdefragmentera, Diskrensning (ej nödvändigt nu i början)

- Ändra visuella effekter till bästa prestanda

- Använda windows update, samt uppdatera andra program

 

Ver ni vilka program jag kan ta bort?

Hittade något som hette virtuellt minne, hur borde jag anpassa det?

Jag gick in på grafikinställningar till bättre prestande, sämre kvalite. bra/dåligt?

 

Hur jag kan anpassa webbläsaren att bli snabbare, (trivs väldigt bra med Internet explorer)?

 

Jag använder mest datorn men multitasking av bla Internet, Film (VLC), Filler och mappar, PDF-filer, Bluetooth-äverföring av ljud, spotify, mm.

 

Alla svar välkommnas mycket, fråga gärna om ni missförståt/undrar något :)

 

Mvh Jesper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill gärna ha hög prestanda och batteritid
Hög prestanda brukar ge kort batteritid så det är oftast motstridiga krav.

 

Hittade något som hette virtuellt minne, hur borde jag anpassa det?
Windows brukar kunna ställa in det rätt bra på egen hand när det bara är frågan om att du vill få ut hög prestanda.

 

Använda windows update, samt uppdatera andra program
Glöm inte bort att kolla om HP har kommit ut med någon BIOS- eller drivrutinsuppdatering.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundtipset är att avaktivera Flash i webbläsaren. Detta enkla tips kan minska processorbelastningen vid surfning med 50%. Ha bara Flash aktivt när du vill kolla film på tex Youtube.

I ett test på en bärbar dator minskade batteritiden från 6 timmar med Flash inaktiverat till 3 timmar med Flash aktivt.

Att dessutom Adobe som ger ut Flash kommer 2a efter MS på att producera programvara med säkerhetshål är ytterligare ett skäl ha Flash inaktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka program har du idag?

 

Se bilden för vilka program som är installerade. Det är framförallt många av HP program som jag är osäker över vilka som är nödvändiga.

 

Här

 

Grundtipset är att avaktivera Flash i webbläsaren. Detta enkla tips kan minska processorbelastningen vid surfning med 50%. Ha bara Flash aktivt när du vill kolla film på tex Youtube.

I ett test på en bärbar dator minskade batteritiden från 6 timmar med Flash inaktiverat till 3 timmar med Flash aktivt.

Att dessutom Adobe som ger ut Flash kommer 2a efter MS på att producera programvara med säkerhetshål är ytterligare ett skäl ha Flash inaktiverat.

 

Har nu slagit av Flashplayer i internet explorer. Tänkte att jag kunde installera Opera och använda den med flashplayer och Internet Explorer utan men hittar inte inställningen i Opera, kan man ha två webbläsare mem flashplayer bara aktiverat i ena?

post-50353-0-86074700-1318677787_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bilden för vilka program som är installerade. Det är framförallt många av HP program som jag är osäker över vilka som är nödvändiga.

 

Ja, många hp program var det! :)

 

Har för lite kunskap här om vilka som är nödvändiga eller om man ska ta bort några över huvud taget. Kanske finns det någon annan här som känner till hp programmen?

(Brukar stoppa program från uppstart i Ccleaner)

 

PDF Complete, är det pdf läsaren du föredrar att använda?

 

På annan plats ser jag att du använder Foxit PDF Editor, där av frågan.

 

Corel Home Office eller Microsoft Office Professional, vad använder du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, många hp program var det! :)

 

Har för lite kunskap här om vilka som är nödvändiga eller om man ska ta bort några över huvud taget. Kanske finns det någon annan här som känner till hp programmen?

(Brukar stoppa program från uppstart i Ccleaner)

 

PDF Complete, är det pdf läsaren du föredrar att använda?

 

På annan plats ser jag att du använder Foxit PDF Editor, där av frågan.

 

Corel Home Office eller Microsoft Office Professional, vad använder du?

 

Oj har visst råkat installera 2 pdf läsare.

 

Foxit PDF Editor eller om det är PDF Complete är bara nåt jag testar nu istället för adobe reader för att jag ville ha enkel, snabb ej så krävande pdf läsare men det blev lite problem när jag skrev ut vilket också kan vara skrivarens fel (har ej felsökt detta). Vad borde man ha för pdf läsare?

 

Corel Home office vet jag inte vad det är för program. Brukar använda Microsoft Office Professional.

 

Vad gör Ccleaner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kan rekommendera Sumatra Pdf, som en liten snabb läsare, men svårt att säga i förhållande till vad du har för krav, endast läsning?

http://blog.kowalczyk.info/software/sumatrapdf/free-pdf-reader.html

 

CCleaner är ett registerstädarprogram, ett snällt jämfört med många andra.

Funktioner och nedladdning finner du här:

http://www.piriform.com/ccleaner

Övrigt i CCleaner kan nämnas Uppstartshantering.

I mitt tycke ett bra program, som jag använt i många år.

 

I samband med registerstädning, ska man spara ändringen, vilket programmet frågar om.

 

Många gånger behöver man inte avinstallera en massa program för att "snabba" upp, ofta räcker det med att stänga av deras autostart. Då kan man t.ex. använda CCleaner, Verktyg/Uppstart, men du bör veta vad du stänger av.

Vilka program har du i uppstarten?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows brukar kunna ställa in det rätt bra på egen hand när det bara är frågan om att du vill få ut hög prestanda.

 

Glöm inte bort att kolla om HP har kommit ut med någon BIOS- eller drivrutinsuppdatering.

 

När man ställer in virtuellt minne så står det att rekommenderat är 4390 MB men aktuellt är 2927 MB. Ska jag bara låta det vara ändå? (se bifogad bild)

 

Hej,

kan rekommendera Sumatra Pdf, som en liten snabb läsare, men svårt att säga i förhållande till vad du har för krav, endast läsning?

http://blog.kowalczyk.info/software/sumatrapdf/free-pdf-reader.html

 

CCleaner är ett registerstädarprogram, ett snällt jämfört med många andra.

Funktioner och nedladdning finner du här:

http://www.piriform.com/ccleaner

Övrigt i CCleaner kan nämnas Uppstartshantering.

I mitt tycke ett bra program, som jag använt i många år.

 

I samband med registerstädning, ska man spara ändringen, vilket programmet frågar om.

 

Många gånger behöver man inte avinstallera en massa program för att "snabba" upp, ofta räcker det med att stänga av deras autostart. Då kan man t.ex. använda CCleaner, Verktyg/Uppstart, men du bör veta vad du stänger av.

Vilka program har du i uppstarten?

Mvh

Mats H

 

Ska testa Sumatra Pdf och CCleaner.

 

Jag bifogar även bild på vad Aktivitetshanteraren, msconfig.exe

 

Vad är tjänster för något?

post-50353-0-54222400-1318716136_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man göra så att PDF dokument öppnas automatiskt när jag klickar på dem i en webbläsare istället för att den varje gång måste fråga om jag vill spara eller öppna dokumentet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man ställer in virtuellt minne så står det att rekommenderat är 4390 MB men aktuellt är 2927 MB. Ska jag bara låta det vara ändå? (se bifogad bild)
Närmare 3 GB virtuellt minne bör då räcka bra till.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Systemkonfig/Autostart listan verkar vara lite längre än det man kan se på bilden, även programleverantör är svår att se.

Så lite svårt att avgöra om du markerat ur vad som behövs.

I tillägg så bör du inte markera ur HP's program, då de är där för energispar och HP uppdateringar, men är ju valfritt.

Påverkar nog inte något större.

Windows Live Mail kan du avmarkera.

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Systemkonfig/Autostart listan verkar vara lite längre än det man kan se på bilden, även programleverantör är svår att se.

Så lite svårt att avgöra om du markerat ur vad som behövs.

I tillägg så bör du inte markera ur HP's program, då de är där för energispar och HP uppdateringar, men är ju valfritt.

Påverkar nog inte något större.

Windows Live Mail kan du avmarkera.

 

Mvh

Mats H

 

Vad gör tjänsterna för något?

 

Här kommer en fullständig lista över startprogrammen enligt msconfig samt CCleaner. CCleaner verkar däremot visa ett ytterligare program "HP connection manager".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

tjänsterna är , "services", drivrutiner och funktioner för Windows och andra program.

De skall ej ändras utan att man vet vad man gör och vad man vill uppnå med ändringen.

 

CCleaners uppstartslista räcker bra för att se vad du har i uppstart.

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör Ccleaner?

 

http://pfa.idg.se/2.4476/1.124629

 

Det räcker oftast långt med att använda Cceaner Filstädning en gång i veckan. Ändra inte något på programmets inställningar utan kör Filstädning med befintliga inställningar.

(Därefter brukar jag defragmentera disken)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man göra så att PDF dokument öppnas automatiskt när jag klickar på dem i en webbläsare istället för att den varje gång måste fråga om jag vill spara eller öppna dokumentet?

 

Fanns det nån lösning på denna fråga? Jag vet att det funkade på min förra dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du ställer den frågan i avdelningen för webbläsare så är chansen större att den som kan något om Opera ser din fråga.

//eforum.idg.se/forum/55-webblasare/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du ställer den frågan i avdelningen för webbläsare så är chansen större att den som kan något om Opera ser din fråga.

//eforum.idg.se/forum/55-webblasare/

 

Tack! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...