Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ska man använda datorns batteri?


jeppe_1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis köpt en ny dator (http://www.webhallen.com/hardvara/136724-hp_probook_4320s_core_i3-380m-3gb-320gb-13.3_led_-hdmi_dvdrw_-3g_win_7_pro) och undrar hur man ska ta hand om batteriet. Min förra bärbara så hade jag alltid i sladden vilket skadade batteriet. Jag använder den mycket i skolan fram och tillbaka. Först tänkte jag att man har in batteriet till den är på 100% sen kör jag ner till ca 20% och till 100% osv. En kompis sa att när datorn säger att batteriet är på 100% så ska man ladda lite till innan man tar ut det samt att alla batterier har cycler (antal uppladdning+nerladdning). Alltså kanske man borde ladda upp batteriet och sedan ta ut det när det är fullt till sladden inte är i.

 

Hur borde jag göra, är det likadant för alla datorer eller beror det på vad man har för dator? Hur borde jag göra med min dator för att behandla den bäst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att du läser vad HP har skrivit i datorns manual. Om du inte fick med någon riktig manual i pappersform bör den finnas inlagd i datorn eller på HPs webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det ett Nickelcadmiumbatteri så är det bäst ladda ur det helt innan laddning pga "minnet", i övrigt

har det ingen betydelse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det ett Nickelcadmiumbatteri så är det bäst ladda ur det helt innan laddning pga "minnet", i övrigt

har det ingen betydelse

 

Det var nog många år sedan NiCa batterier var aktuella i bärbara datorer och telefoner.

Nu är det väl mest Lithium-Ion.

Batteriet skall helst inte laddas ur helt innan det laddas c:a 20%

Batteriet mår bäst av att inte laddas mer än till c:a 80-90%

Men detta sköts automatiskt av laddregulatorn på moderna datorer.

 

Kolla också i manualen, för det brukar ibland vara en speciell programvara som man kan ställa in, antingen från programmenyn eller i BIOS. Oftast behöver du inte göra någonting.

 

Första gången ett nytt batteri används, så skall det laddas fullt i minst 15-17 timmar utan avbrott med datorn/telefonen avstängd.

Ett nytt batteri når inte sin fulla kapacitet förrän efter 10-15 laddcykler.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad gäller LiIon har jag fått för mig att i sig spelar laddningscyklerna inte så stor roll. Dvs det spelar ingen direkt roll om man laddar ur det till 10, 50 eller 80% innan man laddar upp det igen. Viss motion kanske det mår bra av men om styrelektroniken fungerar behöver man egentligen inte bry sig om det.

 

Däremot, om man ska lämna ett LiIon oanvänt över en längre tid då mår det bäst av att vara relativt lågt laddat, det finns tydligen en koppling mellan laddningsgrad och försämring av batteriet.

Se exempelvis

http://batteryuniver...based_batteries

där de konstaterar att om man ska lagra batteriet en längre tid bör detta ske i låg temperatur (över noll!) och med låg laddningsgrad i batteriet.

 

Laddningscyklerna, att se till att batteriet inte dras ur för mycket, att det laddas bra, de ska datorns elektronik hålla koll på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att du läser vad HP har skrivit i datorns manual. Om du inte fick med någon riktig manual i pappersform bör den finnas inlagd i datorn eller på HPs webbplats.

 

Jag ska kolla vad som står i manualen.

 

Det var nog många år sedan NiCa batterier var aktuella i bärbara datorer och telefoner.

Nu är det väl mest Lithium-Ion.

Batteriet skall helst inte laddas ur helt innan det laddas c:a 20%

Batteriet mår bäst av att inte laddas mer än till c:a 80-90%

Men detta sköts automatiskt av laddregulatorn på moderna datorer.

 

Kolla också i manualen, för det brukar ibland vara en speciell programvara som man kan ställa in, antingen från programmenyn eller i BIOS. Oftast behöver du inte göra någonting.

 

Första gången ett nytt batteri används, så skall det laddas fullt i minst 15-17 timmar utan avbrott med datorn/telefonen avstängd.

Ett nytt batteri når inte sin fulla kapacitet förrän efter 10-15 laddcykler.

 

Mvh

 

Första gången laddade jag bara upp det till 100% innan jag drog ut sladden. Borde jag ladda det extra mycket nu?

 

Just nu använder jag BatteryAlarm som repeterar en låt när det är mindre än 20% kvar tills jag kopplar in sladden.

 

vad gäller LiIon har jag fått för mig att i sig spelar laddningscyklerna inte så stor roll. Dvs det spelar ingen direkt roll om man laddar ur det till 10, 50 eller 80% innan man laddar upp det igen. Viss motion kanske det mår bra av men om styrelektroniken fungerar behöver man egentligen inte bry sig om det.

 

Däremot, om man ska lämna ett LiIon oanvänt över en längre tid då mår det bäst av att vara relativt lågt laddat, det finns tydligen en koppling mellan laddningsgrad och försämring av batteriet.

Se exempelvis

http://batteryuniver...based_batteries

där de konstaterar att om man ska lagra batteriet en längre tid bör detta ske i låg temperatur (över noll!) och med låg laddningsgrad i batteriet.

 

Laddningscyklerna, att se till att batteriet inte dras ur för mycket, att det laddas bra, de ska datorns elektronik hålla koll på.

 

Alltså spelar det ingen roll när jag drar ut sladden o så eller?

Där man stoppar i sladden i datorn så finns en lampa som (antagligen) indikerar att datorn laddas. När vatteriet är 100% så släcks denna. Kan det betyda att batteriet slutas användas och att datorn börjar köra på sladdens ström för att spara på batteriet?

 

Det skulle vara skönast att aldrig behöva ta ut batteriet ur datorn för att inte krångrla till det. Jag antar att det är bäst att ha i det hela tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbardatorn, en bärbar Fujitsu, är dryga tre år nu. Den har stått på, med batteri, i princip hela tiden med undantag för semester och de helger jag kommer ihåg att stänga av.

Konditionen på batteriet vet jag väl eg. inte så mycket om men det är inget som på något sätt indikerar att batteriet är dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min förra dator hade alltid sladden och tillsammans med att Windows dåliga alarm när batteiet var lågt inte fick min uppmärksamhet så dog den ett par gånger och sedan var batteriet sönder. Jag fick ett nytt av HP som också gick sönder. Allt detta på ca 1 år och sedan var garantin slut. Vill därför ta hand om den nya datorn på bästa möjliga sätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Alltså spelar det ingen roll när jag drar ut sladden o så eller?

 

Så osäker att jag inte vågar säga något...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...