Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta databas


thomas.urejvskij

Rekommendera Poster

thomas.urejvskij

hej,

jag ska flytta en SQL Server 7.0 databas från en server till en annan server. Vet någon rätt tillvägagångssätt? Har provat att först skapa en ny databas med samma namn som på källdatabasen, sedan kört en transfer från källdatabasen till måldatabasen. Men då jag gör detta så får jag inte med mej alla rättigheter. Är det någon som vet hur man ska göra?

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig gjort det på 7.0, men under 2000 funkar det finfint om man skapar en databas med samma namn och sedan kopierar över data-filerna (återfinns under "sql server installdir\MSSQL\Data")

 

 

 

 

_______

bassman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en export av databasen och importera den sedan till den andra servern.

 

Annars kan du använda SP_DETACH_DB och SP_ATTACH_DB för att flytta datafilerna.

 

 

 

 

 

We sent a man to the moon with a computer that had the power of a C64 fifty years ago, today we are booting windows with computers that are a 1000 times faster! Are we making progress???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MattiasCanberger

Ta en backup och gör sedan en restore på den nya servern.

Tänk på att du måste ha samma sort-order och collation bara.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thomas.urejvskij

jag har tagit en backup på den gamla servern, hur gör jag för att lägga in den på den nya servern? Provade med restore database men se de gick inte. skulle vara tacksam om du förklarade hur man gjorde.

 

/Thomas

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niclas Eriksson

Du kan få problem med mappningen mellan loginid och userid i databasen om du läser in en backup från en annan server.

 

Man får ofta problem när man kör transfer. Testa att skapa ett skript med enbart tabellerna (utan triggrar) och kör i nya databasen. Använd transfer för att föra över data och kör sedan resten av skripten (vyer, triggrar, sp, behörighet).

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej har inte provat 7 till 7, men 7 till 2000 och det som det kan strula med är om man inte har med sig loggfilen i samma katalog som databasfilen, knalla in så att du står på databas och högerknapp -> attaccs (eller hur faan det nu stavas) = klart.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...