Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Löst - Ändra standardprogram för mediafiler: DLL-fil slutat fungera


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Hej,

Windows 7 Ultimate -64

 

När jag högerklickar på en mediafil ex. .WMV (eller avi, mp3) > Öppna med > Välj standardprogram => så kommer detta upp:

 

post-73434-0-54993200-1318235688_thumb.png

 

Däremot går det bra att ändra standardprogram för tex. jpeg, GIF, BMP bilder.

Verkar bara hänga ihop med mediafilerna.

Inga problem att högerklicka och välja att öpnna med något annat program, utan det är just att byta standardprogram för just dessa mediafiler.

 

Funderar på om rundll32.exe måste registreras om?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar.

Nej, inga problem med diskarna (3st. interna), som förövrigt är rätt nya (några månader).

 

Problemet tror jag har sitt ursprung i att Explorer/Utforskaren kraschade för en tid sedan pga. .MKV fil i en mapp.

Vissa typer av .MKV filer är kända för att kunna krascha Windows Explorer/Utforskaren och denna .mkv fil kraschade Explorer oberoende på vilken disk den låg på (testade 4st. diskar då, orginalet på en NTFS USB-disk).

 

Även en annan .mkv orsakade exakt likadan krasch som börjar med att minnesanvändning drar iväg till mer än 6GB bara genom att öppna mappen där .MKV filen ligger, utan att göra något och sedan går det inte att stänga explorer.

OBS! att det endast var .MKV och endast dessa två mkv-filer, andra mkv utan problem.

 

Fick använda TotalCommander efter omstart för att deleta .mkv filen- inga problem alls - och detta var för c:a en månad sedan. Explorer och .mkv-filen fungerade inte ihop.

 

Jag skulle vilja påstå att fenomenet som orsakade Explorer problemet är exakt samma som i denna tråd: http://eforum.idg.se...xtern-harddisk/

Vilket med stor sannolikhet inte har att göra med hårddisken.

 

Problemet med att byta standardprogram på .WMV (eller avi, mp3) är ju så att säga repeterbart med just dessa mediafler oberoende på vilken disk jag har dessa typer av filer på, men som jag skrev så fungerar det bra i övrigt att byta standardprogram med bildfiler av olika typer.

 

Därav min undran om rundll32.exe är boven i dramat och måste registreras om?

Alltså att något hänt då tidigare när Explorer kraschat?

Eller något annat, tips?

 

Har även kört SFC /Verifyonly men inga problem

 

Mvh :unsure:

 

post-73434-0-83212200-1318255919_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Nu verkar det fungera.:thumbsup:

Testat ett flertal mediafiler och bytt standardprogram mellan olika.

 

Jag gjorde helt enkelt en reparation av Windows genom Uppgradering:

Windows 7 Ultimate -64 SP1 > Windows 7 Ultimate -64 SP1

 

Jag talar om hur, ifall någon annan behöver göra detta:

 

1.) Stängde av datorn helt, vänta minst 10 sek. starta upp datorn och vänta några minuter efter att Windows startat - för att systemet skall bli färdigt och hinna avsluta alla kontroller efter uppdateringar etc..

2.) Tog diskbackup med Acronis Tru Image Home 2011

3.) Stoppa in Windowsskivan (måste vara med SP1), kör Setup.exe från Utforskaren/Explorer om inte den startar automatiskt.

4.) Installera > det kommer upp två val: Uppgradera eller Anpassad installation > välj Uppgradera > tillåt att Windows går online för att hämta uppdateringar => följ instruktionerna. Obs. att Uppgradering Ej fungerar om man bootar från Windows skivan.

5.) När allt är klart efter flera timmar, kör Windows Update. Jag högerklickade på bl.a. alla språkpaketen och dolde dessa uppdateringar c:a 40 st. Installera övriga uppdateringar inkl. IE9 och starta om datorn.

6.) Kör Windows Update igen.

7.) Konfigurera Windows Mediaplayer genom att starta denna, samt ev. ändra hur Windows Update är konfigurerat.

8.) Använd datorn en tid för att säkerställa att systemet är stabilt och att alla program fungerar.

9.) Ta en ny backup.

 

Ja detta tog mest hela kvällen, men nu har man ju i princip en fräsch Windows installation och datorn känns än så länge bra. Alla installerade program, inställningar, ikoner och annat finns kvar.

Mvh :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger till lite info ang. Uppgraderingsalternativet.

Jag blev tvungen att ominstallera Acronis True Image Home 2011 pga. i detta backupprogram finns en option att aktivera Startup & Recovery Manager, som tillåter en att göra återställning av backup, diskhantering etc. vid bootning genom att trycka F11 direkt vid uppstart av datorn. Acronis sade själv till om att göra en ominstallation.

Inga problem och nu har jag gjort en ny fullbackup och tagit bort dom gamla incremental backuperna av just systemdisken C: samt D: där jag har mina program installerade.

Sedan när det gäller uppgradering så man måste slå in produktnyckeln och göra on-line aktivering, precis som vilken Windows installation som helst. Det sker i pkt. 5 ovan, på slutet av installationen.

Ett tips är ju att göra en diskdefragmentering (gäller ej SSD) efteråt, för disken blev hårt fragmenterad av detta.
I övrigt klockrent och allt fungerar bra, datorn känns t.o.m. bättre än innan.smile.gif
Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...