Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar - Inget händer


daniello

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har problem med min stationära dator som jag byggde för ca. 2år sedan. När jag satt vid datorn så hängde den sig, sedan dog den. Då försökte jag starta upp den igen och då bootade den upp men hängde sig direkt och därefter dog den. Jag öppnade och kollade efter fel och såg till min förtvivlan att fläkten på processorn hade lossnat. Jag satte dit ny kylpasta och satte fläkten på plats och försökte starta datorn. Men får ingen bild alls längre.

 

Nu låter det som att processorn som ska bytas men jag har mina tvivel. Grafikkort och ram minne är det inget fel på. Nu till min fråga, kan det vara så att moderkortet kan tagit stryk och måste bytas eller finns det andra tips man kan få för att försöka få igång den? Har testat med flera skärmar samt med hdmi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har problem med min stationära dator som jag byggde för ca. 2år sedan. När jag satt vid datorn så hängde den sig, sedan dog den. Då försökte jag starta upp den igen och då bootade den upp men hängde sig direkt och därefter dog den. Jag öppnade och kollade efter fel och såg till min förtvivlan att fläkten på processorn hade lossnat. Jag satte dit ny kylpasta och satte fläkten på plats och försökte starta datorn. Men får ingen bild alls längre.

 

Nu låter det som att processorn som ska bytas men jag har mina tvivel. Grafikkort och ram minne är det inget fel på. Nu till min fråga, kan det vara så att moderkortet kan tagit stryk och måste bytas eller finns det andra tips man kan få för att försöka få igång den? Har testat med flera skärmar samt med hdmi.

Tyvärr så har proppen(CPU) bränts , så det enda du kan göra är att köp ny o montera ordentligt då..;) Skulle ha köpt ett nytt moderkort med..;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av processor är det? Intel eller AMD?

 

Hej tack för svar.

 

Det är en Intel Core Duo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla tradera.

 

Där kan du få tag i en för några hundra om du har tur, och att ditt moderkortet är OK.

 

Har du någon som törs låna ut en propp till dig så är det ju bra att kolla med först innan tusenlapparna flyger iväg på nya prylar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...