Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kraschad HD - 2 partitioner, hittar bara en

Noxgas

Recommended Posts

Min HD med operativsystemet kraschade förra veckan. Jag hade delat upp den i två partitioner, varav den ena alltså hade operativsystemet på sig. När jag nu försöker köra File Scavenger hittar programmet bara filer från s.a.s. C: - partitionen och när jag kollar hur mycket datorn vill formatera disken till, visar det sig att den endast kommer få ca 128 Gb fast det är 1 Tb-disk. Den andra partitionen (såklart den med de viktigaste filerna..) hittas inte.

Hur ska jag göra för att ev få tag i den andra partitionen? Kan jag formatera bara den ena partitionen?

MVH

Niklas K

Har du flyttat över hårddisken till en annan dator nu eller hur har du kört File Scavenger?

Hur ser det ut i diskhanteringen (Högerklick på Den här datorn - Hantera)?

Jag installerade XP på en annan disk i samma dator. Min kraschade disk står nu som D: och är oformaterad enligt Windows. I diskhanteringen står det att disken är felfri (!) och att den har 128 Gb ledigt...Och som sagt, det är enbart denna partition som File Scavenger och nu alltså Windows hittar (fast att den är oformaterad..).

Några ideér hur man kan hitta den andra partitionen?

Rekommendationen som brukar ges här är att som första steg försöka klona disken man ska försöka rädda filer från och sedan arbeta på denna klon. Risken finns annars att man skadar originalet. Dock ska sägas, att om det finns skador på disken kan det vara besvärligt att klona.

Se exempelvis

//eforum.idg.se/topic/331946-problem-med-extern-harddisk/page__view__findpost__p__1556112

Efter du gjort detta...på samma CD som det länkas till finns programmet TestDisk. Kan vara värt att testa om det kan hitta din partition.

För, du har ingen backup antar jag?

Nej, inte hade jag backat upp de filerna inte :blush:

Ok, kan jag alltså använda DD-rescue fast jag har Windows XP som OS?

Om jag lyckas göra en klon, vad ska jag göra då? Ladda hem "SystemRescue" och göra en CD? Funkar dessa program på Windows?

SystemRescueCd bränner man till en CD-skiva som man startar datorn från (i stället för från hårddisken) så Windows är inte igång då.

Eftersom du har en fungerande Windows-installation kan du pröva MiniTool Partition Recovery på den klonade hårddisken.

Testade MiniTool-programmet. Tyvärr hittade det bara mina vanliga 128 Gb. Försökte testa SystemRescue-programmet. Kan dock säga att jag fattar nästan noll av det. Har försökt läst dokumentationen men fattar verkligen inte hur jag ska kunna köra "TestDisk"..å inte heller hur jag ska göra en klon av den dåliga disken..Kan ni hjälpa mig tro?

BTW jag testade köra "Ranish Partition Manager", fattade inte mycket men applikationen verkade iaf se att det fanns en liten (den gamla 128 Gb parten) och en stor (resten av disken, så nånstans verkar det finnas en partition till på disken..

Men som sagt, är det nån som kan hjälpa mig med Rescue-programmet?

Din XP-installation saknar stöd för större diskar än 128 GiB. För att få XP att stöda större diskar måste du uppdatera den.

Jag köpte och körde in Windows 7 istället och vips så hittades båda partitionerna!

Aha, så det var alltså XP-versionen som var för gammal.

Tack för alla tips, nu kommer jag definitivt börja backa upp mina viktiga filer.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...