Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är SATA 1 moderkort kompatibelt med SATA 3 hårddisk?


janelvir

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en dator med ett Asus P5GD2 Premium moderkort. Det har SATA anslutningar. Nu har min C-drive blivit för liten så jag skall byta ut den mot en större hårddisk. Min fråga är; går det att köra en SATA 3 disk på detta moderkort eller måste jag ha en SATA 2 disk? Jag har frågat hos olika försäljare men det verkar inte som de vet hur det ligger till när det gäller SATA 3. Sedan sa dom att vissa SATA 2 hårddiskar har en bygling för att de skall gå att köra som SATA 1. Vill inte köpa en hårddisk som inte fungerar till mitt moderkort.

Janelvir

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Enligt nedanstående specifikation från ASUS (som du själv får kontrollera) så har ditt moderkort SATA II 3Gb/sek portar och då skall det inte vara något problem.

 

En hårddisk med SATA III 6Gb/sek är mest spel för galleriet, eftersom en mekanisk SATA hårddisk aldrig kan komma upp i dessa hastigheter, ens komma upp i max av vad SATA II 3Gbit/sek klarar. Det gör endast dom snabbaste SATA III 6Gbit/sek SSD.

 

Asus > Motherboards > Intel Socket 775 > Intel 915P > P5GD2 Premium

 

Citat:

 

Southbridge

1 xUltraDMA 100/66/33

4 xSATA 3 Gb/s ports Support RAID 0,1,

Silicon Image® 3114R RAID controller

4 xSATA

Support RAID 0,1,5,10,JBOD

ITE IDE RAID controller2 x UltraDMA 133/100/66 with JBOD, RAID 0, 1, 0+1 support

 

Länkar till jumper settings för att ställa ned hastigheten till 1,5Gbit/sek för olika fabrikat:

Seagate SATA Drive jumper configuration

Maxtor SATA Drive jumper configuration

Western Digital SATA Drive jumper configuration

Samsung SATA Drive jumper configuration

 

Men jag kan inte se att det skall vara nödvändigt, om specen ovan stämmer med ditt moderkort.

Vilken hårddisk funderar du på?

Storleken kan vara ett problem, att BIOS kanske inte kan se dom större TB diskarna på ett gammalt moderkort.

 

Mvh

 

[Edit] Kolla in denna länk också:

What if my SATA controller doesn’t see my new 1TB SATA hard disk?

Eforum strular så jag fick lägga in länken separat nedan:

http://home.icequake.net/~nemesis/blog/index.php/archives/298

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfisherman

 

Tack för den utförliga informationen.Jag har läst manualen och trots att den är på över 100 sidor så har den mycket liten och dålig teknisk information.Var inne på de sidor som du hade lagt med och fann samma information som du skrev.För närvarande har jag en 40 GB drive som c-drive, trodde inte när jag fick byggt datorn att den skulle bli full, men nu finns inte mycket plats kvar, trots att jag har 3 andra hårddiskar på 200+200+500GB. Jag lägger alla program som jag kan på någon av de större diskarna.Ett annat alternativ till att köpa en ny hårddisk är att ta en av 200GB diskarna och göra den till c-drive.Att jag lade en 40GB som c var att jag trodde att datorn skulle starta upp snabbare ( den är på 10000 varv )men jag tycker inte att den startade så väldigt snabbt.OS är WIN7 Ultimate.När det gäller en ny disk så har jag tänkt mig en WD10EARS på 1 TB, den kör i SATA 2 och eftersom jag har en extern 1TB disk som fungerar utan problem bör väl även denna TB disk fungera. Tack än en gång för att du tog dig tid och hjälpte mig.

 

Janelvir

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...