Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Jag-du , Mig-dej

Mr Andersson

Recommended Posts

Mr Andersson

Ett vanligt fel i svenskan, är att man förväxlar han-honom och hon-henne. Tex "I morgon ska jag hem till hon", eller "jag ska ringa hon snart". Det gör ont ända ner i svanskotan, minst sagt. Men trots dålig grammatik, förstår jag meningen.

Men i en del fall blir jag osäker. Jag kan visserligen skylla på att jag inte är helsvensk, men det bara fånigt.

Vad är rätt?

- Jag mår bättre än du

- Jag mår bättre än dig (rätt, enligt mig)

Eller:

- Du hade fler rätt än jag

(eng. You were more right than I)

- Du hade fler rätt än mig (rätt, enligt mig)

(You were more right than me)

Anledningen att jag reagerar, är jag jag tycker det pratas så mycket fel, men det kan ju vara jag som missuppfattat läget.

Om det ska vara du eller dig (motsvarande) i de olika meningarna lär man ha tvistat om i minst 100 år läste jag någonstans. I skolan fick jag lära mig att det skulle vara:

- Jag mår bättre än du

Därför att det skulle vara en kortform av meningen:

- Jag mår bättre än du gör.

Men språk är ju inte så enkelt att det alltid finns bara ett rätt.

Den här sidan är någorlunda relevant: http://hem.passagen.se/bondpa/grammatik/lustigt.html

Särskilt slutet angående inledningen på ditt inlägg.

Tillägg:

Se inlägg 19 på http://www.familjeliv.se/Forum-26-176/m40453493.html som citerar Språkrådet:

fråga

Är det verkligen rätt att säga ”Han är lika stor som mig” och ”Han är större än mig”?

svar

Ja, det är det. Orden som och än kan i sådana jämförelsefraser tolkas som prepositioner, och då skall efterföljande pronomen stå i objektsform, alltså i detta fall mig.

Naturligtvis är det även korrekt att säga ”Han är lika stor som jag” och ”Han är större än jag”. Då tolkar man jämförelsefrasen som en förkortad sats där predikatsverbet (i det här fallet är) är utelämnat. Orden som och än är då konjunktioner, och val av pronomenform avgörs av vilken satsdel pronomenet utgör. I dessa båda fall är det subjekt, alltså i detta fall jag. Så skulle det vara enligt äldre språkregler.

1. "Jag mår bättre än dig" är vad de flesta säger och det är helt korrekt svenska. Grammatikförklaring: Ordet "än" tjänstgör här som preposition och då måste efterföljande pronomen stå i objektsform. Dig är ju objektsformen av du.

2. "Jag mår bättre än du (underförstått: gör)" är också helt korrekt och en del använder den formuleringen. Ordet "än" tjänstgör här som jämförelsekonjunktion och därför använder man subjektsformen du.

3. "Du hade fler rätt än mig" är korrekt med samma förklaring som för 1. Mig är ju objektsformen av jag.

4. "Du hade fler rätt än jag (underförstått: hade på tipset, provet …)" är också en riktig formulering. Konjunktionen än + subjektsformen jag.

Det är riktigt att 1 och 3 har ansetts felaktiga förr. Så här står står det i SAOL årgång 1978: "än konj. (i jämförelse) han är äldre än jag (ej mig)." Den regeln gäller emellertid inte nu längre, vilket också Cecilias citat från Svenska Språknämndens frågelåda visar. Regler förändras och det måste man acceptera.

När det gäller engelskan är nog subjektsformerna litet mer formella än objektsformerna. Själv är jag inte så formell av mig så för mig känns objektsformen me mest naturlig. Jag överlåter dock den engelska språkanalysen till Anjuna. Men du kanske själv har amerikanska rötter eller var det något annat språk du syftade på när du skrev att du inte var helsvensk?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...