Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Monshi

Skapa en LED-lampa

Rekommendera Poster

En notering, att bygga utifrån existerande lampa - nej.

orsak nummer ett - strålbilden skulle bli åt skogen, skulle bara lysa rakt fram kan jag tro

orsak två, kylning. En kraftfull diod behöver lite kylning.

Nä, enklare då att ta en plåtburk och utgå från denna och köpa till en bra lins.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hijackar min egen tråd...

Om jag målar upp detta problem:

Säg att jag har en idealström på (1) 500 mA eller (2) 250 mA.

En idealspänning på (1) 4,8 V eller (2) 2,4 V.

(1) = hel effekt, (2) = halv effekt.

Nu vill jag kunna kontrollera hur pass laddade batterierna är. Utgår från att alla cellerna (fyra NiMh) är lika starka, att de mår toppen vid 1,2 V per cell, mår mindre bra vid under 1,1 V per cell och mår dåligt vid, säg, 1,05 per cell.

Omsatt till

(1) 4,8, 4,4, 4,2 V .

(2) 2,4, 2,2, 2,1 V

eller i ström

(1) 0,5, 0,45, 0,438 mA

(2) 0,25, 0,23, 0,21 mA.

Önskan: En krets som baserat på strömmen som flyter genom den kan tända en diod för fullt laddat, två för halvt laddat, en när det är hög tid att ladda. Kretsen ska endast slutas vid manuellt påslag via en knapp.

Hur komplex blir en sådan? (ryms den i min lampa?)

Kanske att gränserna inte är riktigt de jag givit ovan men grovt borde de stämma.

Vilken av strömstyrkorna som ska användas är egalt men kanske bäst med den större så att jag inte av misstag bränner ut kretsen.

ed: Eller, mmh, det är nog spänningen jag ska gå efter.

Och sedan stoppa in en resistor som den får falla över. Och då med den strömstyrka som det blir lysa med endera diod (en röd, en grön är tanken).

på något vis. Dvs parallellkopplar denna krets med den i huvudkretsen drivande lampan.

Redigerad av Monshi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kanske lite tips:

http://www.4qdtec.com/batty.html

Går att klicka runt lite där på sajten men den del dokument verkar vara låsta för medlemmar..

Jag hade ett sådant trafikljus (Grön,Gul,Röd) till min första bil, snyggt monterat i instrumentbrädan.

Ska se om jag lyckas hitta igen några gamla elektroniktidningar, om de ens finns kvar, där en liknande byggsats fanns..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar.

Ok/low battery indicator ser ut som den går att anpassa.

Söker vidare dock, bara för att se vilka varianter som finns och för/nackdelar med olika. fast just den du länkade till är ju helt klart realiserbar, bara att räkna ut vilka resistanser som behövs.

Samma krets finns här, uppskalad till 12 V,

http://talkingelectr...0TrCcts.html#22

Så designen fungerar nog.

Konstigt nog tycks de flesta kretsar jag finner vara anpassade för 12 V....

Redigerad av Monshi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmh, nu gäller det bara att räkna ut vad motstånden kan tänkas vara.

Ett snabbt överslag ger att den kanske inte fungerar så bra.

När spänningen är hög kommer enbart den gröna lysa enligt denna design, när spänningen är låg kommer båda lysa.

Två dioder i serie med ett spänningsfall på 2 V och en källa på 4-4,3 V, det blir knapert att driva dem och ett strömbegränsande motstånd.

Och jämfört med fallet med hög spänning, då ska samma motstånd begränsa strömmen genom ena dioden...

Okej vi räknar på 0,2 V och vill ha ut 25 mA. Ger resistor på 8 Ohm (R1)

Samma vid en spänningsfall på 2,5 V ger en ström på 310 mA.

eller tänker jag fel? Blir inte spänningsfallet över vänstra motståndet så stort när transistorn är öppen?

bästa vore givetvis om bara en diod i taget lyser.

Ahh, känner att detta med kretscheman inte är min grej... kan lite för lite men har en aning om att jag kunnat mer...en gång i tiden.

post-8996-0-13189300-1319534431_thumb.png

Redigerad av Monshi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle man inte kunna göra något i stil med denna

post-8996-0-44404100-1319534648_thumb.png

Dvs två parallella kretsar. Motstånden intrimmade så att den ena är öppen från 4,3 V och uppåt, den andra från 4,0 V och uppåt.

När batteriet är friskt lyser båda, när batteriet är svagt lyser bara ena. När batteriet är döende lyser ingen.

Sedan kan man givetvis lägga på fler grenar och dela upp i mindre delar.

Eller? Går det att trimma in så exakt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fritt spånat utan att ha tänkt först:

1. Eg. behövs väl bara en lysdiod - dags att ladda? (om den lyser eller inte lyser?)

Är det inte dags att ladda - vad kan man göra då? Nästan ladda? OK man kan förbereda sig på att man måste ladda.

2. Zenerdioder? Fast de kanske inte finns med önskade värden?

3. En sådan VU-meter med ett antal lysdioder torde kunna indikera spänningsnivån? Ev. anpassa med en enkel spänningsdelare. Fast eftersom matande spänning och mätt spänning är samma kanske det inte funkar?

4. Fundering ang. kretsen - kommer spänningsfallet, fast det är lågt, när lysdioden tänds att påverka det hela?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1: Visst visst men en det är trevligt att se att kretsen fungerar...

2: Zenerdiod. Kan gå men... ja, kanske. Gäller bara att hitta dem kanske? Men är de så exakta? Hittar visserligen en på Elfa som är på 4,3 V. Kanske?

3: Nja, behöver som du är inne på troligen en referensnivå. Finns exempel med OpAmpar.

4: ...pass...

Givetvis ska det finnas en brytare i kretsen, dvs en knapp som sluter den.

zener

http://www.extremecircuits.net/2010/06/led-volt-meter.html

LED-Volt-Meter-circuit-diagram.png

Redigerad av Monshi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...