Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Monshi

Skapa en LED-lampa

Rekommendera Poster

Monshi
Postad (redigerade)

Om man tar två sådana här

http://www.kjell.com...aspx?item=90582

parallellkopplar dem

Läser efter att de drar 20 mA och gillar spänning på 2,8-3,4 V

Räknar efter att med fyra NiMh batterier får man ut 4x1,2 som max. dvs 4,8 V.

Vill att, säg med lite marginal, att 3,3 ska landa på dioderna vid fulladdade, då ska 1,5 V bort.

U=R*I ger att med R = 1,5/0,04 = 37,5 Ohm kommer plocka bort just 1,5 V

och sedan kommer min lampa att lysa.

 

Men det känns som något felar, som att detta inte kommer att fungera.

 

Tror jag missar fyra saker

  1. Värmen. Måste nog kyla dioderna
  2. Spänningen/strömmen, den måste nog stabiliseras/begränsas.
  3. Strålbilden. Min fundering är helt enkelt om jag kan bygga om min cykellampa till en diodlampa men misstänker att linsen som sitter i inte direkt är optimerad för att sprida det riktade ljuset från en diod.
  4. Kanske inte blir så mycket ljus av det hela egentligen...

Okej, istället för att fråga kan jag testa. En diod kostar ju bara några kronor och potentiometer har jag några...

 

Kanske enklare att köpa en färdig diodlampa till cykeln istället... fast det ovan är ju roligare!

Redigerad av Monshi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
Postad (redigerade)

Jag skulle bygga en stab. av en LM317, eftersom jag gjort det ett otal gånger i olika sammanhang och har sådana "på hyllan".

 

Men det finns ju stab. med fasta värden på ex. 3.3 V.

Pallar dioden 3.3 så lägg på det. Strömmen blir ju därefter då.

Gissar att strömmen blir 20 mA vid 2.8 V

Edit: 2.8 V och 20 mA, x2 borde väl bli ca 112 mW vilket man enkelt skulle kunna säga är den värme som avges. Den effekten borde inte värma led,en till skadlig temperatur i en cykellampa.

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

Mmh, okej...

 

Som jag tänkte mig inte riktigt så enkelt. En tanke som dök upp i skallen säger att strömregulator är väl egentligen det som en diod önskar. Dvs man matar den med dess önskade ström, i detta fall 20 mA och då faller det en viss spänning över den. Att det är det lättaste sättet att styra en diod, att styra via spänning är inte lika lätt.

 

Fast det kan väl duga med rätt spänning och en tillräcklig ström.

 

Då ska man bara hitta en stabilisator som gillar de låga spänningarna som batterier ger ifrån sig, lite passivt stöd för denna (kapacitanser, resistorer) samt något att bygga det hela på.. och till sist fundera på om det finns någon chans att gå plats med det i existerande lampa och om resultatet kan bli att jag verkligen ser något.

 

Om du hittar och kan detta bättre än jag, varför inte länka till en hos exempelvis Elfa.... eller annan leverantör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

Mjo,, har läst att det är strömmen som ska begränsas men i din egen uträkning var det spänning(sfallet) man ville åt.

I en sådan 9:90 kronors ledbelysning från biltema sitter det ju en lysdiod och två batterier. Inget annat.

 

Men det är lika enkelt att begränsa strömmen med en LM317, ett motsånd bara. Så har (hade) jag ex. till mina laddingsbara NiCd-batterier.

ELFA ja.. bläddrar i katalogen.. hittar fasta regulatorer på 3,3V men då är de så dyr 55-100+) att det inte blir lika kul..

(när jag använt fasta regulatorer ex. 7805 har jag skippat annat "krafs" som kondingar..)

73-301-70 ger 3,3 V och klarar 50 mA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

Ja, Google ger intressanta länkar :)

http://bikeled.org/

 

lite mer ambitiöst än vad jag tänkt mig...

Hehe..

Själv undrar jag hur många decennier det tar innan tandläkarna upptäcker LED..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

ok, jag tror jag börjar greppa det nu.

En regulator

https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-120-85

ett motstånd... på 70 Ohm samt två dioder, parallellt, så kommer detta dra 0,04 A och ge 2,8 V om jag tänker rätt.

 

(motståndet räknas fram genom 2,8/0,04, dvs Vref/Iout )

Får testa med potetiometer tror jag.

 

I mitt exempel blir det ju faktisk resistansen en strömbegränsare. Med det spänningsfall som sker över varje komponent så ger det att strömmen begränsas av en given spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

Ja, den, eller storebror LM317T brukar jag använda.

Som regulator eller strömbegränsare enligt bilder.

Dock utan kondensatorer.

post-52940-0-90032200-1317751927_thumb.png

post-52940-0-63056100-1317751934_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
Postad (redigerade)

(Plockat bort bilder mm. OT)

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jari Karivainio

Hej!

Hittade en sida på nätet om hur man driver lysdioder med konstantström (strömgenerator) som är lätt att bygga.

Leddrivare

/// Jari

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi
Postad (redigerade)

Dumma Eforum gick ner sig och käkade upp mitt svar... i korta ordalag

 

Hur stor spänningsfall blir det över LM317T?

Känns som mina 4,8 V är i minsta laget för att driva den och en eller flera parallellkopplade dioder. (enligt Kjell i produktblad på denna sida blir spänningsfallet cirka 3 V vilket ger 1,8 V kvar att driva dioderna med. Räcker inte.)

 

men å andra sidan, bara knata till Kjell och köpa en och testa med en potentiometer och en resistor.

 

Mmh, nä, nu är jag nyfiken. Nu måste jag testa. Sedan får vi se om det blir något ljus och om det går att fnula ned i min existerande lampa.

 

eller ska man satsa på att driva en sådan här?

http://www.kjell.com...aspx?item=90593

90593.jpg

350 mA

Fast vad blir vinsten? Min lampa med halogen drar idag 250 eller 500 mW. Vid 250W syns jag och jag ser reflexer., vid 500 mW och jag ser vägen.

Redigerad av Monshi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
Postad (redigerade)

Vad jag kommit fram till så är spänningsfallet över LM317 1.2 V

Blir på gränsen ändå med 4,8 V men det skulle jag kompensera med en till cell. Edit: går ju att ha 30 batterier, om man vill det, regulatorn ser till att utspänningen är stabil på 3,3.

 

Lite "kul" i sammanhanget är att det är just LM317 som Kjell använder och även i Jaris länk.

"Kul" eftersom jag som sagt använde den för 30 år sedan..

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
jannejanne
Postad (redigerade)

Jag har gjort det.

Varje LED måste ha ett eget seriemotstånd. Dvs du behöver 2 st motstånd till två LED. #

Du har räknat ut 37,5 OHM

Då borde du ta ett dubbelt så stort tex ett på 82 ohm till varje LED

men eftersom du inte kommer använda de här lysdioderna så mycket (Väl?)

ta istället 39 Ohm eller 47 Ohm. Då blir strömmen högre / mera ljus men spelar det dig nån roll om de går sönder efter några hundra timmar? Istället för efter 10000h.

 

Byggt det?

Jag beslöt fixa skyltbelysningen till motorcykeln med LED.

Tog 3 st och seriekopplade LEDen, 3 x 3,4V=10,2V batterispänning under drift 13Volt, dvs 2,8V och 20mA

R=2,8/0,02=140 Ohm. Jag valde 100 Ohm till seriemotstånd.

 

# Att varje LED måste ha eget motstånd vid parallellkoppling beror på att när de blir varma minskar "spänningen" ibland över LED. Dvs den varmaste tar mer och mer ström och den kallare mindre och mindre om de är parallellkopplade med bara 1 seriemotstånd. Obalans.

 

Kanske enklare att köpa en färdig diodlampa till cykeln istället... fast det ovan är ju roligare!

Har precis gjort det. 42kr på Jula. Ser ut som en gammal cykellykta. Drivs med 4st AAA och ljuset är uselt. Och finns inte med i Julas webbsida.

Men den ska väl klara mig under böter.

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
# Att varje LED måste ha eget motstånd vid parallellkoppling beror på att när de blir varma minskar "spänningen" ibland över LED. Dvs den varmaste tar mer och mer ström och den kallare mindre och mindre om de är parallellkopplade med bara 1 seriemotstånd. Obalans.

Lite därför jag anser man ska mata med en fast spänning, bara parallellkopplade lysdioder.

Jämför gatubelysning eller lampor i hemmet mot julgransbelysningens seriekopplade där lamporna lyser, men lite olika..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

Okej, nu har jag fått råd så det räcker. Nu gäller praktik.

 

Två kommentarer

JanneJanne, att bara använda resistans fungerar givetvis. Nackdelen jag läst mig till är att, givetvis, ljusstyrkan hos dioden sjunker när spänningen sjunker.

Något som en spänningsregulator råder bot på mot en viss kostnad.

 

Mikael63, fler celler? Det vore iofs trevligt men min tanke var att bo i den lykta jag har och där är det fyra celler. 1,2 V per cell är för övrigt nyladdade, helst ska lampan fungera tills batterierna är nere på knappat 1 V per cell, dvs i området 4-4,8 V.

 

Bara att köpa och testa, det är inte många kronor, inte mycket arbeta att skaffa delarna. Men jag sticker inte i väg på stört, fyll på med kunskap!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

LM317 är ju också oberoende av inspänning.

 

Hade inte greppat att du redan hade en cykellykta modell batteri, trodde det var en hederlig i kromad plåt som drivs av en dynamo..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

Jo fast ta en titt på de där Led-drivarna.

Där kan man mata in från cirka 1,5 Volt och uppåt och driva ett godtyckligt antal dioder. Detta genom att kretsen laddar upp/ur en induktans x antal gånger per sekund och sedan fyrar av på något vis... typ. Enligt vad jag läser, en inte helt ovanligt krets för att driva dioder i mobilapplikationer.

 

Dvs med de 4,8 V jag har skulle jag kunna driva betydligt mer än med en LM317.

Men nackdelen, en hel del extra som ska med, en induktans, kondensator, resistor....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
virtuosen2

Om man tar två sådana här

http://www.kjell.com...aspx?item=90582

parallellkopplar dem

Läser efter att de drar 20 mA och gillar spänning på 2,8-3,4 V

Räknar efter att med fyra NiMh batterier får man ut 4x1,2 som max. dvs 4,8 V.

Vill att, säg med lite marginal, att 3,3 ska landa på dioderna vid fulladdade, då ska 1,5 V bort.

U=R*I ger att med R = 1,5/0,04 = 37,5 Ohm kommer plocka bort just 1,5 V

och sedan kommer min lampa att lysa.

 

Men det känns som något felar, som att detta inte kommer att fungera.

 

Tror jag missar fyra saker

  1. Värmen. Måste nog kyla dioderna
  2. Spänningen/strömmen, den måste nog stabiliseras/begränsas.
  3. Strålbilden. Min fundering är helt enkelt om jag kan bygga om min cykellampa till en diodlampa men misstänker att linsen som sitter i inte direkt är optimerad för att sprida det riktade ljuset från en diod.
  4. Kanske inte blir så mycket ljus av det hela egentligen...

Okej, istället för att fråga kan jag testa. En diod kostar ju bara några kronor och potentiometer har jag några...

 

Kanske enklare att köpa en färdig diodlampa till cykeln istället... fast det ovan är ju roligare!

 

Kul projekt!

Men om jag inte kommer ihåg helt fel så måste godkända cykelbelysningar användas i vägtrafik i Sverige under mörker. Ändrar du konstruktionen så gäller inte godkännandet för cyckelbelysningen och då cyklar du rent juridiskt sett utan belysning. Men det verkar inte som om några myndigheter (polisen) bryr sig för fem öre numera..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

Ha det tror jag inte är någon fara . Rent juridiskt är det funktionen och inte vad du har som lyser. Du får spänna fast en ficklampa vid styret om du vill...

 

Regeln säger väl att lampan ska synas på 300 meter samt lysa upp marken 30 cm framför cykeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
virtuosen2

Ha det tror jag inte är någon fara . Rent juridiskt är det funktionen och inte vad du har som lyser. Du får spänna fast en ficklampa vid styret om du vill...

 

Regeln säger väl att lampan ska synas på 300 meter samt lysa upp marken 30 cm framför cykeln.

Du har nog rätt, det har blivit "slarvigare regler" under senare år, förr skulle cykelbelysningar vara E-märkta, och ett tag CE-märkta. Men numera verkar det funka med vad som helst.. En sak är säker: McCopps är på McD, struntar i allt.. :)

Bra cykelbelysning har egentligen bara ett huvudsyfte, att man syns i trafiken!

(Och ute på landet att man ser, för där är det mörkare utan gatubelysning..)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

CE och E-märkning är bara märkning att de är säkra, inte att de fungerar...

 

Cykellyse ska klara två saker

 

1: Att man syns

2: Lysa upp reflexer

 

och gärna göra natten ljus men det vette tusan om man orkar släpa på den mängd batterier som krävs...

Fast det är klart, jag har batterier på cirka 2000 mAh per cell, 8000 mAh totalt vid 1,2 Volt.. är en del kraft där. I sig inget problem om de måste laddas ofta fast lite av tanken med att bygga en diodlampa av den, att testa, är att nyttja dem bättre.

 

jag funderar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

Ord till handling... nej nej, börjar undra om jag inte tagit mig lite vatten över huvudet. Okej, jag har en lödkolv hemma och testkort att köra på men att från det gå till att sätta ihop något som fungerar.

 

Hittar man bara rätt sökord på Google hittar man även en del intressant.

man kan sammanfatta min nuvarande kunskap (teoretiska) till att vara ungefär på den nivå denna blogpost ligger på:

http://projects.dimension-x.net/archives/66

och att min ambition, att om jag ska skapa något, nog sträcker sig utanför det jag verkligen kan göra med det jag har.

 

Klicka vidare i den bloggen så kan man se hur det hela utvecklar sig.

 

Kanske enklare att ta en tur förbi cykelaffären och köpa en lampa, jag menar, visst är det kul att leka med IC-kretsar men skapar jag något så ska det ju vara bättre än det jag kan köpa, annars är det ju ingen poäng så att säga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
men skapar jag något så ska det ju vara bättre än det jag kan köpa, annars är det ju ingen poäng så att säga...

Jag tycker att det är kul om man själv kan göra något som är avsevärt billigare, oavsett pris.

Ex. om en köpegrej kostar 99, som jag skulle ha råd med, och jag kan bygga en likadan för 10:50. Blir som en slags dold skadeglädje...att man "lurat" affären..

 

Men då får man ju inte sätta en peng på (fri)tiden som man kanske kunde nyttjat till annat.

 

Nästa steg blir ju att bygga en lättdriven dynamo, som laddar batterierna ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

ja givetvis, billigare och bättre.

 

Vi får se.

jag misstänker att om jag verkligen vill skapa ett lyse som lyser får jag ta till en powerled. För att driva denna med det batteripack jag har krävs det en PWM-krets, dvs en som pulsar ut en ström till dioden vid, förhoppningsvis, hög verkningsgrad.

 

 

Då måste jag bygga ihop denna krets, miniatyrisera den så den får plats i min lampa och så vidare....Fast kanske jag ska ge upp min lampa och bara nyttja fästet på den...planer planer.

 

tanke - bygga krets manuellt på ett litet kretskort, dränka i smältlim/plast och leda ut två kablar....Borde väl fungera. Små problem på vägen bara som att jag aldrig gjort något sådant förr.

 

Ah, får leta vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...