Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket Tv Kort?


TigerFille

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag vill kunna se Tv kanaler live från hemmet till dator eller mobil. Kollade Upp Orb (http://www.orb.com/) som verkar kunna göra detta med endast en gammal dator och tv tuner kort.

 

Nu finns ju det massa att välja på digitala analoga hybrid. sen har alla dessa 3 olika standarder verkar det som också.

 

Vilket Tv kort ska jag välja om jag ska få Orb att fungera.

 

Jag har canal digital och Viasat via Parabol som går via coax till en dreambox. Sen tänkte jag köra från AV utgång i dreambox (röd vit gul) till tv tuner kort i datorn.

 

vad behöver jag för tvtuner kort för att det ska fungera med orb? har ni någon annat Program kom med förslag.

 

kollat in detta (hade iaf AV ingång):TYPHOON TVA-600 TV-KORT

ORb support sidan på vad dem stödjer: http://support.orb.com/kb/entry/138/

 

 

kan det vara så att jag får in vissa kanaler men inte alla och isåfall hur får jag reda på vilka kanaler som är vad? de jag är mest intresserade av är sport och ticket kanalerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm.... Röd, Vit och Gul sladd kräver inget tv-tuner kort. För det är en videosignal som inte har en kanalinfo i sig. Om du tar in den signalen så så kommer Dreambox agera tuner åt dig. Så då kan du kanske komplettera med en IR-Repeater som styr dreamboxen.

 

Men du kommer nog fortfarande behöva få in röd, vit, gul signalen i datorn. Och då finns det något som kallas Video Capture Card, tror jag. Och röd, vit, gul kontakten kallas RCA eller komposit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte plugin till dreambox som gör att du kan streama det den tar emot till din dator eller din telefon?

 

ORB har jag ingen erfarenhet av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så det tv tuner kortet jag hade kollat in funkar inte med orb? funkar det utan orb det hade ju RCA ingång? Om jag måste ha ett video capture card kan ni rekommendera något som är billigt och bra (ej kvalitetsfreak)? kolla nu att det verkar rätt smidigt att loggain på dreamboxens webinterface och byta kanal så jag behöver troligtvis bara något sätt att få in bilden i datan via RCA och sen kunna streama över den live till mobil.

 

@Monshi

hört talas om det men jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan inte dreambox men du får söka på nätet efter din modell och om den kan strömma ut media. Jag skulle tro det. En snabb koll ger att det borde gå med exempelvis VLC att ansluta till boxen och plocka upp TV från boxen.

 

Testa, sök, läs och fråga kanske här

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=191802

om det nu är den versionen på Dreambox du har. Annars leta reda på tråd om din version eller starta en ny tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt länken du skickade så stödjer orb tuners för DVB-T som är europeisk markbunden teve. Och du har satelit motagning. Och dom verkar inte nämna att ta in program på något alternativt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så alternativen är Dreambox egna och video capture card+programvara som kan streama den live? Kan man få förslag på ett billig sådan sak och någon bra programvara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte Dreambox nätverksuttag? För då ska du väll inte behöva någon extra hårdvara. Förutom en router...

 

Om man söker på stream dreambox to iphone tillexempel så finns det flera foruminlägg + youtube video som visar att det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet är att jag inte har Login till Dreambox och läst att det kan bli problem om man resettar dreamboxen. så har inget problem att köpa en extern hårdvara så länge den ligger under 500 kr.

 

Är det möjligt med det tv tuner kortet jag kollat upp + någon Programvara eller måste det vara ett Video Capture card och isf någon bra programvara till det?

 

läste på Wikipedia att Tv Tuner kort också ofta fungerar som Video Capture kort. och det här läste jag från kortet:

 

"Direkt MPEG-inspelning från externa källor via AV-ingångarna är möjlig (t.ex. från analoga eller DV-videokameror). "

 

så då borde ju det fungera någon som vet någon Programvara som kan streama live till dator eller mobil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer säkert kunna ta in ljud och bild med det kortet. Men som sagt, du kommer inte kunna byta kanal.

 

VLC kan ju streama på nätverket. Vet inte om det går över internet dock. Men annars är vi tillbaka på slingbox. Men den passar inte din budget antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tack. Funderar kanske på en sådan här ist Då Dreambox endast har RCA utgång: Tv Kort

 

då borde det räcka med komposit kabel Hane-HAne.

Komposit

 

annars måste jag skaffa en sådan vah till det här kortet?

Kabel

Typhoon TVA 600

 

vet inte vad kortet har för löjudingångar är det vanliga 3.5 mm och funkar dem ihop med S-video ingången?

 

 

tack så mycket för infon, har iaf fått lite klarhet på saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...