Just nu i M3-nätverket
Jump to content

SB 128 pci Fungerar inte i Dos!

Pellewalter

Recommended Posts

Jag har köpt ett Sb 128 pci, eller ett vibra 128 pci, eller vad det är för nåt, jag köpte det i bulkversion så jag har inte riktig koll på vad det är för nåt. I alla fall, det stod att det skulle fungera i Dos, men icke, jag har trixat en hel del med det där emulatorläget , med irq-inställningar och annat tjafs, men det vill inte. Om nån har nåt tips så vore jag hemskt tacksam.

jag använder själv Soundblaster PCI 128 och jag instalerade nyligen drivrutinerna för Soundblaster 16 i DOS och det fungerar fin fint för mig.

Några drivrutiner för PCI 128 (till DOS )finns inte att ladda ner på Creatives hemsida, och jag har inte lyckats hitta några andra.

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

Du använde soundblaster 16 drivrutiner till ett soundblaster 128 pci? Liksom, hur funkar det?

Inget konstigt; eftersom soundblaster 128 med all sannolikhet är sk "soundblaster 16" kompatibelt. Liksom dom allra flesta ljudkort, det är i princip en standard(thx heaven för standarder).

Den tekniska förklaringen är att drivrutiner för DOS resp Win32 är totalt skilda ting; att du har soundblaster 16 drivisar i DOS(med endast den grundläggande funktionalitet ett sb 16 har) stör inte alls dom "vanliga" drivisarna under Win32(där man kan fläska på med drösvis med "häftiga" finesser).

Mao kan man förutsäga att the power of esuk även fungerar hos dig...

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

självklart kör jag inte Soundblaster 16 drivisarna i windows .. där använder jag de riktiga ..

jag blev lite besviken när jag såg att det inte fanns några DOS drivisar på den officiella hemsidan ..

Någon som vet om det över huvud taget tillverkas några drivisar för DOS längre ??

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...