Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Betyg för trådar


Monshi

Betygsatta trådar  

9 medlemmar har röstat

  1. 1. Brukar du betygsätta trådar?

    • Ja
      3
    • Nej
      6
  2. 2. Tycker du att betygsättningen ska finnas kvar?

    • Ja
      3
    • Nej
      6


Rekommendera Poster

ja, en enkel åsikt, ta bort möjligheten att betygssätta trådar. Den används inte på ett seriöst och fungerande sätt vad jag vet.

 

post-8996-0-67880100-1317638542_thumb.png

 

 

ed: lagt till en enkät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha hur går det till betygssätta trådar? Jag har ingen aning.

Hur många vet om att det går?

Jag tror faktiskt de flesta på eforum idag inte heller begriper att det lilla + nere till höger är för att ge den som skrivit inlägget 1 poäng.

 

Skulle vara intressant veta hur många poäng Cecilia, eforums stöttepelare, fick sista hela året med gamla utseendet och hur många poäng första hela året med nya utseendet?

 

När vi ändå är inne på eforum skulle det vara intressant veta antalet nya trådar/dag i genomsnitt under de sista 5 åren. dvs 2006,2007,2008, 2009, 2010

 

För i och med att eforum fick sitt "nya utseende" så måste jag med 8/1 ADSL TP-test 6,5Mbit/s

ha Flash avstängt för att kunna använda eforum. Intel Quad 2,4GHz, 4GB Ram och jag utnyttjar totalt ca 500MB till processer, 100MB till buff och 600MB till Cache, totalt 1,2GB och 0MB på swap

 

eforum med flash aktivt segar ihop totalt annars för mig

Detta är inte unikt för eforum utan gäller även andra siter med mycket Flashannonser.

Och detta borde innebära att många andra (som inte vet att man kan avaktivera Flash)

ger upp att använda eforum idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är ett allmänt önskemål att möjligheten att ge stjärnor till en tråd ska tas bort så kan jag ta bort det (sätter du upp en enkät, Monshi?). Det är en inställning som görs per avdelning (forum) så det går att variera om så önskas. Här i "Buggrapporter..." går det inte men det går i de flesta avdelningar.

 

Jaha hur går det till betygssätta trådar?
Man håller musen över stjärnorna och klickar när "rätt" antal är upplysta.

 

Skulle vara intressant veta hur många poäng Cecilia, eforums stöttepelare, fick sista hela året med gamla utseendet och hur många poäng första hela året med nya utseendet?
Tack för berömmet :)

Det är inget jag håller statistik på men poänggivandet har gått ner i IP Board jämfört med tidigare.

 

När vi ändå är inne på eforum skulle det vara intressant veta antalet nya trådar/dag i genomsnitt under de sista 5 åren. dvs 2006,2007,2008, 2009, 2010
I gamla plattformen hade jag tillgång till viss statistik och antalet inlägg avtog år för år från år 2003 (eller om det var 2002 eller 2004 som var toppen).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, en enkel åsikt, ta bort möjligheten att betygssätta trådar. Den används inte på ett seriöst och fungerande sätt vad jag vet.

 

post-8996-0-67880100-1317638542_thumb.png

Kan hålla med om att funktionen kanske inte används så ofta men om det är oseriöst eller ej vet jag inte..

Denna tråd betygssatte jag, och gav ett plus, utan att svara på inlägget.

 

Dock faktiskt en fråga nyligen där jag kan hålla med om att det betyg som frågan fått var lite omotiverad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagt till en enkät.

 

orsaken till att jag inte tycker det fyller någon funktion är att betygen sällan har något med trådens innehåll att göra, att de inte har någon korrelation med om tråden har bra svar eller ej, frågan är bra eller ej. Samt att det inte finns något sätt att använda detta betyg. När det är satt, vem ser det? Vem använder det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har röstat och här en kommentar:

När möjlighet att ge poäng finns kan betyg utgå.

Om betyg ska vara kvar bör funktionen uppmärksammas mer.

Tydligare info, kanske en lista över "Trådar med högst betyg".

 

Kanske mera som Googles 1+ än en skala på 1-5. OM systemet ska vara kvar alltså..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundera just på vad det är som ska betygsättas. Är det svårighetsgrad på fråga, formulering, pedagogik, tiden till rätt svar finns eller nåt annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer nog till stor del med Thirteen, väldigt svårt att kategorisera vad som är ett gott betyg.

Såg häromkvällen en som sökte freelance jobb som webbdesigner, inlägget hade 5 stjärnor, undrade stillsamt vad?

//eforum.idg.se/topic/332087-web-design/page__view__getnewpost__fromsearch__1

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ju säga att flera, i mitt tycke, riktigt bra trådar har skapats här på eforum.

Jag har lärt mig en hel del under den korta tid jag varit här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om betyg ska finnas kvar, tycker jag att det ska ingå som sökvillkor. Om detta inte är möjligt, fyller betyg ingen funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning om hur betygsättning av trådar används är att: 1) folk stjärnmarkerar sin fråga i hopp om att få ett snabbare svar 2) folk tror att de ger poäng för ett bra svar genom stjärnmarkeringen. Det jannejanne skriver stämmer, dvs. att många inte förstår att plustecknet är till för att ge poäng. De som använder sin mobil ser ju dessutom inte något +. Han som sökte jobb tillhör kategori 1.

 

Jag har röstat nej på båda frågorna. Men ibland används ju betygsättningen av andra än trådskaparen och då används den ju korrekt enligt min mening. Exempel: Den tråd Mikael63 betygsatte samt Viktigt i Språkforumet. (Det är alltså inte TS, jag själv, som betygsatt Viktigt.) Om stjärnmarkering hjälper för att synliggöra en tråd vet jag inte riktigt eftersom jag fortfarande får många PM med begäran om privata översättningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Inte särskilt många som bryr sig tydligen, men en klar majoritet av de som röstat vill ha bort betygen. Jag kommer därför att ta bort dem.

 

Tillägg:

Om någon ser någonstans där de är kvar så skriv ett svar här.

Jag har med vilje låtit bli att ändra inställningen för de avdelningar som innehåller arkiverade trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...