Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
attigrib

Windows uppdateringar fungerar inte

Rekommendera Poster

Där finns en mapp som heter "{DCCAD079-F92C-44DA-B258-624FC6517A5A}" och i den ligger ett program med namnet "PostBuild". Vet ej vad det är...

Jag har nu skannat med OTL med valet "scan all users". Bifogar loggen.

Jag får också upp ett nytt felmeddelande vid start av datorn. Det verkar som en rest efter avinstallationen av ett av registerstädningsprogrammen. Skickar med en fil på skärmdump.

OTL.Txt

Felmeddelande.docx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan användare har search.conduit.com som startsida i Internet Explorer. Det anses vara en olämplig sökmotor så det bör ändras. Ta bort mappen C:\Users\Birgitta\AppData\Local\Conduit.

Går det att ta bort mappen C:\ProgramData\Temp?

Men något skadligt går inte att hitta. Att datorn är långsam kan ju bero på att det är så mycket som är igång. När du körde OTL sist var MBAM, Emsisoft och Spybot S&D igång, och att ha tre anti-malware program igång samtidigt är nog mer än vad datorn orkar med.

När det gäller Windowsuppdateringarna så gissar jag på att registerstädningsprogrammen har ställt till med något. Men du kan se om uppdateringarna går in om du gör en så kallad Clean Boot:

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Selektiv start".

4. Bocka ur alternativet "Läs in autostartobjekt".

5. Välj fliken "Tjänster".

6. Bocka för alternativet "Dölj Alla Microsoft Tjänster".

7. Klicka på "Inaktivera alla".

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Starta om datorn.

Steg 2. Sök efter och installera uppdateringar

1. Klicka på Start-knappen och skriv Windows Update i rutan "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Klicka på "Sök efter uppdateringar" i det övre vänstra hörnet.

3. Installera de hittade uppdateringarna.

4. Starta om datorn.

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera.

Obs! Utför steg 3 oavsett om du kan installera uppdateringarna eller ej.

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Normal start".

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

5. Starta om datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer lite svar på ovanstående:

1. Har tittat igenom alla användares startsidor och ingen av oss har search.conduit.com som startsida... Jag hittade inte heller mappen C:\Users\Birgitta\AppData\Local\Conduit.

2. Jag har nu avinstallerat alla antimalware program. Behöver jag ha något sådant utöver det skydd som finns i Norton?

3. Försökte göra Clean Boot. Det fanns 15 viktiga uppdateringar att installer och alla misslyckades. När jag skulle återställa datorn till Normal Start så går inte det utan markeringen hoppar automatiskt tillbaka till Selektiv Start när jag trycker på Verkställ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Om du inte hittar AppData-mappen så beror det på att den är satt som dold. Men det är inte så kritiskt att ta bort mappen.

2. Jag tycker att Norton behöver kompletteras med ett antimalware-program, men bara ett som körs.

3. Sätt då manuellt tillbaka bocken för "Läs in autostartobjekt" och gå in på fliken Tjänster och aktivera tjänsterna där.

Se om dessa fixar för problem med Windows Update hjälper (fast du kanske redan har gjort dem?):

http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/19999-fix-wu-utility-v-1-0/page__pid__143739__st__0entry143739

http://www.thewindowsclub.com/repair-fix-windows-updates-with-fix-wu-utility

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sak nu köra programmet Fix WU. Innan man gör det blir man rekommenderad att köra och köpa RegistryBooster. Är det ett program som du rekommenderar? Resultatet av körningen visar att jag har 301 registerproblem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Nu har jag tagit bort AppData-mappen.

2. Vilket antimalwareprogram rekommenderar du? Jag antar att du menar att det ska köras manuellt?

3. Har kört FixWU och då gick 7 av 15 uppdateringar in. men de andra 7 lyckades inte. Provade att göra en Clean Boot igen för att se om det skulle lyckas med uppdateringen efter det, men det fungerar inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Jag hoppas att du menar att du tog bort Conduit-mappen.

2. Det du tycker att du förstår dig på bäst, för de antimalwareprogram du prövat på är alla bra även om de är det på lite olika sätt. Det är väldigt viktigt att man begriper sig på sina program och förstår meddelandena från det.

3. Du kan se om systemfilsgranskaren hjälper eller en ominstallation av service pack 2.

http://support.microsoft.com/kb/929833/sv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det var Conduitmappen jag tog bort och inget annat :).

Jag körde systemfilsgranskaren och det var några filer som inte kunde repareras. I beskrivningen står det hur man ska göra om den inte kunde reparera filer. Men jag förstår inte vilket filnamn som ska anges. Det framgår inte av loggen... Skickar med en skärmdump på loggen.

Resultat.docx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ladda upp bilder direkt i forumet i stället för att klistra in dem i ett Word-dokument först.

Det finns nog filnamn i loggen men de är väl utanför högerkanten. Eftersom filen inte är så stor kan du i stället öppna den med Anteckningar (mer användarvänligt). Kommandot för det är:

notepad sfcdetails.txt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte tro att fel på en konfigurationsfil för sidpanelen med gadgets påverkar Windows Update i alla fall.

Mina settings.ini ligger i undermappar som börjar med x86_microsoft-windows-sidebar i mappen C:\Windows\winsxs.

Jag har nog inga fler tips när det gäller problem med Windows Update än ominstallation av Windows.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det har löst sig nu :)

Jag såg att alla uppdateringar som inte gick in hörde till Officepaketet. Så jag gjorde en ominstallation av office och nu finns det inga rester kvar i Windows update.

Jag har dock ett par felmeddelanden kvar. Det ena rör Advanced system Care (se mitt inlägg #26). Har du någon idé om hur man får bort det? Det andra är felmeddelandet om ERUNT. Det kanske försvinner när jag avinstallerar programmet?

Tack för all hjälp så här långt :thumbsup:

Redigerad av attigrib

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns programmappen för Advanced SystemCare kvar? I så fall ta bort den.

Du kan också söka efter en fil som heter Pmonitor, för det verkar vara filnamnet för Advanced SystemCare performance Monitor.

När det gäller meddelandet från ERUNT så får vi se om det hjälper med nedanstående:

Nu återstår bara en sista avinstallationsomgång:

1. Tryck Windows-tangenten + R

Kopiera och klistra in denna rad:

ComboFix /Uninstall

Observera att det är ett mellanrum före /

Klicka på OK.

2b. Starta OTL.

Tryck på knappen CleanUp! och OTL m.fl. rensningsprogram kommer att avinstalleras efter en omstart av datorn. Om något sådant program är kvar efter det så fråga hur du ska ta bort det. Ta bort eventuella loggar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade filen PMonitor i en mapp som heter IOBit och tog bort den. Det verkar nu som att alla rensningsprogram och alla felmeddelanden är borta. Nu verkar allt fungera som det ska.Och datorn är också mycket snabbare.

Stort tack för hjälpen! :thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...