Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får inte isär datorn!


Pangkakan

Rekommendera Poster

Pangkaka av allt...

 

Behöver ta isär min bärbara dator, en Acer. Nu har jag skruvat bort alla skruvar på undersidan och plockat bort några grejer

där jag fann en och annan skruv till, som höll ihop ovansidan med undersidan. Nu kan jag lossa kanten framtill på datorn,

likaså kanterna utefter sidorna. Men inte mitt bak! Har tagit bort batteriet, men inga fler skruvar finns. Jag har nu tittat och

klämt, bänt till plastens bristiningsgräns.

Säkert har jag stått en timme och bara dragit i den där baksidan. Vad är det som sitter fast?

Hjälp mig är ni snälla!

 

Pangkakan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Vad är det du vill göra, komma åt moderkort och annat inuti, rengöra eller byta tangentbord?

 

Du kan börja med att tala om vilken modellbeteckning det är på din dator.

Det är olika på olika fabrikat och modeller, på en del måste man lossa på plattan framför tangentbordet innan skärmen och allehanda olika varianter...

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina rader!

 

Acer Model nr ZR3

 

Jag vill göra rent och om där finns en fläkt, vilket jag tror eftersom det är den som susar,

så vill jag kolla den också. Jag har köpt luftspray för ändamålet.

Men jag vet inte var fläkten sitter. Och fattar inte vad det är som låser fast det sista. Jag

kan nästan ta isär datorn men som sagt det är något som fortfarande "sitter fast" baktill, där

utrymmet för batteriet är. Givetvis har jag tagit bort batteriet. Och fler skruvar har jag letat

efter i en halvtimme min inte kunnat finna.

 

Jag måste titta in och blåsa rent i hopp om att den usla lukten som kommer från datorn

ska försvinna. Allt luktar här i köket, till och med mina kläder då jag suttit en stund vid PC:n.

Det kommer från datorn.

 

Svara gärna!

 

Tack så länge!

 

Britt

 

Hej och välkommen till Eforum.

 

Vad är det du vill göra, komma åt moderkort och annat inuti, rengöra eller byta tangentbord?

 

Du kan börja med att tala om vilken modellbeteckning det är på din dator.

Det är olika på olika fabrikat och modeller, på en del måste man lossa på plattan framför tangentbordet innan skärmen och allehanda olika varianter...

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill åxå rengöra min lap!

 

Jag har en acer aspire 5738zg, som har blivit ganska "trög" och går varm..

säkert en massa damm, hundhår å annat skit där det inte ska vara...

 

hittade ett dokument på engelska som jag inte riktigt förstod (verkar vara en hel vetenskap att ta isär den) när jag googlade runt lite... //eforum.idg.se/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=12945 (vet inte om denna länk funkar)

 

just nu kom jag på att jag minns inte om den hunnit bli 2 år ännu, ska man lämna in den för rengöring isf??

 

*funderar*

 

hoppas att någon har svar på mina frågor =))

 

//Sofia.

 

(säg till om jag ska göra en ny tråd av detta)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Bara en kommentar till kommentarerna. Märkligt vad våra datorer drar in via fläktar och andra hål. Visst är det så. Elektrisk spänning skapar statisk electricitet som verkar som rena magneten på damm och andra liknande partiklar. Ändå, trots detta, har många sina stationära datorer ståendes på golvet. Många, och det tror jag är dom allra flesta, gör aldrig någonsin rent sina daorer invändigt. Laptops, vistas normalt i en renare miljö, om dom inte släpas runt dagarna i ända och förvaras i någon slags väska eller bara stoppas i en påse/ryggsäck och används på alla möjliga underlag utomhus, så inte undra på, att datorerna någongång, slutar upp med att andas, som de behandlas dagligen av sina ägare.

 

Själv prioiterar jag städningen i rummet, där våra datorer står. Jag våt och dammtorkar golv och alla bordsytor, samt att datorerna torkas med lätt fuktad microduk. Detta gör jag varannan vecka. Däremellan dammsugs golvet, ett par gånger i veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken!

 

Då återstår det här med "fläkten" inne i en laptop. Vad är det för en fläkt? Något som snurrar?

Och var sitter den? Det finna olika luckor för minne, kretskort mm. Sitter fläkten där någonstans

eller får jag ta isär ovan och undersida från varann för att hitta den?

 

Nörd pangkaka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...