Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tidrapportering med tid & lön


Thomasz

Rekommendera Poster

Någon som vet eller kan hjälpa mig med ett basic problem i excel.

Jag hade tänkt mig att göra en tidrapportering i excel (jag har hemma en engelsk utgåva version 2000),men det borde väl inte vara så stor skilnad om jag gör den i 2003?

 

Arket är tänkt som en årstidsrapportering med 12 blad (1 per månad)

Jag har 7 kolumner (A tom G)

A= Vecka (lite som ett komentatorsfält)

B=Dagarna

C=Närvarodag (Om man har varigt närvarande eller ej)

D= In (När man kom till jobbet)

E=Ut(När man gick hem)

F=Arbetad tid (faktiska arbetstiden)

G=Erhålla(Vad man kommer att få efter varje dag i lön)

 

I slutet av varje kolumn har jag laggt till en summakolumn som sumerar C,D,E,F,G

 

 

Kolumnen C Närv Dag finns bara med som referens o statistik. Där skriver man bara en 1 eller inget. Formaterat som General

Kolumn D In har jag formatterat med TIME och format HH:MM.

Kolumn E Ut har jag formaterat som ovan

Kolumn F Arb tid har jag formatterat som ovan. Denna räknar bara ut skillnaden mellan Inkommande tid och utgående, dvs hur många timmar jag har arbetet.

I kolumnen F6 (som är den första) har jag skrivit =(E6-D6)+(E6<D6)*24. Jag antar att 24 finns med eftersom det går 24 timmar på ett dygn.

I kolumen Erhålla G6 (som är den första) har jag laggt till =TIME(F6*100). 100:-/timme. Det är bara som ett exempel för att det ska bli enkelt att räkna utifall man har tabbat sig någon stans. Sen är det formaterat med CURRENCY,hela kronor.

Allt verkar ju fungera så långt, men jag har laggt märke till att slutlönen blir i hela kronor. Dock så räknar excel ut för mig tiden i kvartsangivelser osv. Min fråga blir om det ska vara så eller är det helt ok.

Jag bigogar gärna fil för att förstå sammanhanget.

Exempel1.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Kan börja med att säga att ditt dokument ser helt okej ut. Dock förstår jag inte varför du har med detta på slutet av dina formler i kolumn F (+(E36<E36)*24)

Det fyller ingen funktion.

 

Annars är det precis som du säger. Varje rad summera till jämna timmar, medan tiden i kolumnen summeras i exakt tid. Därmed blir dessa olika om någon exempelvis skrivit upp att de jobbat 3 och en halv timma.

 

Är detta ett problem annars fungerar allt som det skall ?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Det var inte så lätt att få ihop detta.

Det är mycket riktigt som du påpekar att det endast går att räkna hela timmar. Jag undrar samtidigt om det finns någon formel som gör att man kan ränka med halv resp heltimme.

 

Anledningen som sagt till att formeln i raden F (Arb tid) finns med är av den enkla anledningen att excel till att börja med räknar tid som Am resp PM tid. Jag har som sagt engelsk utgåva så det kan bero på detta.

För övrigt så är formeln i F6 =(E6-D6)+(E6<D6)*24. Anledningen till att 24 finns med är som sagt att annars så blir svaret i Am rep Pm tid.

Jag har provat utan denna formel men det slutade med att jag fick valuefel hela tiden.Ett tag trode jag att det var jag som vart knäpp,men när jag la till denna formel så fungerade detta helt ok.

 

För övrigt om du har annat lösningsförslag maila gärna mig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det ser bra ut. Bortsett från att den inte tar hänsyn till annat än hela timmar. För att de som arbetar inte skall tycka att det ser konstigt ut om de skriver upp halva timmar och endå inte får betalt för dem kan du avrunda svaret.

 

Jag gjorde ett exempel på hur den avrundar timmarna till hela. Detta är bara ett exempel som visar om de skriver upp mer en en halv timma så avrundar den uppåt och nedåt i motsatt tillfälle.

 

Hur som helst, hoppas det kan hjälpa dig.

Exempel1.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar alla skribenter för alla svar. Jag tror att jag har fått svar på mina frågor, återkommer om det är något som är oklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...