Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV-kort till PC:n


Olof Pettersson

Rekommendera Poster

Olof Pettersson

Hej

 

Jag har just köpt en ny effektiv bordsdator med stort arbetsminne, hårddiskar m.m.

Och en 24 tums LED-skärm (Samsung) som även är försedd med TV mottagning.

Och en normal fjärrkontroll följde naturligtvis också med.

Med fjärren väljer jag då bara mellan PC eller TV. Mycket praktiskt med en sådan skärm som kan användas både som datorskärm och TV.

Skärmen är kopplad till datorn med hdmi-kabel.

TV signalen kommar via en koaxialkabel från antennen uppe på taket och kopplad in i TV-antennuttaget bakpå skärmen.

När jag väljer TV-läge med fjärren som funkar bilden perfekt. Skärmen har även plats för betalkort, men det behöver jag inte här.

 

Nu till min fråga:

 

Jag kör med Win 7 Home Premium (svensk) och där finns även programmet Windows Media Center som är intressant på många sätt.

 

Men hur skall jag få TV att funka även i Media Center programmet ??

När jag försöker så säger datorn att det fattas ett TV-kort.

Jag hr inget TV-kort i själva datorlådan, men i skärmen finns det med bra mottagning.

 

Hur skall jag få Win Media Center att fatta att mottagaren finns redan i skärmen ??

Eller måsta jag faktiskt skaffa ett TV-kort till datorlådan?

Fattas det någonsorts kabel ännu mellan dator och skärm?

 

Om någon klok som begriper sig på detta mitt problem hör av sig via mejl skulle jag vara tacksam.

 

Hälsar.....Olof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Media Center är lite "speciellt" när det gäller tevemottagning. Dels så måste det sitta ett kort i datorn. Alternativt om du kunde ta in signalen från skärmen in i datorn. Men utan usb eller firewire så går det nog inte.

 

Sen har Media Center egna specialdrivrutiner. Så tevekortet måste vara explicit Media Center supporterat för att fungera. Windows har alltså två olika drivrutinsmodeller. En allmän för tevekort och en speciellt för Media Center.

 

Sen har Media Center officiellt bara stöd för DVB-T. Dvs markbunden teve. Boxer. Om du har kabel eller satellit så måste man använda hackade drivrutiner som berättar för Media Center att dom minsann är för markbunden tv och inte kabel eller satellit.

 

Själv kör jag med ett Floppy-DTV. Företaget som gjorde dom gick i konkurs. Men jag tror tillverkningen startade igen med nya finansiärer. Men är inte säker. Bifogar en länk till hemsidan som var aktuell när jag köpte det.

http://www.digital-everywhere.com/

 

Sen testade jag ett annat kort speciellt för boxer. Gick skitdåligt. Skickade tillbaka det. Tyvärr har jag glömt vad det hette. Kommer jag ihåg det så kompletterar jag denna tråd med namnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvn i skärmen har inget med funktionerna i din dator att göra. Det är en helt annan enhet.

Olika ingångar, olika funktion. Precis som att du kan ha en TV som du ansluter en DVD till, TVn tar emot en bild genom antenningången och en bild via SCART/HDMI från DVDn.

 

Vill du ha TV i datorn får du köpa ett TV-kort. Nu har du TV i skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olof Pettersson

Ja det var det som jag lite "befruktade" att Win Media Center fordrar ett TV-kort i datorn och inte begriper sej på datorskärmar med inbyggd TV-funktion.

 

Tack skall ni ha i alla fall för dessa råd. Jag skall fundera på vad jag gör med den saken.

 

 

Olof tackar !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tv-kort är inte så dyra. bara en USB-pinne du stoppar in i datorn. Men ska sägas, om du har DVB-C kan du glömma att få in det i WMC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...