Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator fryser vid uppstart


viktorb-90

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min maskin har plötsligt lagt av.

Den startar, alla fläktar och hårddiskar går igång.

Skärmen visar fort efter starten upp mitt moderkorts startscreen, men kommer inte längre än så.

Jag är rädd att detta har just med moderkortet att göra.

 

Någon som tror detsamma eller kan det vara något annat?

 

Spec: Gigabyte ga-p55a-ud3, intel I5, 8gb corsair ddr3, Radeon HD 5750, Windows 7 64bit på 160gb samsung 3,5" sata.

 

Tack!

Viktor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkort, men mot detta talar att datorn faktiskt startar. Och det kommer bild på skärmen.

Har du ställt in BIOS så att startscreenen visar vad som händer när BIOS kollar datorn?

(Inte Gigabytes reklambild)

 

Hur är BIOS inställt? Är det stopp på alla fel så räcker det med att datorn inte hittar mus eller tangentbord för att starten ska hänga sig.

Det kan räcka med skada på mussladd för att datorn ska hänga sig med felmedelande från BIOS att BIOS inte hittar tangentbordet.

Vad visar BIOS när datorn startar?

 

Minnesfel. Minne skadat av statisk elektricitet i samband med installation av minnesstickorna. Den här typen av skador blir värre med tiden.

 

Hårddiskfel. Kan förklara att den inte startar windows.

 

Nätaggregat. Orkar inte med, jag tror inte så mycket på det, starten med BIOSkontrollen är värst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

BIOS är inställt på att visa gigabytes reklamlogo, där man då också kan välja olika alternativ (BIOS, startinställningar, recovery)

Men händer inget när jag trycker på DEL, F12 etc.

Så jag kommer alltså inte in i bios, har provat med flera tangentbord.

 

Minne, Har fyra sticks och har provat med singel, dubbel, och alla, ingen skillnad.

 

Hårddisk, har provat med en annan likadan hårddisk som funkar i en annan dator, ingen skillnad.

 

Nätagg, har ett modulärt corsair på 750w, har aldrig strulat.

 

/Viktor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men händer inget när jag trycker på DEL, F12 etc.

Så jag kommer alltså inte in i bios, har provat med flera tangentbord.

Man bör ansluta USB tangentbordet och USB mus till dom primära USBportarna som brukar kunna sitta längst upp och ibland är märkta med tangentbords och mus symbol. Har själv stött på problemet om jag haft tangentbordet anslutet till någon annan USB-port. Då har inte tangentbordet fungerat förrän efter att Windows startat.

Hur ser det ut hos dig?

 

Manualen sidan 19

post-73434-0-56299800-1317367107_thumb.png

 

Men du kanske inte ens kan göra något eftersom den stannar, svart skärm?

Och är det då när datorn försöker boota från hårddisken och starta Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman, Jag ska prova att ansluta till primärportarna när jag kommer hem, tack för info!

 

Skärmen blir aldrig svart, och datorn kommer inte så långt till att starta windows, utan den stannar på startup-screen, som ser ut ungefär som den bifogade bilden.

 

/Viktor

 

post-118274-0-94652600-1317369945_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck "DEL" (eller "Delete") så skall du nog komma in i BIOS..

 

Väl där kontrollerar du inställningarna och att bl.a. hårddisken indetifieras korrekt (anger märke och modell, storlek etc)

 

Om det inte fungerar att trycka på Del/Delete då bör du låna ett tangentbord med sk: PS2-kontakt

(Rund liten kontakt med flera "pinnar") och ansluta den till datorn för att kunna trycka "DEL" och komma in i BIOS! (Aktivera då "LEGACY USB" vilket är BIOS stöd för USB-tangentbord!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck "DEL" (eller "Delete") så skall du nog komma in i BIOS..

 

Väl där kontrollerar du inställningarna och att bl.a. hårddisken indetifieras korrekt (anger märke och modell, storlek etc)

 

Om det inte fungerar att trycka på Del/Delete då bör du låna ett tangentbord med sk: PS2-kontakt

(Rund liten kontakt med flera "pinnar") och ansluta den till datorn för att kunna trycka "DEL" och komma in i BIOS! (Aktivera då "LEGACY USB" vilket är BIOS stöd för USB-tangentbord!)

 

Tack Winguider, jag ska som sagt prova primärkontakterna när jag kommer hem! är på jobbet;)

 

Ska även testa PS2-porten om inte usb fungerar! tack för tips

 

/Viktor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu provat både de primära usb-portarna och ps2:n.

Händer ingenting, har provat med två olika hd:s, provat alla sata-portarna, ingenting händer, den står bara och kör i fullt ös, men skärmen stannar vid startup-bilden..

Har även dragit ut alla "onödiga" kort och sladdar.

 

Förstår mig inte på detta!

Någon som har fler tips, eller är jag tvungen att köpa mig ett nytt MB?

 

/viktor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du upp något pipljud, BIOS Error koder i form av pipljud?

 

Annars så kan du prova med att göra en sk. Clear CMOS.

 

1.) Viktigt: Koppla ur nätsladden innan du gör något.

2.) Använd ESD-handledsband kopplat till olackad del på datorchassit.

3.a.) Det finns ett par CLR_CMOS kontaktstift (19) som man kopplar en jumper (bygling) över och sedan tar bort. Det återställer CMOS. Kom ihåg att ta bort byglingen!

 

post-73434-0-24801300-1317399355_thumb.png

 

3.b.) Har du ingen jumper (bygling) att kortsluta med, så kan du plocka bort batteriet i minst 1 minut, sätt sedan tillbaks batteriet. Det återställer också CMOS.

 

post-73434-0-46039800-1317399683_thumb.png

 

4.) Koppla in nätsladden och starta datorn.

5.) Gå direkt in i BIOS och Load Optimized Defaults och förhoppningsvis fungerar tangentbordet och om det är ett USB så skall detta vara kopplat i någon av dom primära USB portarna innan.

6. ) Spara ändringarna i BIOS

7.) Starta om så kanske det fungerar.

 

Länk: Manualen Bygling av Clear CMOS stiften sid.30 och batteriet sid. 25

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hör inga pip och får ingen error, har provat både med jumper och tagit ur batteriet.

Stannar fortfarande vid "bilden" och kan inte komma in i bios.

Något som jag har funderat över är att hårddisken drar igång när jag startar, men den arbetar inte, hör inga "knack" från den, men det kanske ska vara så innan Windows startar?!

 

Tack så mycket för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem med SATA kabeln till diskarna/CD/DVD?

Ur med strömkablar till hårdisk och cd/dvd samt ur med SATA kablarna (kopplas ur från moderkortet).

Starta datorn utan dessa inkopplade.

 

Problem med strömmatningen?

Kontrollera noga att kontakterna som kommer från nätaggregatet är riktigt istoppade, i synnerhet dom två som sitter på moderkortet, men kontrollera alla.

 

Plocka ur minnes modulerna och starta med endast ett minne i slot DDR3_1 eller i slot DDR3_3 manualen sid.16.

 

Koppla ur alla externa enheter utom tangentbord, mus och skärm medan du felsöker.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som nu är kvar i datorlådan är, MB, CPU+kylare, 1st minne, grafikkort, nätagg, med två sladdar till MB och en sladd till grafikkortet.

Samt tangentbord, skärm i kopplat.

Jag har kontrollerat kablarna.

Resultatet när jag startar är tyvärr detsamma.

Har även kört clear cmos igen utan effekt.

/v

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, då har du begränsat möjlig felkälla till:

Moderkort (fel på moderkortet eller felaktigt monterat, distanser etc).

CPU (fel på CPU eller felaktigt monterad)

Minne

Grafikkort (felande eller felaktigt monterat).

Nätaggregat (ojämna eller felaktiga spänningar).

 

Vi bortser tillfälligt från felande tangentbord (och detta hade du testat redan) och skärm.

 

Då återstår något av dom alternativen då och kanske börja med att låna ett gammalt grafikkort samt även ett nätaggregat som du kopplar in löst på sido/bakkanten av liggande chassi, försiktigt så inte nätagget ramlar ned på moderkortet.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i bios att hårddisken du har operativsystemet installerat på botas när du sätter på datorn. Man ska kunna välja vad som ska botas, ex när man installerar ett oparativsystem för första gången behöver man ibland göra så att cd läsaren botas när man sätter på datorn så operativsystemets skiva läses av. Men det du borde kolla är om hårddisken som du har ditt ditt operarivsystem installerat på botas. På mitt asus moderkort kan man välja vad som ska botas först och så kan man välja olika ordningar. Antar att det går och göra något liknande på ditt gigabyte kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj då, ett annat tips är att ta isär datorn helt och bygga om den lungt och fint från börja. Det kan ju vara en sladd eller något liknande som sitter löst som du kanske lyckas få in helt när den är ombyggd. För då kan du ju vara ganska säker på att ALLA delar är rätt inkopplade, om du verkligen är noga när du sätter ihop den.

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Har tagit ur allt utom mb,cpu,minne,grafik och psu. och kollat igenom sladdarna och kontakterna..

Detta är mycket, mycket märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...