Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pay Pal betalning


tripple-win

Rekommendera Poster

Jag försöker sälja en möbel på blocket.

Tänkt köpare jobbar enligt mail på en båt ute på Atlanten.

Hon vill köpa möbeln och skicka en budfirma att hämta dem för leverans till England.

Hon vill sköta betalningen via PayPal.

 

Jag har inte använt det tidigare.

Är det säkert och är det risk att hon kan kräva återbetalning när möblerna står i henns lägenhet i England?

 

Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Paypal brukar anses som en säker lösning. Men om jag minns rätt så har en majoritet av bedrägerierna på blocket gått ut på att man ska leverera en vara utomlands. Det kan vara något att tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och just till England verkar vara vanligt.

Bedrägerierna går visst till så att dom skickar en falsk bekräftelse från Paypal att dom betalat in för mycket pengar på ditt konto också vill dom att säljaren skall återbetala den överskjutande delen.

 

Nåt i den stilen om jag kommer ihåg rätt.

Finns anledning att vara extra vaksam om köparen vill ha grejorna levererade till ett annat land.

Är dessutom mejlet på engelska så ringer redan varningsklockorna tycker jag.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radera mailet!

Har sjäv fått sådana mail och när jag sedan gått vidare på skoj har jag fått fina bankpapper som visar att de satt in pengar på mitt konto på Ebberöds Sparbank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kasta mejlet och glöm alltihopa.

 

För övrigt krystad historia; jobbar på båt i Atlanten, köper beg. möbler från Sverige, vill ha levererat till England...

 

Mvh

 

[Edit] Så här går det till: http://www.varningsinfo.se/blogg/2011/8/23/bedragerier-via-internet/

En av alla varianterna: http://www.vf.se/asikter/insandare/bedragare-pa-blocket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sjäv fått sådana mail och när jag sedan gått vidare på skoj har jag fått fina bankpapper som visar att de satt in pengar på mitt konto på Ebberöds Sparbank.

 

Och vad svarade du då? Att det finns många Ebberöds bank och de måste satt in pengarna på fel Ebberöds bank?

För på ditt konto på din bank finns inga pengar !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur fort det oftast går att bli av med saker lokalt på Blocket, speciellt när det handlar om något så trivialt som en möbel, varför ens bry sig om förfrågningar som dels känns suspekta och dels, även om de vore legitima, är för krångliga rent leveransmässigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kruxet med möbler på blocket är priserna. Såg en komplett bokhylla förvaringskåps möbel ca 4 meter.

Såg riktigt prydlig ut. 150kr. Nypris 5000kr och uppåt?

Uppenbarlingen ville man bara ha tag i nån som flyttade den ut ur rummet och bort.

Så man själv slapp dra det till återvinningscentral.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...