Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snabbt WiFi men dålig uppkoppling på stationär dator


Arnie

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har senaste dagarna haft problem med min internetuppkoppling på min stationära dator. Den har tidvis inte haft uppkoppling alls. Jag har gjort tester på bla. tptest och hastigheten nyss var i snitt 0,1Mbps.

 

När internet inte fungerade på den stationära så råkade jag koppla på WiFi på mobilen och där hittade den en snabb uppkoppling från routern(speedtest.net app 11Mbps).

 

Jag har bytt sladd från router till dator, startat om dator + router flera ggr, försökt rensa datorn på skräp, kört antivirus & malwarebytes samt gjort en systemåterställning från den 12 September(ifall någon uppdatering påverkat hastigheten på datorn).

 

 

Hur åtgärdar jag problemet jag har?

 

Mvh,

Arnie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det bara din stationära dator?

 

Sker avbrotten med "ojämna" mellanrum eller är det ett konstant problem?

 

Det låter som att det är din routers NAT som spökar.

 

Har du lite mer info? :)

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar...

 

Ja, det gäller endast den stationära datorn som är kopplad med kabel till routern & problemet är konstant.

 

Kan jag testa om det är NAT som är felet eller göra något åt det?

 

Mvh,

Arnie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du berätta lite om vad för sorts anslutning du har, ADSL, fiber etc, vad för modem och router du har?

Hittade antivirusprogrammet eller Malwarebytes Anti-Malware något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min sons dator med moderkort med AMD CPU och nVidia nätverkschip på datorn var nätverkschipet kass. Men inte som din. Bara lite långsammare.

Men kolla kabeln. Kan du byta den?

 

Första borde vara att byta LAN kontakt på routern och om det finns flera nätverksanslutningar på datorn byta där också.

 

Datorn är väl inte full med damm? Hög temperatur sänkte hastigheten på mitt ADSL-modem sedan en kudde lagt sig över modemet.

 

För min del blev det

stänga av nätverksanslutningen i Windows.

starta om datorn och stänga av nätverkchipet i BIOS

stänga av datorn och installera en noname PCI 10/100Mbit/s nätverkskort med RTL8139 chip.

Vilket Windows XP hade inyggda drivare till och så var den igång.

Men för säkerhets skull valde jag ett annat fast IP-nummer (192.168.1.11än vad nVidia-chipet (192.168.1.10) hade varit inställt på i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ADSL från BBB med en XAVi router som ingick

.

Datorn är en 1½ år gammal HP med AMD processor och nVidia moderkort med inbyggt nätverkskort.

 

Antivirus hittade inget och inte heller malwarebytes.

 

Jag kan ha ett nätverkskort liggande någonstans i lådorna ska byta den, när jag ändå är där inne skall jag dammsuga också, det var ett tag sen senast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

du ska inte "dammsuga" din dator, detta med tanke på statisk elektricitet, som kan skada komponenter.

Blås ur den med tryckluft, finns att köpa på sprayburk, hos de flesta hemelektronikaffärer som säljer datorer.

OBS! Dammsug ej!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplade in min jobb-laptop istället och körde speedtest. fick upp en hastighet på 18Mb/s.

 

då lutar det väl åt att nätverkskortet i den stationär som strular?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt att du har något annat i datorn som ligger och använder internetuppkopplingen. Se om det är någon skillnad om du startar datorn i felsäkert läge med nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia för tipset,

 

Startade om datorn i felsäkert läge med nätverk och gjorde om TPtest men fick samma dåliga resultat som senast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det bara är några dagar sedan problemet började undrar jag om du har funderat på vad du gjorde vid datorn sist det fungerade bra, t ex någon installation, uppdatering eller avinstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så är inga uppdateringar är gjorda senaste tiden, jag gjorde en systemåterställning igår till 2v tillbaka i tiden, men det hjälpte inte.

Jag öppnade chassit och moderkortet(Pegatron Corpporation 'Violet')har en inbyggd nätverkskort(NVIDIA nForce Networking Controller). Där är ingen plats för ett nätverkskort till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surfar vidare på diverse forum för att se om jag kan hitta en lösning där.

Om jag inte löst problemet i kväll/natt så köper jag ett nytt USB-nätverkskort!

 

Tack för alla tips och all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...