Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på bra kamera


LonelyGreyWolf

Rekommendera Poster

LonelyGreyWolf

Hej. Finns det någon vänlig själ som kan tipsa mig om en bra digitalkamera som kostar mellan ett och två tusen. Jag behöver inte ha en kamera med en massa onödiga inställningar och komplicerade lägen, utan en enkel kamera som gör jobbet. Minst sex megapixel har jag hört att kameran ska ha (mer än så krävs tydligen bara om man ska göra förstoringar; och jag brukar göra det motsatta). Hastigheten är inte alltför viktig; jag tar mestadels stillbilder. Dock är ju hög hastighet och många megapixlar alltid ett plus, men som sagt inget krav.

 

Det finns massvis med kameror, och jag undrar om det verkligen är någon så stor skillnad på dem, eller ska man bara köpa första bästa som kostar runt ett och fem?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kamera att ha i fickan?

Du har "bara"cirka 200 att välja på

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s76432343&o=tillv_pop&cols=#prodlista

Minska listan genom att välja butik är mitt tips...

 

Den som toppar listan, Ixus, har länge varit ett bra val om man vill ha en liten lätt kamera som tar hyfsade bilder.

 

men fundera på hur stor/liten kameran ska vara. Om du kan gå upp lite i storlek får det givetvis plats bättre optik och större zoom-möjligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Canon PowerShot S3 IS, den bästa digitala kameran som jag använt. Är nu ersatt av mer avancerade modeller. Jag har provat många andra och denna håller lika bra klass som min senaste inköpta Nikon D3100 om man bortser från att dom här kompakta, inte har utbytbar optik.

 

Lite olika infon om S3 IS som hela tiden uppdaterats från S1 och nu finns den inte längre kvar att köpa.

 

http://www.letsgodigital.org/se/11618/canon_powershot_s3is/

 

Försök hitta en begagnad sådan här, om du inte har användning för olika objektiv, förstås.

 

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_S3_IS/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog vilja rekommendera Nikon Coolpix.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=97&t=31

 

Den finns i modeller från 500.- upp till 4 500.-, bara att välja och vraka :)

 

Min syster skaffade sig en Coolpix S8000 nyligen och är väldigt nöjd med den, den kostar ca 1 800.- men tror inte att det är någon jätteskillnad om man går ner några 100-lappar till tex en S6000, då får du lite kortare zoomomfång, annars väldigt lik.

 

Värt att nämna tillsammans med min rekommendation är att jag har en Nikon systemkamera och är allmänt förtjust i Nikon, så det är såklart personliga erfarenheter och preferenser bakom min rekommendation, men det är det väl alltid såhär på forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LonelyGreyWolf

Tack för svaren! Jag ska kolla på alla modellerna ni rekommenderade.

 

Storleken är jag osäker på. Jag vill att det ska vara en som man kan ha i fickan, men jag vill förvisso inte att zoomen ska vara alltför dålig. De flesta digitalkamerorna får väl plats i fickan? Systemkamerorna är som bekant enorma, men nog måste väl 90% av alla digitalkameror få plats i fickan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men nog måste väl 90% av alla digitalkameror få plats i fickan?

 

Gå in till en butik som har några av de modellerna du är intresserad av och kläm och känn lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en djungel det här, min metod för att sortera ut brukar vara

1: Fundera på egenskaper. Som

  • Integrerat batteri eller ej (de allra flesta har det dock idag)
  • Storlek/vikt
  • Zoom
  • Funktioner (blixt, IS, ljusmätning, ansiktsigenkänning, automatiska lägen, manuella, lägen)
  • Butik/butiker, dvs hitta en butik man tänker köpa från och därvid minska urvalet
  • Bildkvalité. Sök på nätet på det lilla antalet kandidater som är kvar

För ärligen, de allra flesta kamerorna gör idag ett bra jobb om man bara bedömer dem utifrån deras begränsningar. En liten optik väger mindre, är smidigare men är mindre ljuskänslig och mer känslig för fel i optiken än en större.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Du har kanske köpt redan men en sak som kan vara bra är att kameran använder AA batterier. I vanliga fall använder du vanliga uppladdningsbara men vid nödfall kan du hitta användbara batterier i vilken butik/kiosk som helst och kunna fortsätta fotografera.

Detta har Canon Powershot SX 150 IS och en äldre modell SX 130 IS. Den äldre har 12 Mpix och den nyare 10 Mpix. Pris 1700 och 1800 kr på en svensk näthandel.

Megapixlarna har ingen stor betydelse men det är svårt att hitta mindre än 10 Mpix idag. Optiken i dessa små kameror klarar heller inte av att utnyttja dagens 12 och 14 Mpix men det är ett bra säljargument :-). Samma sak gäller billigare systemkameror med 15-18 Mpix och ett billigt kitobjektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har fotat med Panasonic, Canon och Pentax. Min Panasonic Lx3 tar knivskarpa bilder. I bra ljus kan den matcha en systemkamera. Men även Pentax olika modeller kan ge bilder som det är svårt att klaga på. Pentax färger kan upplevas som lite annorlunda jämfört med Panasonic och Canons kompakter. Både det gröna och det röda kan upplevas som lite ljusare och klarare. Och det är inte till sin nackdel.

 

Hej. Finns det någon vänlig själ som kan tipsa mig om en bra digitalkamera som kostar mellan ett och två tusen. Jag behöver inte ha en kamera med en massa onödiga inställningar och komplicerade lägen, utan en enkel kamera som gör jobbet. Minst sex megapixel har jag hört att kameran ska ha (mer än så krävs tydligen bara om man ska göra förstoringar; och jag brukar göra det motsatta). Hastigheten är inte alltför viktig; jag tar mestadels stillbilder. Dock är ju hög hastighet och många megapixlar alltid ett plus, men som sagt inget krav.

 

Det finns massvis med kameror, och jag undrar om det verkligen är någon så stor skillnad på dem, eller ska man bara köpa första bästa som kostar runt ett och fem?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...