Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köp av intern hårddisk


X-cross

Rekommendera Poster

Okej tar allt från början. Jag har köpt en ny hårddisk, jagt ska formatera om datorn/installera om allt för jag har haft lite krångel med drivrutiner. Den nya hårddisken ska bli min premiära hårddisk och jag skall använda min gamla som en extra. Jag skall installera windows 7 på den nya och det är även windows 7 jag har just nu. Men köpte det via internet så jag har ingen cd.

 

Jag hade tänkt flytta över alla viktiga filer så som bilder, videos, musik osv till en extern hårddisk innan jag sätter igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad du syftar på nu?

 

Och förlåt för att jag förvirrade dig. Det där med att jag uppgraderade från vista till windows 7. Det var för länge sedan, inget jag gjort nydligen. Har inget med saken att göra direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Lite svårt att hänga med i alla olika trådar och komma ihåg dess historik ibland på forumet.:)

 

Sweclocker guiden med USB sticka då och du bör kunna boota med denna i om du vid uppstart ändrar boot prioritet så den bootar från USB stickan först, genom att trycka på någon an F-tangenterna ex. F12 eller F8 eller liknande direkt vid uppstarten innan Windows laddas.

 

Måste dock säga att jag själv inte testat detta alternativ.

 

Eller kör guiden rakt av men se till att om du kör setup.exe direkt från Windows och gör anpassad installation, att du då väljer rätt sedan, annars tror jag du får ytterligare en installation bredvid den gamla? Ej säker på detta heller.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack för hjälpen. Men jag kom precis på en grej. Jag ska väl använda min nya hårddisk under installationen? Hur gör jag då med min gamla? Ska jag rensa den på något sätt innan jag sätter igång? Eller efter? Jag vet att jag inte ska ha i båda samtidigt under installationen för att slippa krångel. Men sedan när jag sätter i min gamla, kommer inte det vara massor av gamla windows filer kvar? Kan inte de på något vis "krocka" med de nya filerna på den nya hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förslag:

 

1. Starta datorn med din gamla disk i och stoppa i ett stort eller använd flera USB stickor eller en USB disk och kopiera ut dina viktiga filer; ex. bilder, musik, dokument, favoriter/bokmärken (dessa exporteras ur webbläsaren), e-post inställningar (skriv av dessa eller printa), E-post kontakter, e-posten, etc.

Har du sparade lösenord i webbläsaren så skriv av dessa också.

 

Hu du backar upp epost finns det trådar om på eforum likadant med webbläsaren, annars fråga.

ex. Epost guiden: http://eforum.idg.se...skopiera-epost/

 

2. Sedan förbereder du Windowsinstallationen från USB minnet (den metoden kan du först testa med) och du behöver ett tomt USB minne som är ganska stort säg 4GB eller nåt.

 

3. Därefter stänger du av datorn, ur med all strömförsörjning, batteriet, ur med disken, in med nya och kör installationen från USB minnet (om det låter sig göras).

Datorn måste boota från USB minnet.

 

4. När Windows installationen är klar: kör Windows update (upprepade ggr.), installera ditt antiviruspaket, installera datorspecifika drivrutiner som du hämtar från datortillverkarens webbplats för just din modell. I övrigt följ anvisningarna på skärmen.

 

5. Stäng av datorn, ur med batteriet, installera din gamla hårddisk, kontrollera i BIOS setup att din nya disk står före i boot prioritet, starta upp din nya Windows installation, formatera eller bara ta bort dina Windows filer och Program från den gamla disken.

 

Cecilia (eller någon annan) kanske har ett bättre förslag eller vill ändra turordningen.:rolleyes:

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket för alla de stegen. Ser till att skriva ut din kommentar på papper så jag inte gör något i fel ordning. Men kan man inte bränna ut det på dvd istället för USB? Har inget usb-minne, bara en extren hårddisk. :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, jag trodde inte du hade någon DVD i datorn.

Självklart och detta alt. är mycket bättre och enklare. Då skall datorn boota från DVD läsaren då.

 

Börja med att skapa en Windows DVD skiva och denna kan du sedan börja med att kontrollera att den fungerar genom att försöka boota från denna. Det kommer då upp Windows installations meny efter ett tag och detta kan du bara avbryta då, inget händer förrän du aktivt gör val att fortsätta installationen.

 

Måste bara fråga, vilket format är det på Windows filen du laddat hem från Microsoft Store?

Är det .ISO?

 

Samt, har du verktyget hur du skall bränna ut filen?

I så fall blir det enkelt, men berätta detta först, annars får du tips om detta.

 

Kom ihåg att leta reda på Licensnyckeln (koden) som du fått separat från Microsoft, denna bör du ha nedskriven och även skriva på DVD-fodralet sedan. Nyckeln behövs i slutet av installationen.

 

Ta även backup på Windows filen som du köpt till separat disk, för framtida behov.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej bra!

 

Har inte laddat hem någon än, men antar att det är .ISO jag ska ladda ner om jag vill bränna ut det på skiva?

 

Jag har aldrig brännt ut något förutom filmer som jag redigerat, vilket jag gör via Adobe Encore. Jag vet att det inte kommer fungera när det gäller att bränna ut program, så antar att jag måste skaffa något annat. Och tips vore väldigt uppskattat ja :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte laddat hem någon än, men antar att det är .ISO jag ska ladda ner om jag vill bränna ut det på skiva?

 

Men jag har köpt windows 7 från internet utan CD. Gäller det fortfarande att det då ska boota från CD/VD läsaren? Jo, ska se till att den gör det, tack så mycket.

Du säger ju att du köpt och laddat hem denna?

Vad är det jag missar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag köpte windows 7 för ca ett halvår sedan från internet för att uppgradera windows vista. Då laddade jag bara ner några filer som jag installerade, behövde ej använda CD eller något sådant. Dock har jag inte kvar de filerna men eftersom jag köpt det borde jag väl kunna ladda ner windows 7 igen? Eller? Förlåt om jag gör dig förvirrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, till att börja med:

Vilken Windows utgåva hade du från början, VISTA OEM?

Och till denna har du köpt Windows 7 uppgraderingspaket?

Varifrån, från Microsoft store? http://windows.micro...SE/windows/shop

Exakt vilken version har du köpt och laddat hem?

 

Jag vet inte alls hur detta fungerar, vad som krävs, om detta alls kommer att fungera med en nyinstallation eller ej.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade precis upp lite, tror det stämmer. Kan bara uppgradera med min version. Så jag får väl ta och installera vista som jag har på skiva eftersom det kom med datorn, sedan får jag väl uppgradera efteråt antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte ens om det då går att göra en "Clean" ny installation med Windows 7 Home Premium uppgradering.

 

Det är möjligt att den kräver tidigare Vista installation installerad för att känna av just denna licens om endast gäller för uppgradering?

 

Vet ej säkert.

Vi får hoppas att någon fler kliver in och kan klargöra detta.

 

Annars ring och fråga Microsoft vad som gäller, förklara ditt problem och exakt vad du vill göra.

Microsoft supporten är enligt mina tidigare erfarenheter bra att ha att göra med.

 

Tel. 08 55 99 0000

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att det kanske är så att även om jag nu installerar vista på min nya hårddisk och sedan ska ta och installera uppgraderingen så kanske den inte känner av att det är samma dator eller vad man ska säga? Får väl ringa support för säkerhets skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bli problem om det är en Vista OEM utgåva från början, men ring dom, trevliga att ha och göra med enl. mina erfarenheter.

 

Återkom och tala om vad dom säger.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ringde precis. Fick stå väldigt lång tid i kö annars var de trevliga som du sa. De sa att man ska egentligen installera windows vista först och sedan windows 7 men det bör fungera att installera windows 7 direkt sa han. Så jag skulle bränna ut filerna på en dvd och installera. Om det uppstod problem så skulle jag återkomma.

 

Dock funderar jag på att faktiskt installera vista först ändå och sedan uppgradera det för att slippa krångel och även slippa att bränna ut det på skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja två val alltså...hmm...

 

Varför inte börja med att bränna ut filen då på DVD och testa med direktinstallation?

fungerar detta så blir det minst krångel och framförallt sparar hela kvällen och halva natten med jobb.

 

Vilket filformat är det då nu på denna Windows 7 fil?

Har du den inte hemma eller tappat bort denna, så loggar du på ditt Microsft konto och hämtar bara hem en ny kopia från Microsoft.

https://login.live.com/login.srf?wa=wsignin1.0&rpsnv=11&ct=1319545841&rver=6.0.5276.0&wp=MBI&wreply=https:%2F%2Fwww.microsoftstore.se%2Fshop%2Fsv-SE%2FMicrosoft%2FWindows-7-Home-Premium-uppgradering-%2528Svenska%2529&lc=1053&id=281249&cb=portal:17:lang:sv-SE

 

Du måste också ha fått en licensnyckel som somgt tidigare hur du skall göra med.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan välja ISO eller inte så det borde ej vara något problem. Men aa vilket program skall jag använda för att bränna ut då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obs att du skall välja bränn ISO i ditt cd-brännarprogram. Klarar det inte av att bränna ut iso (det är en skivavbild/image som innehåller flera filer) så kan du ladda hem detta lilla gratisprogram och bränna ut iso-filen med ImgBurn (tror nedladdningsrutan kommer upp själv efter ett tag).

 

Instruktioner för Imgburn i inlägg #13 http://eforum.idg.se...ost__p__1557939

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! När hårddisken kommer ska jag se till att sätta igång. Återkommer sedan med resultat. Så tack för all hjälp! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Fick hårddisken förts för några dagar sedan för det hade varit översvämmning i Thailand där de tillverkar dem ("Western digital", vilken ironi). Hur som helst, har nu satt in den och allt fungerar som det ska. Tyvärr så var jag ändå tvungen att först installera vista och sedan uppgradera det till windows 7. För när jag installerade windows 7 direkt så stod det att min aktivernings-nyckel inte fungerade, utan bara på uppgraderade versioner. Inte för att jag förstår skillnaden :S.

 

Det visade sig också att även om min dator har 2x hårddisk slots så går endast ett att använda. För de hade vänt inputen i det andra slotet så att man antagligen måste skicka in den och låta dell fixa det om man vill ha 2, vilket var lite lamt.

 

Hur som helst, känns skönt att nu ha 700gb istället för 250gb på en bärbar. Allt går snabbare och det var värt köpet.

 

Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...