Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köp av intern hårddisk


X-cross

Rekommendera Poster

Hej, jag skrev i dells forum för ett tag sedan om att jag ville köpa en till intern hårddisk till min laptop. Tyvärr fick jag aldrig svar angående en viktig fråga, kan va för att jag länkade en svensk sida. Hur som, någon som har lust att kolla igenom och svara på det här istället? http://en.community.dell.com/owners-club/alienware/f/3746/t/19404967.aspx

 

Vore hemskt schyst, för jag har ingen lust att slösa massa pengar på något som ej skulle fungera :(

 

tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl som det står i svaret att du kan ta vilken hårddisk som helst som har SATA-anslutning och rätt storlek, dvs 2,5". Visst är det snabbare med 7200 RPM men det alstrar också mer värme. Klarar din dator av att kyla ner sig tillräckligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl som det står i svaret att du kan ta vilken hårddisk som helst som har SATA-anslutning och rätt storlek, dvs 2,5". Visst är det snabbare med 7200 RPM men det alstrar också mer värme. Klarar din dator av att kyla ner sig tillräckligt?

 

Joo men hittade den som han linkade på komplett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=631624&cks=ASS&assoc=64FA4CFC-1BDB-4718-98C8-F5F8C214B736#extra

 

men det står

"Programvara / Systemkrav

Operativsystem erfordras Apple MacOS, Microsoft Windows Vista / 2000 / XP"

 

inget om windows 7.. Dock var denna datorn vista från början men bytte senare till windows 7. Men fungerar det ändå tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det skall fungera med Windows 7.

 

Här är dessutom databladet: http://www.wdc.com/w...2879-701275.pdf

 

Disken har också Advanced Format (AF) http://www.wdc.com/w...2579-771430.pdf

 

Det finns finns ett speciellt verktyg att göra partitionering med "Advanced Format Hard Drive Download Utility" om du skall använda disken med nyinstallation av äldre Windows XP eller använda som USB-disk med Windows XP eller göra en Partitionkloning.

http://www.wdc.com/e...d=130#%23ffffff

Men vid nyinstallation av Windows Vista eller Windows 7 behövs inte detta verktyg.

 

Beroende på vilket chipset det är på din dator, så rekommenderar Western Digital att senaste drivrutinen hämtas och installeras, för maximal prestanda med AF.

 

Intel chipset: http://www.intel.com.../support/detect

nVidia Chipset: http://support.microsoft.com/kb/982018

För AMD chipset behövs inte detta.

Informationen hämtad från WD länkarna ovan.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En partition är en del av en hårddisk som i Windows har en enhetsbokstav, t ex C:. Partitionering är att dela in hårddisken i en eller flera partitioner och formatera dessa så att de kan få en enhetsbokstav.

 

Om du ska använda hårddisken för att lagra dina egna filer, bilder, filmer, mejl och liknande så har man sällan nytta av att den är snabb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej förlåt för ett sent svar men har nu beställt hårddisken. Jag spelar en hel del och håller på mycket med redigering inom 3d och film. Alltså antar jag att en snabb hårddisk är ett plus. Dessutom behöver jag det utrymmet den ger.

 

Hur som helst, jag hade tänkt att formatera om datorn efter jag fått den, men jag undrar om jag då får välja under ominstallationen av windows 7 vilken hårddisk jag då vill ha som "huvudhårddisk"? Sedan undrar jag om jag ändå ska formatera hårddisken innan eller efter jag installerar windows 7? Eller det kanske inte behövs ens?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbformat och NTFS och det gör du vid installationen.

Och jag skulle använda den nya som systemdisk om den har bättre prestanda än den gamla.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo det är det jag menar, men får jag även välja att använda den som systemdisk under installationen? Eller ska jag sätta den där min gamla sitter? Eller fixar man det på något annat vis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man väljer vid installationen vilken disk som operativet installeras på.

 

Men jag skulle rekommendera att vid installationen av Windows 7 endast ha en disk inkopplad, för att slippa eventuellt strul.

 

Sedan när Windows är installerat och ditt antivirus program, kör Windows update tills det inte finns fler uppdateringar, sedan besöker du din dators tillverkare för just din modell och hämtar senaste drivrutinerna från denna - eller det kan du göra nu på en gång och ha dessa tillgängliga på tex. ett usb minne eller dyl. och så stoppar du in detta externa minne sedan och installerar dessa drivrutiner direkt efter att du installerat ditt Antivirusprogram.

 

Sist kopplar du in din andra disk om du skall ha flera diskar, när du ser att allt fungerar som det skall.

 

Inte riktigt säker på vad du har för dator, är det en laptop? I såfall kan du väl bara ha en disk eller?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Ska se till att bara ha en disk i då. Nää denna har tydligen plats för två st. Jag har en Alienware m17x, ganska stor laptop :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Du kanske måste öppna BIOS setup och ställa in Boot prioritet efter att du kopplat in disk nr 2, så inte den försöker boota från "fel" disk.

 

Lycka till.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha tack för att du sa det. Tror du det behövs även om jag byter plats med min gamla? Alltså att jag tar ut min gamla och sätter den nya där. Sedan sätter den gamla i det oanvända "facket".

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej, men det skadar väl inte att du kollar?

 

Hur som helst så måste den vara inställd på att boota från CD/VD läsaren vid installationen och sedan kollar du att din nya disk står före din gamla i Boot prioritet.

 

Glöm inte att hämta hem dom speciella drivrutinerna och ev. programvara från datortillverkarens webbplats, för just din modell, för att dom inbyggda enheterna och funktionerna skall fungera på bästa sätt.

 

Och kör med endast en disk under installationen som sagt.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har köpt windows 7 från internet utan CD. Gäller det fortfarande att det då ska boota från CD/VD läsaren? Jo, ska se till att den gör det, tack så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn ska bara starta från CD-läsaren om man har en CD-skiva. Är det meningen att filen med Windows 7 ska brännas till en DVD-skiva eller läggas på ett USB-minne, eller hur är det tänkt att installationen ska gå till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha okej. Nää jag har för mig att man bara laddade ner någon installer och så installerades det i omgångar så först installerade man en grej, sedan startades datorn om, sedan en till osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns inte exakt hur det var, men vet att det räckte med att ladda ner det från windows hemsida sedan installera det via en fil utan att föra över till dvd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

http://www.microsoft...mta?&err=t3#at3

Citat:

 

Installera programvaran

 

Om du vill installera den hämtade programvaran navigerar du till den plats där du sparade Microsoft Store Download Manager. Dubbelklicka på den komprimerade filen/ZIP-filen och välj var du vill extrahera filerna (t.ex. ‘Mina dokument > MFiler från Microsoft Store’). När filerna har extraherats startar du installationen genom att dubbelklicka på installationsfilen.

 

Följ installationsanvisningarna. När du uppmanas att ange licensnyckeln anger du den nyckel du fick i din order.

 

VIKTIGT! Vi rekommenderar starkt att du säkerhetskopierar alla data innan du uppgraderar systemet eller gör en fullständig installation.

**************************************************************************************************

Samt: Guide från Sweclockers: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/938372-guide-hur-man-installerar-windows-7-a/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo jag tror jag har skrivit ut det där någon stans, tänkte ta en närmare titt när jag väl fått hårddisken :). Hur som helst tack för all hjälp. Återkommer nog till denna tråden om det uppstår problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

http://www.microsoft...mta?&err=t3#at3

Citat:

 

Installera programvaran

 

Om du vill installera den hämtade programvaran navigerar du till den plats där du sparade Microsoft Store Download Manager. Dubbelklicka på den komprimerade filen/ZIP-filen och välj var du vill extrahera filerna (t.ex. ‘Mina dokument > MFiler från Microsoft Store’). När filerna har extraherats startar du installationen genom att dubbelklicka på installationsfilen.

 

Följ installationsanvisningarna. När du uppmanas att ange licensnyckeln anger du den nyckel du fick i din order.

 

VIKTIGT! Vi rekommenderar starkt att du säkerhetskopierar alla data innan du uppgraderar systemet eller gör en fullständig installation.

**************************************************************************************************

Samt: Guide från Sweclockers: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/938372-guide-hur-man-installerar-windows-7-a/

Så man har installationsfilerna liggande på samma partition som man sedan formaterar?

 

Sweclockers guide tar bara upp fallen att man installerar från en DVD-skiva eller från ett USB-minne (så vitt jag ser) så det är därför jag undrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det var ett tag sedan jag gjorde detta själv och då brände jag ut iso-filen från MS på dvd-skiva utan att krångla med verktyget "Download Tool" men i princip samma sak.

Men boota från skivan gjorde ju jag då naturligtvis.

 

 

Sweclockers guiden är annars rätt bra om man använder verktyget och tar upp hur man gör med iso-filen, fast där startar man setup.exe filen (eller autostart av den om man har skivan i).

Själv bootade jag från dvd-skivan istället, vilket jag nog rekommenderar.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, jag kanske tänkte på uppgradera till windows 7.. Jag uppgraderade nämligen från vista till 7. Är väl då inte alls samma sak antar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, jag kanske tänkte på uppgradera till windows 7.. Jag uppgraderade nämligen från vista till 7. Är väl då inte alls samma sak antar jag?

Vet inte riktigt vad du syftar på nu?

 

Ta det från början, vad exakt vill du göra, ominstallation från början, uppgradering, annat?

Vad har du idag?

 

För är det komplett ominstallation av Windows 7 med allt vad det innebär, så rekommenderar jag att du dels först sparar dina viktiga filer, bilder, dokument, favoriter, epost, kontaktlistor, annat och sedan har du Windows på en DVD skiva som du bootar datorn ifrån.

 

Med endast en HDD inkopplad om du har flera diskar, för att slippa ev. strul i framtiden.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...