Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa Windows 7 OEM


Christoph

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag funderar på att köpa en Windows 7-licens till en dator, via e-bay. Licensen har aldrig använts, garanterade försäljaren, dock står det "OEM - DELL labeled".

 

Detta är alltså en Windows 7-version som följde med en Dell-burk, rätt? Går den att köra på en icke-Dell-PC också?

 

/Christoph

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Via e-bay?

Sparar du pengar på något vis?

Kan du lita på försäljaren?

Kan du vara helt säker på att MS inte kommer piratmärka licensen?

 

Är det värt risken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag funderar på att köpa en Windows 7-licens till en dator, via e-bay. Licensen har aldrig använts, garanterade försäljaren, dock står det "OEM - DELL labeled".

 

Detta är alltså en Windows 7-version som följde med en Dell-burk, rätt? Går den att köra på en icke-Dell-PC också?

 

/Christoph

 

Nej! Är licensen "Dell -labeled" så måste du ha ett DELL-relaterat BIOS!

Har du inte det så avbryts varje installationsförsök! (Har iallafall gjort så tidigare!)

 

Köp din Windows 7 licens på en känd webbhandel istället.. Som t.ex. Webbhallen.com, Inet eller Komplett etc.

 

Tänk dock på att du inte måste köpa Home-versionerna utan känn istället efter ifall du har nytta av inbyggd fil/mapp kryptering, Backup till nätverksenhet (annan dator eller ett NAS), eller vill få med dej filer som du har på nätverket hemma (t.ex. på annan dator eller ett NAS) via Offline files..

Då bör du fungera på att välja PRO-versionen istället.. (kostar ynka 350kr mer)

Om inte.. och du ev. kommer att skaffa mer än 8GB ram.. Välj Home premium!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Via e-bay?

Sparar du pengar på något vis?

Kan du lita på försäljaren?

Kan du vara helt säker på att MS inte kommer piratmärka licensen?

 

Är det värt risken?

 

Det sparas pengar på det sättet, japp, ingen tvekan. Tillika litar jag nog på försäljaren, han har en hög score gällande betygen han fick. Tveksam gällande din sista fråga dock, jo, bra poäng där! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket sparar du?

Hittar Win7 64bit HP OEM SE för 845 kr på Komplett.

Win7 Pro OEM SE för 1199 kr

Du kan inte spara många kronor.

 

Och lyssna på Winguider, han är nog helt rätt ute. Finns risk att versionen är låst till Dell-datorer.

 

Samt vill du ha svensk version?

Då är det nog bäst att köpa från svensk butik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivlar starkt på att en Windows CD från Dell kommer funka på en icke Dell dator.

Orsaken är att när min Delldator kraschade installerade jag XP Pro med en vanlig XP Pro CD "tillhörande" annan dator.

Men Dell datorns licensnummer godkändes inte. Så det gick inte.

Det var nödvändigt använda en XP Pro CD från Dell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med XP så var det viktigt att man hade en OEM-skiva till en OEM-produktnyckel resp. retail-skiva till en retail-nyckel, men det lär ha ändrats i Vista och Windows 7 enligt vad jag har läst men jag har inte prövat.

 

Enligt licensvillkoren för OEM-varianter av Windows får de inte installeras på en dator som har haft ett annat operativsystem tidigare utan är endast avsedda för nybyggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket sparar du?

Hittar Win7 64bit HP OEM SE för 845 kr på Komplett.

Win7 Pro OEM SE för 1199 kr

Du kan inte spara många kronor.

 

Och lyssna på Winguider, han är nog helt rätt ute. Finns risk att versionen är låst till Dell-datorer.

 

Samt vill du ha svensk version?

Då är det nog bäst att köpa från svensk butik.

 

Ni har så rätt - 300, 350 skr är inte mkt att spara i sammanhanget, även om vi pratar Ultimate, inte pro, vilket inte har någon större betydelse för min del. Inte svensk, nä, jag är närmast ute efter engelskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, du ska ha det värsta. Då landar det på, för OEM-version, 1 695 kr för 64 bit, engelsk, hos Komplett.

 

Fast vilket språk du köper torde väl spela mindre roll då du i Ultimate-versionen kan skifta mellan alla de 35 språk som Windows finns för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...