Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får man en osynlig WD extern hårdisk att bli synlig?


Bone37

Rekommendera Poster

Hej alla..

 

Har nu läst en hel del olika trådar gällande problem med externa hårddiskar men hittar ingen som har samma problem som jag har.

 

Har nu en extern hdd som inte vill fungera längre, konstigt nog, då den är endast 6 månader gammal.

 

När den kopplas in i datorn, Acer med win7, så syns den inte i den här datorn, inte häller om du säker efter den i tex utforskaren. Efter ett tags letande hittar jag den i enhetshanteraren och i diskhanteraren, men kan inte göra något med den. Det enda diskhanteraren ger information om hdd är att den inte är initierad och allokerad. Men kan inte göra något då den är skrivskyddad. Jag kan inte ta bort skrivskyddet då den inte syns förutom i diskhanteraren och enhetshanteraren. Har testat på en annan dator men kan inte visas där heller.

 

HDD innehåller flera års foton som är värdefulla för mig och min familj, foton på jular, somrar, semester och liknande.

 

Någon som kan hjälpa mig med detta problem...?? Snälla...

 

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om du kommer åt den med Puppylinux eller Mint linux

se den här tråden

//eforum.idg.se/topic/331869-min-c-ar-full-men-det-ar-den-inte/page__p__1555725__fromsearch__1#entry1555725

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

tack för tipset men finns det inget annat tips på detta...?

 

Med tanke på att man kan hitta den med enhetshanteraren men inte i den här datorn... vad ska man då ha för nytta av Puppylinux. den använder man för att rädda information som jag helst vill göra, men hur gör jag för att rädda hårddisken???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDD innehåller flera års foton som är värdefulla för mig och min familj, foton på jular, somrar, semester och liknande.

Om du vill vara absolut säker på att inte förlora fler foton än absolut nödvändigt är det bäst att du kopplar bort hårddisken från datorn och vänder dig till ett dataräddningsföretag. Det finns många sådana och två av dem heter Ibas och Ahlberg Data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer Win 7 ev. win vista att påverkas av Puppylinux??? kommer det att bli några problem efteråt eller????

Linux kör du från en CD eller DVD. Ingenting installeras och Windows påverkas inte. Lämpligare linuxversion än Puppy för detta ändamål är SystemRescueCD då den innehåller program för att rädda data.

http://www.sysresccd.org/Main_Page

http://www.forensicswiki.org/wiki/Ddrescue

http://www.gnu.org/s/ddrescue/manual/ddrescue_manual.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer Win 7 ev. win vista att påverkas av Puppylinux??? kommer det att bli några problem efteråt eller????

Det beror på vad du gör.

Ett sätt att i bästa fall komma åt dina oåtkomliga filer är att starta datorn med en PuppylinuxCD och med två USB hårddiskar anslutna. Den disken du har problem med och en ny USB hårddisk.

Funkar allt bra kommer du när skrivbordet kommer upp se båda diskarna (och datorns hårddiskar, partitioner)

som iconer ner till vänster på skrivbordet i Puppylinux.

 

Du monterar då USB-diskarna genom att vänsterklicka på iconerna. Då om allt gått väl tänds en grön prick på iconerna som bekräftelse på monteringen ! (monterade = anslutna klara för skriva och läsa, av säkerhetskäl sker inte montering automatiskt)

Nästa steg är att börja kopiera filer från ena USB-disken till den andra USB-disken.

 

När allt är kopierat högerklickar du på USB-disk iconerna, väljer umount (avmontering, motsvarar ungefär säker borttagning i Windows) Den gröna pricken släcks.

OBS det är ABSOLUT nödvändigt göra avmontering i linux. Orsaken är att innan avmontering skriver inte linux på hårddisken om det finns plats i RAM-minnet.

Spar tid , spar processorkraft, spar onödigt skrivande på hårddisken, du kan ju ångra dig.

 

Gör du på det här sättet har du ju överhuvudtaget inte monterat datorns hårddisk(ar). dvs ingen påverkan på Windows.

Tar du däremot och kopierar från den jobbiga USB-disken till datorns hårddisk så går du in i Windows och nått kan gå snett.

Det har inte hänt mig men jag kör Windows XP och bara för att det inte hänt mig så kan det ju hända dig.

 

PS.: Det finns skäl till att över 90% av världens 500 snabbaste datorer kör linusreleaser.

http://top500.org/stats/list/37/osfam

Spar tid , spar processorkraft, spar onödigt skrivande på hårddisken tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

testa om du ser disken på detta sätt, och då döpa om enhetsnamnet?

Kontrollpanelen -> administrationsverktyg -> Datorhantering

Gå sedan in på diskhantering, höger klicka på partitionen det gäller välj "ändra enhetsbeteckning eller sökvägar..."

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

testa om du ser disken på detta sätt, och då döpa om enhetsnamnet?

Kontrollpanelen -> administrationsverktyg -> Datorhantering

Gå sedan in på diskhantering, höger klicka på partitionen det gäller välj "ändra enhetsbeteckning eller sökvägar..."

 

Mvh

Mats H

 

 

Hej alla..

 

Tack för tipset med Pupplinux, verkar vara en klockren sak som jag kommer att forsätta att använda vid eventuella problem med hårddiskar, Men tyvärr funkar det inte med denna HDD. Den kan inte hitta den, ikon visas nere till vänster ovanför meny knappen, men går man mer djupare med deras partionering av HDD hittar programmet den men kan inte läsa den. Så det är tydligen något fel på HDD, även om den syns i diskhantering, enhetshantering kan man ändå inte komma åt den. Enbart läsa information om den , samt att man måste initiera den, men kan inte då den är skrivskyddad.

 

Så ska kolla med it-avdelningen på jobb om de kan komma åt filerna och lägga över den till min andra HDD..

 

Tack alla för all hjälp, men tydligen finns det ingen lösning på dessa problem.. Tragiskt....

 

mvh

 

Bone37

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats H:

 

Jag har testat på min andra dator som har win vista, men tyvärr återstår problemet... Hittar den i enhetshanteraren och diskhanteraren men kommer inte åt den...

 

Får se om man kan hitta en lösning snart,,,

 

Mvh

 

Bone37

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, vad står det i Diskhanteraren om Typ och Filsystem?

 

Det som står i den är:

 

Typ: okänd

Status: Inte initierad

Partitionstyp: Inte tillämpligt

 

Tillerkare: (Standarddiskenheter)

Eget namn: WD Elements 1023 USB Device

Visnings namn: WD Elements 1023 USB Device

 

Sen hittar jag en massa information med en massa kommandon så som Nollor och D0, och liknande, men inget om det är Fat 32 o liknande...

 

mvh

bone37

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du tillgång till en annan anslutningskabel?

Mvh

Mats H

 

Har en äldre WD HDD men kabeln är inte den samma... Så tyvärr inte. Många har skrivit om att strömaggregaten kan vara problemet men då borde man inte kunna hitta den i diskhanteraren och/eller i enhetshanteraren, anser jag iaf...

 

mvh

 

bone37

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

om strömaggregatet ej ger korrekt spänning, och/eller om det finns delar av kabel/kontakter som är trasiga,

kan det vara är möjligt att se disken, men ej kommunicera med den.

Prova få låna eller ta med disken och datorn till butiken där du köpt HDDn för att prova strömaggregat och kablar där.

Om det inte funkar då, följ då Cecilias råd för att rädda innehållet.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som står i den är:

 

Typ: okänd

Status: Inte initierad

Partitionstyp: Inte tillämpligt

 

Tillerkare: (Standarddiskenheter)

Eget namn: WD Elements 1023 USB Device

Visnings namn: WD Elements 1023 USB Device

 

Sen hittar jag en massa information med en massa kommandon så som Nollor och D0, och liknande, men inget om det är Fat 32 o liknande...

 

mvh

bone37

Det låter som att partitionsinformationen har försvunnit och för att fixa till skadade partitioner så kan man t ex pröva MiniTool Partition Recovery. Om det hela beror på att hårddisken är skadad fysiskt så ökar risken för att filer blir skadade ju mer som hårddisken används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt lite på nätet. Verkar som många har problem WD Elements 1023 USB.

 

Vet inte om det här kan hjälpa dig, men du kan ju ta en titt på hemsidan. Det är ett litet program, med vilket man kan aktivera eller avaktivera skrivskyddet på USB enheter. På så sätt kanske du kan komma åt disken.

 

Thumbscrew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filsystemet på disken har kraschat. Antagligen för att disken kopplats ur eller stängts av utan att avmonteras (säker borttagning). För att kunna komma åt datat behöver du ett råläsande program. Dataräddningsprogram kan rädda data om disken är felfri. Men om disken har fel (skadade sektorer) så kan de förvärra situationen. Därför är det bäst att först göra en avbild av disken med ddrescue eller lämna in den till ett dataräddningsföretag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej.

Lånar o uppdaterar denna tråd.

Jag har ett liknade problem med att jag får upp meddelande "mediet är skrivskyddat"

Jag köpte flera WD Elements kabinetter till mina lösa HDD.

Jag har provat 2 av mina HDD en WD Caviar Blue på 320GB o en WD Caviar black på 640GB.

Båda fungerar när jag har dem monterade i dator eller i en WD my book kabinett.

Jag provade med att tömma den på 320GB och formaterade den men det hjälpte inte.

Jag har även provat tipset ovan med "Thumbscrew " men fortfarande samma meddelande.

Jag har alltså fungerande HDD men som ej går att läsa i WD elements kabinetter?? Jag har även provat i olika datorer bytt kablar osv men inget hjälper...

I dator hanteringen syns disken som "inte initierad" och jag får bara upp meddelande om han disken är skrivskyddad.

 

Har någon kommit på vad man ska göra???

Tacksam för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...