Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bild- och ljudprogram


RolfCarlsson

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja göra ett läromedel som funkar så att när man klickar på olika föremål på en bild så spelas det upp en beskrivning av det föremålet och dess funktion. Finns det något program som klarar båda de sakerna så att man slipper använda två program, t.ex. Adobe Reader och Windows Media Player?

 

/Rolf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt dig typ en instruktion där man har en bild av en bilmotor, klickar på förgasaren (en gammal motor!) och får då upp en textruta som informerar om vad detta är för del?

Eller ska en röst berätta vad det är för del?

Eller ska det visas en liten video hur man ex. tar loss den?

 

Eller handlar det om något helt annat?

 

Kanske skulle detta gå att lösa som en websida?

Då borde kanske tråden ligga under webutveckling?

 

Jag använde för många år sedan ett program avsett för cd-installationer till att göra en kul grej av en bild (där min profilbild är hämtad från) och vid klick på olika delar i bilden fick man olika ljudeffekter.

Det var alltså ett program som genererade en körbar fil.

 

Jag vet inte vilka mer möjligheter än ljudeffekt man hade att tillgå men programmet måste ha varit enkelt att använda eftersom jag både är lat och har dåligt tålamod men ändå kunde slutföra detta "projekt"

 

Letar reda på programmet om så önskas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle väl vara Powerpoint eller Acrobat Pro. Den senare kan man spela upp med alla pdf-läsare. Rätt så intuitivt att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller ska en röst berätta vad det är för del?

 

Det var alltså ett program som genererade en körbar fil.

Ja, en röst.

 

En körbar fil skapar väl en massa varningsmeddelanden som ofelbart skulle göra att medlemmarna i SeniorNet Roslagen skulle klicka på knappen Nej.

 

/Rolf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle väl vara Powerpoint eller Acrobat Pro. Den senare kan man spela upp med alla pdf-läsare. Rätt så intuitivt att använda.

Hmmm, jag har tyvärr bara Adobe Acrobat 8 Standard. Vet du om det finns en ljudinspelningsfunktion i Pro eller var det bara en gissning?

 

/Rolf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade Acrobat X Pro, som jag har, och Acrobat X Standard som en kollega har, och i båda kunde man lägga till (genomskinliga)knappar och koppla ljud till dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade Acrobat X Pro, som jag har, och Acrobat X Standard som en kollega har, och i båda kunde man lägga till (genomskinliga)knappar och koppla ljud till dessa.

Det låter mycket intressant. Skulle du vilja göra en mycket enkel PDF med bild, länk och ljud som jag kan få testa med olika PDF- och webbläsare?

 

Om du inte har någonstans att lägga upp den så kan du maila den till mig: ***********

 

/Rolf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en sådan idag för att testa men den blev för stor att lägga upp direkt i eforum.

Ligger HÄR nu.

 

Fungerade med Foxit & Adobe X på jobbet men här hemma verkar den inte funka med Foxit. Men det finns lite ang. "Trusted.." som jag ska kika på..hemma fungerade det inte med en gammal version av Foxit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...