Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Växlingsfil minskar ej efter att ha haft många flikar?


Fredrik08

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Om jag har många flikar igång så har det hänt mer än en gång att växlingsfilen gått upp till ett antal GB även om sidorna inte kan innehålla i närheten så mycket information (bara googles sida ger tex ger 60MB (!) ökning). När jag sedan stänger ner flikarna utom tex 5 så är växlingsfilen fortfarande lika stor och blir inte mindre förrän i bästa fall en längre tid senare och det gäller även om jag stänger alla flikarna.

 

Det händer ofta att jag får avbryta de processer som snott mest mängd minne (de är dock inte på 99% cpu eller så utan allt från 0 till lite) och det är då IExplorer.exe som tar allt. När då gör detta och jag har stängt alla flikar så börjar C hårddisken (har dock inte swap på denna) rassla något enormt under många minuter så jag undra vad det är som pågår här?

 

Om jag har haft många flikar öppna och stänger ner majoriteten och öppnar flikar igen så uppför sig till slut win som minnet är slut, som tex att högerklick slutar fungera och att bilder och sådant inte laddas till att det till slut inte går att öppna fler sidor.

 

 

Har inte installerat något som ny maskinvara eller så utan haft det så en bra tid men det börjar bli rätt irriterande nu.

 

Har XP Pro och det är 2GB minne i datorn och swap ligger på runt 4GB på en annan hårddisk än C. Har testat både med att ha ett fast värde och låta win ändra på det, har testat att lägga det på en annan hårddisk och även låtit det ligga på C men ingen skillnad.

 

Trodde det var någon minnesläcka eller så men jag vettefasen och har än så länge inte direkt hittat något som skulle kunna förklara detta.

 

Någon här som kanske har någon idé om det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kostar datakraft att förstora och minska på växlingsfilen...

 

Notera att växlingsFILEN (pagefile.sys) kan ha en viss storlek UTAN att den är fylld med innehåll..

 

Windows reserverar plats för innehåll i växlingsfilen, vilket inte är det samma som att filen är fylld med information.. Eller att Windows jobbar särskilt mycket mot den!

 

:)

 

PS! Du skall ALLTID ha en liten växlingsfil på C:\ Detta då vissa Windowskomponenter kräver detta.. så om du vill ha huvudelen av växlingsfilen på annan disk/partion så bör du minst ha en fast växlingsfil á t.ex. 300Mb på C:\

 

Om din växlingsfil växer när du gör minsta lilla kan tyda på att du har för lite fysiskt minne!

Alternativt att du räknar fel! (I vissa fall visas Virtuellt minne, vilket är en kombination av RAM-+växlingsfil!)

Att processer slukar minne kan bero på fel eller smittor...

Mitt råd är att du:

 

1: Startar datorn i felsäkert läge och defragmenterar BÅDA diskarna.. När det är klart kan du installera PageDefrag (http://technet.micro...s/bb897426.aspx )

Den avfragmenterar dina växlingsfiler (och registerfiler) vid varje uppstart.. Ange 2 sekunders fördröjning för säkerhetsskull så du kan hoppa över denna ifall du vill!

 

2: Sätt en fast växlingsfil på 4096MB på din andra hårddisk, och sätt en fast växlingsfil á 2048Mb på C:\ Då väljer Windows automatiskt vilken disks växlingsfil den skall skicka data till, beroende på varje disks fria kapacitet i varje ögonblick! Starta om datorn så de nya växlingsfilerna skapas, och så pagedefrag får avfragmentera dessa...

 

DS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...