Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Publik IP Finder.


TigerFille

Rekommendera Poster

Jag undrar om det finns något program eller hårdvaru liknande som kan ta reda på den publika Ip adressen på en router över nätet. möjligtvis med tredje parts mjukvara till router.

 

De sakerna jag inte vill göra.

Ha en dator bakom routern som är på hela tiden som jag kan ansluta mig till.

Ha ett domän namn.

ha fast ip tjänst hos ISP.

 

skulle vilja kunna ansluta endå. teamviewer är ju ett program som ansluter ihop med hjälp av koder. men då jag inte vill ha en dator på hela tiden undrar jag om det finns något liknande för router eller om man kan lösa det på något annat sätt.

 

Det jag vill göra är egentligen att när som helst kunna ansluta till deras nätverk och starta datorerna via WOL, men det går inte om Ip adressen har bytits från ISP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dyndns är ju det uppenbara svaret - men av ngn anledning vill du inte knyta ett domän-namn? Varför inte - du kan ju använda vad som helst, typ 4590kl43.dyndns.org.

 

Många routrar stödjer ju att själva uppdatera sig vid IP-byte.

 

Skall du kunna ansluta till det bakomliggande nätet och köra WOL, behöver du köra VPN mot routern så du kan skicka paket in på det lokala lanet. Det kan kräva en litet mer avancerad router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det får nog Bli det endå. HuR menar du att de stödjer att själva uppdatera sig vid IP byte? WOL ska fungera om du har MAC på datorn och den publika IP adressen. sen behöver man nog inte en avancerad router utan snarare avancerad Firmware. Har kollat in lite på DD-WRT och det stödjer att använda routern som VPN Servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det får nog Bli det endå. HuR menar du att de stödjer att själva uppdatera sig vid IP byte? WOL ska fungera om du har MAC på datorn och den publika IP adressen. sen behöver man nog inte en avancerad router utan snarare avancerad Firmware. Har kollat in lite på DD-WRT och det stödjer att använda routern som VPN Servern.

 

Om routern stödjer Dyndns så uppdaterar den själv sig mot DynDNS databas vid IP-byte.

 

WOL kan som du skriver fungera med MAC + publik IP mot enskild dator. Har du flera datorer som du vill väcka på ett kontrollerat sätt är via VPN-tunnel bättre.

DD-WRT kan troligen gör mycket av detta, ja - bara du har en router som stödjer den firmwaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om routern stödjer Dyndns så uppdaterar den själv sig mot DynDNS databas vid IP-byte.

 

Här skulle jag vilja påstå att det bör vara tvärtom, att man i detta fall ska använda en router som är "godkänd" av DynDNS.

 

Har haft en billig, D-Link, en billig Netgear och en lite dyrare Netgear som har stöd för detta men som spammade DynDNS så att jag blev bannad...

Detta gäller även den Gateway, D-35, som Net1 tillhandahåller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...