Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Översätta scannad text


Lacro

Rekommendera Poster

Jag har en manual på engelska som jag tänkte scanna och översätta till svenska.

 

Vilket slags program behöver jag för detta?

 

 

Hör av er du som vet.

 

Lacro/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tex. Nuance Omnipage Pro är en OCR (Optical Character Recognition) s/w och en typ av sådan använder du för att få skannade dokument till redigerbar text.

Det går också att sedan konvertera direkt till ex. Word eller andra filformat.

 

Nu finns det visserligen inbyggda ordlistor i denna, men man bör ändå manuellt korrekturläsa resultatet.

Ver.18 tror jag är den senaste: http://www.nuance.com/for-business/by-product/omnipage/index.htm

 

Men det verkar som det är problem på Nuance webbsida just nu.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google translate?

kan alltid bli kul att läsa.

http://translate.google.com/

bara att du först måste skanna in och köra OCR på dokumentet så det blir engelska av det.

 

men - bara så du vet, att om du köpt en vara i Sverige är försäljaren skyldig att ge dig en manual du förstår, dvs i praktiken en på svenska. Om det inte kan ordnas har du rätt att reklamera produkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tex. Nuance Omnipage Pro är en OCR (Optical Character Recognition) s/w och en typ av sådan använder du för att få skannade dokument till redigerbar text.

Det går också att sedan konvertera direkt till ex. Word eller andra filformat.

 

Nu finns det visserligen inbyggda ordlistor i denna, men man bör ändå manuellt korrekturläsa resultatet.

Ver.18 tror jag är den senaste: http://www.nuance.com/for-business/by-product/omnipage/index.htm

 

Men det verkar som det är problem på Nuance webbsida just nu.

Mvh

 

Ja nu har jag markerat Windows Tiff IFilter och klickat OK.

 

Men hur ska jag gå vidare? Om jag laddar in en Tiff fil i Word kan jag där använda Tiff IFilter och var hittar jag IFilter?

 

Eller kanske jag ska använda min XP. Där har jag en fungerande version av PageMaker.

 

Men som sagt hur ska Windows Tiff IFilter användas.

 

 

Jag kan mycket men inte detta.

 

Lacro/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en manual på engelska som jag tänkte scanna och översätta till svenska.

 

Vilket slags program behöver jag för detta?

 

 

Hör av er du som vet.

 

Lacro/

 

Abby Finereader är ett annat bra OCR-program som liknar Omnipage. Senaste versionen är Abbyy Finereader 11 Professional som släpptes nyligen. Själv kör jag version 10 som borde gå att få tag i för omkring 500-800 kr.

 

Observera att Professional trots namnet är konsumentversionen - proffsversionen heter Enterprise om jag inte misstar mig.

 

När det gäller översättningsbiten så har maskinöversättningar oftast stora grammatiska brister och kräver en hel del manuella justeringar och beroende på hur mycket text det rör sig om är det nästan lika bra att översätta själv eller låta nån som är språkkunnig göra jobbet.

 

Men om du inte kräver att översättningen ska vara grammatiskt korrekt och finner dig i en del smått obegripliga formuleringar så kan maskinöversättning räcka.

 

/AK

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver ett OCR-program som översätter bilden till text. När du har den som text kan du använda program för att en (rolig och relativt korrekt) översättning.

 

Vad för manual är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...