Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Nikon 3100 tar bild men visar ingenting ?

ferdi_k

Recommended Posts

Hej!

Jag har en Nikon 3100 som sedan igår började bete sig konstigt. Själv är jag inte proffs när det gäller kameror, och det är så här att när man tar n bild, så förhandsgranskas den på skärmen i några sekunder, därefter försvinner den för alltid, så fort man trycker på "play" knappen för att se de/den senaste tagna bilden så proppar det upp ett meddelande som lyder "Det går inte att visa filen".

När jag kopplar kameran med datorn så ser jag att bilderna/filerna finns där, men de går inte att öppna eller när de väl öppnats så syns de inte alls, det blir bara n blank sida!

Den har funkat bra hittills men förstår inte varför det blev så helt plötsligt ? ? ?

Har testat att nollställa alla kamera inställningarna, men problemet kvarstår, vet inte hur jag ska lösa det? =/

Någon som kan hjälpa?

Tack förhand!

Guest Olle Munter

Tittar man i manualen till Nikon D3100 står det så här, när det går inte att visa filen kommer upp "filen har skapats eller ändrats med en dator eller en kamera av annat märke eller filen är förstörd" om du tittar i manualen så hittar du det.

Kan du ha använt minneskortet i en annan kamera? Eller att du manipulerat bilderna med datorn, när kameran varit ansluten? Något annat kan jag inte komma på, som orsakat detta till denna fenomenala kamera, som jag själv köpte i våras.

Om du sätter i ett nytt minneskort och feler kvarstår, så är det ju något annat som är galet med din kamera.

Själv har jag inga problem med att föra över bilder från kameran till datorn med kabel eller om jag stoppar in minneskortet i datorn och bildhanteringen har aldrig krånglat i kameran heller.

Felet kan ju ha uppstått, om du med kameran kopplad till datorn, ändrat på bilderna i kameran om detta nu går, vilket väl inte är meningen eller någon vits med, om det skulle funka. Det bästa är att låta kameran sköta ändringar, innan man för över bilderna till annat medium.

Tittar man i manualen till Nikon D3100 står det så här, när det går inte att visa filen kommer upp "filen har skapats eller ändrats med en dator eller en kamera av annat märke eller filen är förstörd" om du tittar i manualen så hittar du det.

Kan du ha använt minneskortet i en annan kamera? Eller att du manipulerat bilderna med datorn, när kameran varit ansluten? Något annat kan jag inte komma på, som orsakat detta till denna fenomenala kamera, som jag själv köpte i våras.

Om du sätter i ett nytt minneskort och feler kvarstår, så är det ju något annat som är galet med din kamera.

Själv har jag inga problem med att föra över bilder från kameran till datorn med kabel eller om jag stoppar in minneskortet i datorn och bildhanteringen har aldrig krånglat i kameran heller.

Felet kan ju ha uppstått, om du med kameran kopplad till datorn, ändrat på bilderna i kameran om detta nu går, vilket väl inte är meningen eller någon vits med, om det skulle funka. Det bästa är att låta kameran sköta ändringar, innan man för över bilderna till annat medium.

Hej Olle, Tack för ditt svar!

Det var tydligen ngt skumt med minneskortet, som tur så hade jag ett till och när jag testade och stoppa in den så funkade allt som dag ett. Skönt att det är inget fel med kameran iaf =)

Note: På vilken sida i manualen tar de upp det här felet, du påpekade det i ditt svar, men vill veta vilken sida det är =)

Tack så jätte mycket för hjälpen Olle!

Guest Olle Munter

Sid. 62 i pappersmanualen och i pdf-manualen på sidan 194 och hänvisande till sidan 152, där det handlar om retuchering av bilder i kameran.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...