Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konfigurerar uppdateringar vid avstängning....


kalh

Rekommendera Poster

Jag sökte på "Vista update problem kb2378111" och hittade denna:

http://www.microsoft...&displayLang=sv

 

Det blir att försöka med den här "säkerhetsuppdateringen", för Security Update kb 2378111,

se bilaga, i morgon den 5/10 då?!

Ja, det är den uppdateringen som Windows Update försöker installera, men det kan definitivt vara bra att själv ladda ner och installera den.

 

Om just den uppdateringen listas i

Kontrollpanelen - Program och funktioner - Visa installerade uppdateringar

kan det vara bra att avinstallera den (eftersom du skrev att den hade installerats en gång).

 

Angående felet med "hpqddscv Service Hang Report" som nämns i en av dina bilder, se http://h30434.www3.hp.com/t5/Printer-All-in-One-Software-and/SERVICE-HANG-REPORT-hpqddsvc/td-p/298619

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Hej Cecilia och Mats H!

1000 Tack för ert tålamod och hjälp!

Nu tycks det som om jag slipper loopen med kb2378111. När jag avinstallerade och installerade den manuellt så försvann alla påminnelser om att den fanns att hämta och installera.

Cecilia, jag trodde att det var en "fix" som jag hämtade till kb:n för alla med problem... OK.

Länken för HP Cue... har jag följt och stoppat och inaktiverat tjänsten. TACK!

Varningarna i loggboken är borta.

Men nu har datorn varit igång ett tag... och Händelse-ID 4375 har den senaste timmen loggats 6419 gånger... ID 4375 och ID 1003 hör väl ihop på något vis? Med Onlinesökning kommer jag till en sida som hänvisar till en annan sida... och där står det att denna inte är relevant för det här systemet...?

Vilse i "pannkakan".. men jag skall "googla" själv på de "error coder" som jag ser finns i "Infona".

Någon som vet på råd?

kalh

post-17391-0-45744300-1317830941_thumb.jpg

post-17391-0-93815600-1317830988_thumb.jpg

post-17391-0-03841600-1317831004_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det har gått framåt!

 

I bilderna står om ett språkpaket. Har du försökt installera något sådant?

Så vitt jag vet är det bara i Vista Enterprise och Ultimate som man kan installera språkpaket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Ja, tänk att slippa se "uppdateringar konfigureras, stäng inte av datorn", och att vänta...

Språkpaket...? Jag har fått överta den här HP:n av min bror.

Ominstallationen av Vista Home Premium 64-bitars fick jag hjälp med och gjordes i augusti. Då byttes också det trasiga grafikortet ut...

Jag ser och har undrat över varför det i program finns 2 st

IE 9.0 varav en har tillägget (64-bitar)...

Bilagan visar installerade uppdateringar och där finns "diverse språkpaket"...

Jag är själv inne på att avinstallera IE 9.0, men då dyker väl 8.0 upp per automatik... Men sedan installera IE 9.0 på nytt.

Jag brukar använda Revo Unistaller för att avinstallera program med och välja "total". Men det är kanske bäst att använda Windows till IE 9.0?

Error coderna för ID 10, ID 1003 och ID 4375 hittar jag ingen bra träff på i mitt "googlande"... Det verkar som om samma ID kan visa på olika felorsaker. Eftersom jag inte hittar något svar...

Allt för nu.

kalh

post-17391-0-09089600-1317892881_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser och har undrat över varför det i program finns 2 st

IE 9.0 varav en har tillägget (64-bitar)...

Det ska vara så när man har 64-bitars Windows.

 

Error coderna för ID 10, ID 1003 och ID 4375 hittar jag ingen bra träff på i mitt "googlande"... Det verkar som om samma ID kan visa på olika felorsaker. Eftersom jag inte hittar något svar...
Det måste också vara samma Källa (Source) för det är kombinationen av Källa och Händelse ID (EventID) som pekar ut felet.

 

Googlade lite om RDC som stod i någon av dina tidigare bilder kan ha med fjärrskrivbord att göra. Sidan http://support.microsoft.com/kb/969084 gäller visserligen inte Windows 7 men ger dig väl lite hum om vad det gäller. Något du känner igen?

Kanske hjälper om du stänger av funktionen, se http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/turn-on-remote-desktop-in-windows-vista/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

Jobbar med att söka efter lösningar...

Att avinstallera IE 9.0 och installera om det, tycks inte tilltala dig?

Jag vet inte varifrån "Language Packen" kommer om de inte installerats med IE och eller kommit in via Windows Update?

 

Jag skall spana på dina senaste länktips också.

 

Stängde ner Vista 64-bitars HP:n kl 18:15... vad hände då?

Svar: "Uppdateringar konfigureras... stäng inte av datorn."

Jag orkade inte starta upp igen för att söka.

Undrar om det är de kvarvarande "Felen" som spökar?

 

Det kommer väl en dag i morgon.

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att avinstallera IE 9.0 och installera om det, tycks inte tilltala dig?
Visst kan du göra det, jag bara menade att det inte påverkar att du har två IE i start-menyn.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag avinstallerat IE 9,0 då "försvann" också Internet Explorer 9 fi-FI, nb-NO och sv-SE Language Pack från uppdateringslistan..

 

Det enda Language Pack som finns kvar är:

Security Update for Microsoft.NET Framework 4 Client Profile Language Pack - SVE (kb 25118870)...

(Varför nb-NO? Skall det inte vara no-NO?)

 

Fortfarande finns FEL, ID 4375 Error Code 0x80073701 för KB2570791 loggat, och jag finner ingen bra lösning på detta ännu.

 

Ligger lågt ett tag för att se vad som rapporteras i loggboken efter det att jag plockat bort IE 9.0...

Ha en bra helg!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Svårt att släppa taget nu, men det börjar att bli för mycket.

Dagbok

8 oktober 2011.

Avinstallerade IE 9.0, därefter måste datorn startas om för att ändringen skall gälla, fungerar bra.

Då försvann språkpaketen FI, NO och SE…

Nu vill Windows Update hämta och installera IE 9.0… gjorde inte det.

Uppdatering till IE 7,0 vill också bli hämtad och installerad.

Men fortfarande finns FEL och VARNING loggade i loggboken. Speciellt FEL ID 4375….

Stänger av… då är det dags för ”Uppdateringar konfigureras. Stäng inte av datorn…

… stängde av med strömbrytaren efter ca 45 minuter.

9 oktober 2011 slår på strömmen och datorn är på… valde att starta windows… och inte i felsäkert läge… kollade igenom loggboken. Loggade ut …. Uppdateringar konfigureras. Stäng inte av datorn… tog över 1 timme innan det var klart .

Start igen kl 15:00… Konfigurerar uppdateringar… steg 1 osv. … Stäng inte av datorn… klart på ca 10 sekunder.

 

Windows Uppdateringar

Den 9 oktober 2011 före avstängning…

KB2570791 (Händelse-ID 4375) = installerad 26/8-2011, avinstallerad den 3 oktober 2011.

KB2570791 installerad den 3 oktober 2011.

KB2570791 avinstallerad den 9 oktober 2011.

Stängde av utan problem…

Anm. KB2570791…

Cecilias länktips gick till Windows6.0-KB2570791-x86-msu 602KB av den 2011-08-08.

Windows Update kanske installerade WindowsXP-KB2570791-x86-SVE.exe på 508 kb av den 2011-08-08. Jag skall hämta Windows6.0-KB2570791-x86-msu 602KB i morgon den 10-10-2011 och testa den.

Händelse ID 4375: Servicing… datum och felkällor…02-10-2011… kunde inte ange status för paketet kb2570791(Update)

03-10-2011… kunde inte ange status för Microsoft-Windows RDC-package_en-US(Language Pack).

Error code 0x80073701

04-10-2011… kunde inte ange status för paketet kb2570791(Update)

05-10-2011… kunde inte ange status för Windows Media Player¬_nb-NO Language Pack.

Error code 0x80070490

05-10-2011… kunde inte ange status för paketet kb2505189(Update)

05-10-2011… kunde inte ange status för Microsoft-Windows RDC-package_en-US(Language Pack).

Error code 0x80073701

07-10-2011… kb2570791. Error code 0x80073701

08-10-2011… Error code 0x80073701

09-10-2011… kunde inte ange status för paketet kb2570791(Update)

Händelse ID 4375 har flest fel loggade ca 5000 senste timmen....

tidigare var det ännu fler.

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

detta verkar bli krångligare och krångligare, med olika fel som dyker upp.

Jag skulle i detta läge använda Återställning av datorn, dvs fabriksåterställningen.

Men givetvis kopiera ut det som du vill spara.

 

Jag finner inte någon annan lösning som snabbt får datorn i god funktion igen.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mats H!

Det är ju inte så länge sedan OS blev fabriksåterställt.

Och jag har ju tidigare själv varit inne på att göra om det...

Men samtidigt har nya förslag kommit in som jag hoppats skulle hjälpa.

Händdelse ID 4375 har ju flera olika felkällor och jag har svårt att finna direkta lösningar gm "googlandet"

Jag avvaktar i alla fall några dagar till...

Nästa vecka är det ju dags för "månadens Updates" och kanske det finns med någon "fix" som kan vara till nytta... rättar väl både fel och säkrar upp.

Tack för dina synpunkter!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Liten uppdatering... Försökte att installera kb2570791 som jag hämtade på länken som jag fick av dig, Cecilia.

Det gick inte för det kom upp en ruta med "Gäller inte för den här datorn"....?

Sedan är det nog ett spöke i datorn??

I "Granska uppdateringshistoriken" finns det flera installerade uppdateringar gjorda den 2011-10-03.

Men när jag tittar bland installerade uppdateringar, i "Avinstallera en uppdatering", så finns det inga installerade 2011-10-03 ...

Finns det uppdateringar som inte kan avinstalleras?

KB2570791 som jag installerade 2011-10-03, men avinstallerade den 2011-10-09 finns kvar i "Granska uppdateringshistoriken", installerad den 2011-10-03... Märkligt tycker jag!?

 

Sedan har jag bara en "liten" undran till... lägger den som bilaga.

Det är Händelse-ID 1530.

 

kalh

post-17391-0-71313400-1318348758_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Granska uppdateringshistoriken" ska vara en komplett beskrivning av vad som har gjorts, där ska alla uppdateringar finnas med även om de sedan har avinstallerats.

 

Händelse ID 1530 från källan User Profile Service är rätt vanlig när man stänger av Windows utan att först stänga av alla program. I ditt fall verkar det ha varit något Windows Live program som var öppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu får vi fira vinsten över Holland!

OK, då vet jag hur det fungerar med "Granska uppdateringshistoriken", tack!

ID 1530 har jag sett på en del håll att det är inget att bry sig om....

Jag inte peka på det, men på någon Microsoftsida har jag även läst att det kan vara allvarligt. Så jag vill inte släppa det helt. Loggarna enl. bilagan som jag skickade med har jag inte sett tidigare. Jag ser att det finns många "Windows Live"... kanske Windows Live inte fungerar så bra med Vista? Då borde kanske det ha visats i loggen tidigare.

Anm. Kanske beror det på att jag varit inne på Windows Answers forum...men där loggade jag in och sedan loggade jag ut. Och det gör i alla fall jag gm Windows Live ID.

I morgon skall jag köra dagens Updates.

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ID 1530 har jag sett på en del håll att det är inget att bry sig om....

Jag inte peka på det, men på någon Microsoftsida har jag även läst att det kan vara allvarligt.

Det beror ju helt på källa och sammanhang.

 

Jag ser att det finns många "Windows Live"... kanske Windows Live inte fungerar så bra med Vista?
Jovisst, fungerar Windows Live med Vista, lika bra som med andra Windows.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

I "Granska Uppdateringshistoriken", då skall allt finns som hämtats och installerats.

Då borde väl de som installerats också finnas med i listan över "Installerade Uppdateringar" där jag kan välja om någon skall avinstalleras?

 

Dagens uppdateringar har tagit i stort sett hela dagen med mycket konstigheter... någon misslyckas... en blir installerad... och en annan väntar!? En har jag hämtat och installerat manuellt... Dock har jag en som ständigt vill bli installerad, fast den redan är installerad = kb2564958.

 

Misslyckad uppdatering, påträffade fel: KOD80073701 okänt fel i Windows…

Provade med Fixit som tyckte sig ha ordnat felet, med ändå kvarstår det.

Och nu finns KB:n där igen.

Sedan har jag lärt mig att det finns minst tre (3) versioner av en och samma KB för VISTA, t.ex:

Windows6.0-KB2572075-ia64.msu

Windows6.0-KB2572075-x64.msu

Windows6.0-KB2572075-x86.msu

Vilken man skall välja beror då på vilken plattform som det är på CPU:n…

Det "lustiga" var att jag hämtade en för-x64 som jag gick bra att installera.

Innan hade jag försökt med -ia64.msu, men den var inte avsedd för "den här datorn".

Då hämtade jag en till för-x64.msu, men döm om min förvåning då jag fick beskedet;

"den är inte avsedd för den här datorn"...

Nu börjar det bli "too much" bara...

 

Är det någon som kan komma med förslag innan det blir en ominstallation av Vista,

då är jag tacksam.

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

mitt trista råd är fortsatt att installera om Windows. Beklagar!

Detta pga att du hela tiden får fel i uppdateringarna och i andra funktioner.

Det blir svårare att lösa olika konflikter, då kanske en rättning av ett problem, möjligen skapar ett nytt fel på ett annat ställe i dina register.

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag ger inte upp så lätt.

En dag när jag körde Windows Update så fick jag bl.a. se en uppdatering Verktyg för systemuppdatering för Windows Vista för x64-baserade datorer (KB947821) augusti 2011.

 

Kom den från ovan, tro?

Den var på 140,8MB. Sedan hade jag som vanligt en del annat som tidigare misslyckats, mm som fanns för "Update".

Så jag körde igång hämtning och installation. Det trodde jag inte skulle ta så lång tid… när det fortfarande efter ca 3 timmar inte var färdigt med ”Uppdateringar konfigureras… Stäng inte av datorn… blev det strömbrytaren i alla fall.

Det var tydligen inte så bra för det här Verktyget” kan hålla på länge…

Resultatet blev en "Snabbkorrigering för Windows..". Misslyckad eller ej?

Då fick jag ett annat tips!

Jag tittade i;

I Granska uppdateringshistoriken, ”Felsök problem med installation av uppdateringar”, till länken ”Windows hjälp och support” valde” Jag försökte att installera men en eller flera av dem installerades inte”. Och ”Öppna Windows Update genom att klicka här”. Dubbelklickade på:

Installationen av Verktyg för systemuppdatering för Windows Vista för x64-baserade datorer (KB947821) augusti 2011. KB947821 på 140,8MB som misslyckades den 2011-10-12 då fick jag fram felkod: 800706BE

Jag sökte vidare support för KB947821 och hittade som vanligt flera versioner… valde den för min plattfrom. Hämtade och installerade KB947821 Vista för x64-baserade datorer. Version Windows6.0-KB947821-v15-x64.msu på 168,9MB, daterad 2011-08-23.

Det var lite mer än 140,8MB… Det tog åter ca 4 tim. innan den var installerad...

Så nu har jag en ny ”Snabbkorrigering”...Bekräftelse på installationen var att det hade installerats en Snabbkorrigering för Windows (KB947821). Min reflektion, kan det vara rätt ” Snabbkorrigering”???

 

Nu har VARNINGAR försvunnit ur loggboken och FEL minskat i antal...

Dessutom har jag sluppit de ideligga "Uppdateringar konfugureras...stäng inte av datorn" när jag loggat ut.

Förhoppningsvis kan den här följetongen avslutas...

Ovanstående kan kanske vara någon annan till hjälp när det gäller problem med Windows Update. Verktyget kan man ju söka efter hos Microsoft och är säkert till hjälp bara man har tålamod att låta det installeras, söka och rätta till fel.

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

17 oktober…

Jag var för tidigt ute när jag trodde att ”Uppdateringar konfigureras… Stäng inte av datorn” hade upphört när jag loggade ut! Nej då, idag så var det samma visa igen… nu fick datorn vara på, och det tog väl ca 30 minuter innan den stängde av själv.

Fortfarande loggas det FEL:

Och det handlar mycket om olika språkpaket...t.ex:

ID 1003 CBS-felet 0x80073701 rapporterades under bearbetning av UI-språkpaket för en-US, igår var det nb-NO!?

ID 4375 Windows Servicing kunde inte ange status för paketet Microsoft Windows RDC-Package_en-US(Language Pack) till Installerad(Installed)

 

Precis som tidigare så tycker jag att hårddiskdioden flashar högfrekvent och mycket… kan inte påminna mig att det varit så tidigare.

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

antagligen får disken jobba lite hårdare nu för att komma till riktig information, kanske beroende på de olika fel som dyker upp.

Du jobbar bra med att försöka komma till rätta med dina problem, har du testat detta?

Använda Systemfilsgranskaren för att felsöka saknade eller skadade systemfiler i Windows Vista eller Windows 7

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mats H, tack för länken! :thumbsup:

Jag har några andra Microsoft-länkar som jag tittat på.

Men jag skall läsa in ditt tips.

Det är möjligt att jag har en "KB" som spökar så jag skall först felsöka den... Helst vill jag inte in och rota i systemet...

 

På Windows Answers finns också möjlighet att fråga.

 

Detta att hårddisken flashar... jag använder Norton 360 och får efter ominstallation många "Prestandavarningar"..

"Hög Läsning från disk, skrivning till diskanvändning...osv.

Det anges för dessa att "Ingen åtgärd krävs".

 

Bäst vore kanske att lägga krut på en ominstallation av Vista innan tiden runnit iväg?

 

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ja troligen lite överdrift av Norton, som antagligen vill ha dessa system resurser själv!

Lycka till och återkom!!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej Cecilia och Mats H!

Tillbaka för att avsluta den här tråden.

Jag vill bara nämna att det har fungerat bättre, men loggboken loggar väldigt mycket fel av varierande art och dessutom för olika KB-nummer...

Tyvärr dröjde jag för länge med att ta till mig Mats H's tips om köra att "Systemfilsgranskaren...". bilagan visar att det finns systemfiler som programmet inte kan reparera.

Sedan vet jag inte om programmet gick färdigt... det skulle kunna ta lång tid, men var väl gjort på mindre än timmen. Då hade Verifieringsförloppet kommit till: 100%.

Om skanningen skulle fortsätta i C:\Windows\system32...?

Jag stängde ner i alla fall.

Hoppas att det inte är något fel på hårddisken?

Men den är OK en "checkdisc", medan ett annat program inte kunde köra S.M.A.R.T.-testet färdigt.

 

Efter att ha funderat på om samma fel skulle återuppstå igen efter en ny ominstallation från samma "Recovery-partitition"... blev det inköp av en box med Windows 7 Home Premium...

 

Så det blir nästa projekt att installera W7...

Jag måste ta bort HP's fabriksinstallerade OEM Vista, inkl. alla deras medskickade program.

Och sedan starta min W7 installation...

Goda råd för detta är jag tacksam för!

 

kalh

post-17391-0-29203000-1319907713_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du "tar bort" Vista genom att under installationen av Windows 7 ange att partitionen med Vista ska tas bort och sedan skapar du en ny partition i det nyblivna tomma utrymmet och låter Windows 7 installera sig i den partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...